Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluidsisolatie: nut of onzin ???

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ben bezig met een casemod en heb in mijn kast 2 koelers van Sunon ingeplaatst (weet het, zijn niet één van stilste). 1 van 40x40 en 1 van 80x80. Nu maakt hij behoorlijk wat lawaai, het lijkt net of er een vliegtuig opstart ;(

Nu heb ik nog een geluidsisolerende plaat over van Conrad (artikel nr:841129-89), best mooi spul, 10mm dik, zelfklevend.

Heeft het veel nut om deze erin te plaatsen of is het effect minimaal ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Zodra de kast helemaal klaar is, want hij moet nog overgespoten worden, komen er nieuwe koelers in. Als natuurlijk het gewenste resultaat behaalt is :D

Tnxs,
PhoboZ

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik heb wel eens van dat geluidsisolerende noppenschuim geprobeerd, maar dat haalde bitter weinig uit.

Who is John Galt?

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Ik heb van dat zwarte noppenschuim van de Gamma in m'n workstation en m'n server zitten. Dat werkt best goed, en is zeker niet duur. Het haalt de hoge tonen uit het geluid, ik vind het spul dus wel een succes. Waarschijnlijk is dat Conrad spul wat beter.

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Het geluid komt voor een groot deel van de fans die de lucht je kast uit blazen, isoleren aan de binnenkant heeft dan weing nut (behalve voor het geluid van de fans die echt "in" de kast zitten).
Zelf zit ik te denken aan een soort 'geluidsdemper" die ik achter de outtake fan wil hangen.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Op donderdag 28 maart 2002 13:34 schreef lexkam het volgende:
Het geluid komt voor een groot deel van de fans die de lucht je kast uit blazen, isoleren aan de binnenkant heeft dan weing nut (behalve voor het geluid van de fans die echt "in" de kast zitten).
Zelf zit ik te denken aan een soort 'geluidsdemper" die ik achter de outtake fan wil hangen.
Zit wat in, maar de harde schijf (of meerdere :)) maakt vaak ook aardig wat herrie. Vandaar dat noppenschuim vaak toch wel een beetje helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm heeft dus weinig zin....Die kast van mij is wel helemaal gesloten, heeft alleen gaatjes aan de achter kant en aan de voorkant, die 80x80 blaast lucht naar binnen en de 40x40 blaast de lucht naar buiten.

Ben nog zwaar aan het twijfelen..... |:(

• lexkam
Op donderdag 28 maart 2002 13:36 schreef gcb het volgende:

[..]

Zit wat in, maar de harde schijf (of meerdere :)) maakt vaak ook aardig wat herrie. Vandaar dat noppenschuim vaak toch wel een beetje helpt.
Natuurlijk maken je schijven ook geluid en dempt dat noppenschuim een beetje (ik heb het zelf ook, alle beetjes helpen), maar de meeste herrie komt bij mij, van die 8cm Sunon die de lucht door die gare gaatjes van m'n case probeert te persen ( moet de boel nog weg dremelen, denk dat dat al heel wat scheelt).

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Noppenisolatie heeft bij een kast vol schijven wel veel nut, maar het geluid van de ventilatoren blijft bijna even sterk, daar hoef je het niet voor te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al....okiedo bedankt voor de snelle reply's en tot forums :D

Groeten,
PhoboZ

Verwijderd

Maakt helemaal nix uit

Verwijderd

bij mij hielp het tegen dat hardeschijf geloei zeg maar...maar het suizen van de fans hoor je nog wel, maar dat is niet zo irritant

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 21:56

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

hej je hebt mijn icon kun je hem aub weg halen
bvd

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:08

Krul

Holodoc

Op donderdag 28 maart 2002 22:05 schreef enriqueeeee het volgende:
bvd
:? :? :?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

OFFTOPIC
Op donderdag 28 maart 2002 22:13 schreef Krul het volgende:

[..]

:? :? :?
Hij bedoelt lexkam.
/OFFTOPIC

ONTOPIC
Haal je fans eruit
/ONTOPIC

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• lexkam
Op donderdag 28 maart 2002 22:05 schreef enriqueeeee het volgende:
bvd
D8 het niet! heb 'm namelijk zelf gemaakt (dat kan jij niet zeggen :P ).
Je vond het kennelijk nog te veel werk om het gifje te 'renamen'. (Erg toevallig ook een icon met pLentium 5? :? )

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Begin met de ventilatoren mechanisch isoleren van de case, zodat die niet mee gaat resoneren, rubber er tussen of helemaal vrij hangen (4 visdraadjes)

-edit-
je kan dat ook met de schijven doen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:51
mag ik je ff wat vragen? waarom heb je een 40mm outtake als je een 80mm intake hebt? je kunt ook 2 80ers erin zetten en die dan op 7 volt laten draaien of 5

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Ik heb zelf ook sunon koelers in mijn case zitten (4stuks) en op 5 volt zijn ze dus wel stil, misschien een id.. ;)

Verder heb ik sinds gisteren geluidsissolatie in mijn case zitten. :)
Alleen ik heb niet van dat noppenschuim, omdat dat vooral de hoge tonen tegenhoudt en bij mij maakte mijn hdd nog de meeste herrie.

