Toon posts:

IDE hotpluggable?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje...

Ik moet een systeem bedenken dat rekening houdt met het feit dat een HD 5-6 keer per dag het systeem in en uit moet. Vraag me niet waarom maar ze willen het zo... ieder z'n eigen HD.

Nu is een swappable bay niet zo moeilijk te vinden maar heeft iemand ervaring met goede/slechte?

En dan de volgende stap... windows 2000 wordt het besturings systeem. De schijf moet dus af en aangesloten kunnen worden. iets kopieren, schijf eruit... andere erin en windows moet em weer herkennen. Alle schijven worden uiteraard identiek. Het probleem is uiteraard dat windows wel ziet dat je de schijf eruit haalt... maar als je er 1 terugstopt initialiseert die hem niet automatisch.

Is daar een programmaatje voor? Een functie in win2k die ik nog niet ken? Een truuk om de PCMCIA functionaliteit te gebruiken bij een niet-laptop? Zou SCSI hier misschien een oplossing kunnen bieden?

Ik ben even uit ideeen. Natuurlijk moet een eventueel programma zeer simpel en "user-friendly" zijn. Iets in de trend van 2 snelkoppelingen, schijf aan... schijf uit.

Suggesties zijn meer dan welkom.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gebruik een pendrive ofzo ...

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• itsme
  • Niet online
OS zal zowieso op een andere HD moeten staan ... anders kan windows ook nie verder.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Het kan, maar dan moet het wel een standalone drive zijn, dus zonder systeem bestanden er op.
Ik heb hier een extra 3gig schijf in een Rem.Rack. Die kan ik hotswappen, zonder problemen!

Verwijderd

firewire harddisks?

• itsme
  • Niet online
Precies ... al is een pendrive dan makkelijker ... gewoon 256 MB ofzo ..

Verwijderd

Ik heb hier op mijn werk zo'n Iomega Peerless drive (20 GB) staan. Dit model is USB omdat het niet allemaal van die nieuwe PC's zijn en dus geen fireware of USB2.0 hebben.

Voor USB gaat het echt best lekker... gewoon overal inprikken en werken (windows 2000 herkent em automatisch)

Het OS moet idd wel op een interne HD staan want de meeste biossen kunnen niet van een USB HD booten.

Maar puur voor files, filmpjes, foto's, etc is dat ding echt super.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Inderdaad OS op een andere HDD. Daarin zou je misschien. een SCSI systeem kunnen gebruiken Hotswappable drives. Toch vinden pc's het niet tof als je 5 a 6 keer perdag die schij eruit rukt.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

Wat dacht je van een USB frame? Ik heb er hier een, er zit gewoon een aparte voeding en een 5 1/4 inch ruimte ik, ik heb er zelfs weer een removable hd frame in gezet, zo blijf je toch behoorlijk flexibel :) En t blijft gewoon een IDE schijf, dus niet al te duur. Als je de hd wilt wisselen, meld je de schijf af in Windows en zet je het frame uit. Andere schijf er in, stroom er weer op en klaar is Kees.

Was getekend, enz. | specs

• itsme
  • Niet online
Hoeveel MBtjes moet je kwijt ... mij lijkt zon pendrive veel makkelijker ... lekker klein ... een hd is meteen zo'n blok.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om schijven van 40 gig.

Audio blahblah enzovoorts.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op donderdag 28 maart 2002 15:11 schreef bas_konings het volgende:
Hoeveel MBtjes moet je kwijt ... mij lijkt zon pendrive veel makkelijker ... lekker klein ... een hd is meteen zo'n blok.
Je hebt zegmaar al 4 keer gezegd dat een pendrive makkelijk is. Misschien heb je nog andere ideeen?

Maar kunnen die gasten niet gewoon een cdtje of twee burnen? Of een netwerk (eventueel draadloos) aanleggen?

Verwijderd

Topicstarter
Tja,

netwerk heb ik ook aan gedacht uiteraard...

Maar ga er van uit dat er dus per dag in 7 studio's meerdere opnames worden gemaakt. Elke opname zal een kleine 15-20 gig zijn of zo.