Ik heb op alleen grote en meetrillende vlakken (bitumen) platen geplakt, en dit scheeld enorm... *D
het wordt normaal gebruik in auto's voor de deuren enzo dat die wat minder hol klinken..
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1767477044

Ook heb ik nog een grote koelrib op mijn HDD bevestigd, en dit scheeld enorm in geluid (en temperatuur) :D :D
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1636346483

Misschien heb je wat aan deze IDen.. :)

edit:

Noppenschuim of iets dergelijks komt er denk ik ook nog in, het zal er zeker niet slechter op worden.. :P
denk ik :?

Verwijderd

Geluidsisolatie moet je gewoon bij de bron aanpakken, en niet issoleren. Dat scheelt echt maar een paar DB, je systeem wordt er echt niet in 1 x doodstil van.

Je moet gewoon zorgen dat je ventilators zo hard draaien dat ze geen lawaai maken. Ik zou ze op 7 V zetten ofzo, dan zijn ze aardig stil!

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 17:14 schreef freezy17 het volgende:
Geluidsisolatie moet je gewoon bij de bron aanpakken, en niet issoleren. Dat scheelt echt maar een paar DB, je systeem wordt er echt niet in 1 x doodstil van.

Je moet gewoon zorgen dat je ventilators zo hard draaien dat ze geen lawaai maken. Ik zou ze op 7 V zetten ofzo, dan zijn ze aardig stil!
IDD, vandaar dat mijn sunons op 5 volt draaien.
En dat ik een koelrib met een grote massa aan mijn HDD heb bevestigd zodat die minder de kans krijgt om te gaan trillen wat dus weer scheeld in geluid. Dat bitumen plaat zorgt er voor dat de rest van mijn kast ook niet mee kan gaan resoneren. :)

Vooral de fans wat langzamer laten draaien scheeld bergen geluid en scheeld maar weinig in temeratuur. *D TIP!! ;)

/me HDD (ibm 60gig 7200rpm) is op dit moment maar 25graden en superstil 8-)

Verwijderd

Waar kan ik die noppenschuim kopen????en waar aan de binnekant moet ik het plakken want de mijne lijkt net een discotheek voor vliegtuigen

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

[rml]WhizzCat in "[ CM] Mijn eerste kleine mod (geluid)"[/rml]

ga daar maar eens kijken :)

Mun eigen mod, scheelt 3/4 in het volume :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:45:
Waar kan ik die noppenschuim kopen????en waar aan de binnekant moet ik het plakken want de mijne lijkt net een discotheek voor vliegtuigen
Noppenschuim hebben ze bij de gamma, 2 redelijk grote platen voor 10 euro 50

ik heb er een kast mee behangen als het waren met de noppen naar het geluid toe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:47:
[...]

Noppenschuim hebben ze bij de gamma, 2 redelijk grote platen voor 10 euro 50

ik heb er een kast mee behangen als het waren met de noppen naar het geluid toe.
Maar als het goed is kan je dus die schuim maar aan 1 kant plakken togg?

Verwijderd

Die gaatjes werken echt voor geen meter. Je kan beter een echt rond gat zagen of dremelen. Verder is het inderdaad een goed idee om rubber ophanging te verzorgen. Misschien kan je ook nog wat olie in je fans doen en als je ze dan nog op 7 volt laat draaien is elke fan best stil.

Verwijderd

ach, ik vind dat gewoon persoonlijk, de ene vind het moeilijk irritant als ie de hele tijd zn pc hoort, de ander heeft daar geen problemen mee.

ikzelf heb liever wel een stille pc

Verwijderd

zeker, m'n broer hep zo'n kreng van een fan. op full power maakt dat ding toch een teringherrie. maar gelukkig kan je de snelheid aanpassen. je hoort het namelijk ook en de andere kamers als die op full power is

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Wil je het goed doen koop dan Papst fans, deze hebben een sintec lagering en slijten bijna niet zijn bovendien de stilste fans die te krijgen zijn.

Koop daarbij wat zalman koelelementen en klaar is kees.
Wat oeloe al zei je kan ook gewone fans op 5 volt laten lopen.

vergeet aub die 40x40 fan, kleine fans moeten veel toeren maken en maken dus veel geluid, 80x80 is acceptabel kleiner maakt veel herrie.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Het gaat hier nog steeds over noppenschuim jongens... maar goed.

Ik heb mijn case ook helemaal behangen met noppenschuim het scheelt echt wel wat. Je blijft natuurlijk wat horen, maar het dempt het redelijk.
En dat noppenschuim kan je gewoon halen bij de doe-het-zelf zaak. Bij ons had je een pakket: 2x 0.50x1.50m voor 10 pleuro`s. Niet echt duur dus, en zeer makkelijk te installieren: gewoon ergens tussen proppen ;) Waar? Overal gewoon! :)

Hier een pic van mijn case (als voorbeeldje :+):

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=22410

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=22412

Use the Search Luke...

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 17:37
mijn vraag is eigenlijk: hoe weet ik wanneer ik extra fans in me kast moet zetten?
hoe heet mag de grafische kaart bijv. worden. (CPU weet ik wel).
namelijk ik kan wel alles met die noppen doen etc.etc.
maar hoe weet ik of ik dan ook extra fans moet installen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 18:12

Turkish

zhé germans

/me frag or die denkt dat het tijd wordt voor een baybus in die case >:)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
IK heb ook laatst van dat noppenschuim in gezet. Het helpt toch heel wat vind ik. Maar je kan ook ff nadenken om de fan's op wat lagere voltage te zetten en dat scheel toch echt een hoop. Ze doen hun werk dan wat minder maar nog steeds goed genoeg hoor.

Ach ja..........

Pagina: 1