Dat zou inhouden dat er een continu stroom van data over dat netwerk zou gaan.. en dan red ik het met 100mbit simpelweg niet.

Ze hebben nu een 20 gig schijf voor OS, 80 gig voor editing tijdens/na de opnames... en dus 40 gig om de eindresultaten naar de server te verplaatsen voor het comprimeer werk.

Dat IDE hotswappen lijkt me wel wat op zich... alleen heb ik nog geen betrouwbaar en makkelijk proggie gevonden die de schijf weer opnieuw aanmeldt in win2k.

Verwijderd

Topicstarter
Oh en firewire enzo... dat wordt weer allemaal extern.

Niet zo een goed idee voor mensen die niet om dure apparatuur geven zoals de meesten hier ;p

Kabeltjes/stekkertjes enzo zie ik binnen 2-3 weken kapot gaan.

Vandaar nog de extra vraag wie er ervaring heeft met stevige hard disk bays (removable). Ze moeten tegen een stootje kunnen... ik heb er al een die erg modieus is, maar stevig ho maar, nie echt een optie dus.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
IDE is (mede dankzij windows) gewoon hot-swapable. Wel aan te raden is dus om zo'n HDD-Rack ding te halen, dit alleen maar ivm het gelijkmatig eruit trekken van de voeding kabel, als dit namelijk niet goed gaat dan KAN je kortsluiting veroorzaken, alhoewel dit bij mij ook meer dan 200 keer is goedgegaan. Vriend van mij daarintegen brande gelijk een voeding door op het moment dat hij het probeerde.

Maar met zo'n rack werkt het altijd. Je moet alleen wel zorgen dat Windows ook echt klaar is met het schrijven van files naar je HD. Dus niet gelijk de schijf eruit roppen als Windows zegt dat hij klaar is. Je hebt namelijk altijd nog wat in de Windows cache en in je HDD cache staan.

Verwijderd

hehe... 2 keer geprobeerd, 2 keer zelfs voeding doorgebrand :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op maandag 15 april 2002 15:45 schreef qmaster het volgende:
hehe... 2 keer geprobeerd, 2 keer zelfs voeding doorgebrand :)
Vaag, doe je toch echt iets fout hoor :?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
als 100mbit niet voldoet, wat dacht je van 1000mbit?
nics zijn er al voor +/- 70 euro.
alleen een switch is een tikje duur maar dan heb je wel een gaaf setje.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Hij hoeft geen switch te kopen ligt er aan hoeveel PC's hij moet backuppen or whatever stel dat het er 5 zijn dan pakt hij 1 pc daar doet hij 5 1000Mbit kaarten in. En die pc word een router zo zette wij ook glasnetwerken op. de 6e kaart is voor een eventuele verbinding naar een 100Mbit netwerk.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Als ik het allemaal goed begrijp dan kan ik dus ZO het eide en voeding uit me harddisk trekken.....Mits het os daar niet opstaat of andere progs die op dat moment draaien :?

kan ik ook mijn dvd speler aansluiten als mijn pc aanstaat?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:46

Vincent Meijer

You better believe it!

Waarom neem je gewoon niet een IDE of Raid controller van Promsie ofzo. Deze ondersteunen ook hotswap. Ze verkopen zelfs bundels van controller kaarten met van die removable harddisk brackets. Lijkt mij de meest praktische oplossing.

Systeem specs

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 15 april 2002 19:44 schreef Snijboon het volgende:
Als ik het allemaal goed begrijp dan kan ik dus ZO het eide en voeding uit me harddisk trekken.....Mits het os daar niet opstaat of andere progs die op dat moment draaien :?

kan ik ook mijn dvd speler aansluiten als mijn pc aanstaat?
Ik zou het niet doen als ik jou was. Hotswapable is wel wat anders dan de steker er uit trekken. Er zijn voorzieningen nodig die er voor zorgen dat de zaak electrisch op de juiste wijzen wordt aangesloten. Ook al kan je OS er tegen, dat wil nog niet zeggen dat je zomaar aan connectors kan trekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

om mijn linux uptime een beetje op peil te houden heb ik een maandje of 3 geleden er ook een hdd uit ge hot swapped omdat deze teveel geluid maakte (en erg brak was).
Dit was de /home disk. even op andere hdd gezet en die er weer in ge hot swapped.
Gewoon IDE, op een PI 133. dus het kan wel :)
Niks geen dure apperatuur nodig :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Kan je uitleggen wat nou precies de situatie is ? Waarom er 40 Gb geswapped moet kunnen worden ?

Want misschien zijn er andere oplossingen dan IDE schijven hot-swappen. Het mag dan misschien vanuit het OS ondersteund worden, het moet ook door je chipset/moederbord geaccepteerd worden. Die drive-bays zullen het ook niet leuk vinden dat je meerdere malen per dag wisselt van drive.

* JumpStart denkt toch dat USB2 of FireWire externe HDs het makkelijkste zijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Op donderdag 28 maart 2002 20:52 schreef Silence het volgende:
Tja,

netwerk heb ik ook aan gedacht uiteraard...

Maar ga er van uit dat er dus per dag in 7 studio's meerdere opnames worden gemaakt. Elke opname zal een kleine 15-20 gig zijn of zo
:+ ik weet niet hoeveel jij op en neer wilt lopen maar een netwerk met grote server lijkt mij fijner

• tinker23
  • Laatst online: 24-12-2025
Als je snelheid en betrouwbaarheid wil zal je toch moeten gaan werken met 80 pins SCA based scsi schijven en backplanes + scsi adapters, alleen wordt het dan wel erg duur...

IDE is niet gemaakt met de hotswap gedachte in het achterhoofd itt scsi, en zal dus ook nooit optimaal zo gaan werken. Het lijkt me dat je vrij mission-critical bezig bent, dus ga niet vertrouwen op n paar mensen die zeggen dat het bij hun wel werkt ondanks dat ze volledig buiten de spec van IDE bezig zijn (no offence)

Verwijderd

*heb zijn cdrom en writer en 2de hddtje zo vervangen met windows XP draaien ;) hdd werd direct herkent.. voor cdrom en cdrw drive moest ik toch ff nieuwe hardewaren runnen*

• TD-er
  • Laatst online: 05-04 10:14
Ik denk dat een Firewire of USB(2.0) oplossing nog wel de beste oplossing is.
daarvan kun je de apparaten loskoppelen, zonder de computer uit te zetten.

Ik zou zeker niet de (IDE)schijf zomaar weer in de computer steken, wanneer deze aan staat. Ik heb in het verleden daardoor al een paar mainboards en hdd's zien sneuvelen.

er zijn zat mobile-rack oplossingen die wel fatsoenlijk werken. Ik zou dan wel de aan-uit knop van dergelijke racks koppelen aan de eject van het rack (desnoods zelf gemaakt), want je wilt echt niet de schijf wisselen wanneer er spanning op staat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

IDE is niet hotswappable. De IDE bus word gescanned in de POST, en de bios slaat de informatie op in de nvram. Deze word niet ververst tot dat je opnieuw POST, dus reboot. Als het voor je werkt, heb je geluk, maar ik zou er niet te veel op rekenen.

Beste optie is waarschijnlijk zoeken naar een interne swap bay voor een firewire harddisk, or misschien een USB 2.0 harddisk. om 15GB files via een gewone USB 1.1 port te pompen is niet een vrolijk verhaal.

Hot Swap SCSI zou mogelijk zijn, het is dan wel aan te raden om Win2k of WinXP te draaien (of een Linux/Unix variant), maar ik denk niet dat dat een probleem zou zijn.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 02:11
Hmm, IDE drives unpluggen terwijl je sys draait zou ik dus echt niet aan beginnen. Zoiets heet gewoon je sys down, HD wisselen (bracket ofzow) en dan de sys weer aan.
Kortsluiting is namelijk geen fijne zaak, komt niet vlug voor, maar als het voorkomt dan ga je heel hard :'( :'( :'( om je harddisk, en misschien nog meerdere dingen.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Pagina: 1