Toon posts:

Linux from Scratch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met het opzetten van een eigen Linux systeem? Zelf je eigen distributie samenstellen en dergelijke.

Linux from scratch is een dergelijk project. Documentatie hiervan is al aanwezig. Nu nog tips en ervaringen.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:50
ervaring: draait goed, alleen na het boek doorgewerkt te hebben heb je nog een erg kaal systeem, dus ben je nog erg druk met alle gewenste software (en dependencies) hoewel hier oook veel howtos van zijn.

raad je wel een redelijk pc aan voor het compilen, heb op een p 166 meer als 24 uur zitten compilen

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
* _Squatt_ heeft ook een LFS systeempje.

't Draait prima, en echt moeilijk vond ik het niet. Ik had hiervoor al een beetje met Mandrake en Debian gewerkt, dus ik had al wel wat bash ervaring. Maar met de hints van LFS en door gewoon wat README's te lezen heb je zo een prima werkend systeem.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Als je wilt beginnen met LFS, dan raad ik je Gentoo Linux aan (www.gentoo.org). Gentoo = LFS for beginners ;)

Heb t nu op 3 systemen draaien (mijn pc, server en 2e server), en het draait als een tiet *D.

Mijn server is ook een P166 MMX, maar die deed er "slechts" een nacht over om de bootstrap te compilen (gcc, glibc en nog twee), en toen dat eenmaal klaar was, het base system (een uur of 6 :P). Min pc (AMD Tbird 1400 met 512 mb ram) deed over de bootstrap een uurtje, en over het base-system een half uur (tsja, wat wil je met een server als mirror voor al je Gentoo-pakketten :) , dan hoef je ook niet te wachten totdat het downloaden voltooid is :) )

Verwijderd

Op mijn desktop draait een zwaar verbouwd LFS systeem. LFS zet wel een goede (doch kale) basis neer voor een zelf samengesteld Linux systeem. De hoeveelheid werk is me eigenlijk wel meegevallen. Maar je zult dus van alles moeten uitzoeken en zelf ook scripts moeten maken.

Package management doe ik door een tar.gz van de gecompileerde source directory te maken. Die is dan vaak weer eenvoudig te installeren door het opnieuw uitpakken en een make install commando te geven :) Commando's die ik gebruik om de zooi te compileren leg ik vast in een spreadaheetje om later nog eens te kunnen reproduceren.

Het systeempje van mij heeft zaken als devfs, X 4.2.0, KDE 2.2.2 + Koffice, lm_sensors, acpi etc. , kortom alles wat ik wil hebben.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
in de laatste linux mag stond een aardig goed artikel in. hier in weer redelijk goed beschreven waar je moet beginnen.

Verwijderd

ik heb een vorig jaar zomer LFS op drie servers op mijn werk geinstalled, een mail, db en webserver. De mail en webserver draaien nu met 200+ dagen uptime dus best netjes, de dbserver heeft een hardware probleem.

Het prettige van LFS is dat je precies weet wat en wat waar is geinstalled. Ook begin je met een compleet kaal systeem waar je zelf kan kiezen wat je waar wilt installen. Mijn collega's vonden het in het begin wat lastig maar zijn nu best tevreden, helemaal omdat we afspraken hebben gemaakt t.b.v. upgraden.

LFS heeft geen packages dus iets de-installen kan lastig zijn, vandaar dat alle programma's (apache, postfix...) in een subdir worden geinstalled, is makkelijker te upgraden.

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb vorige week LFS 3.2 geinstalleerd. Dat ging wel goed. Ik ben nu bezig met BLFS, maar zoals al gezegd is dat boek nog lang niet af.

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 12:40 schreef CowMike het volgende:
Als je wilt beginnen met LFS, dan raad ik je Gentoo Linux aan (www.gentoo.org). Gentoo = LFS for beginners ;)
wat is dat voor onzin :? hoe kom je daar in hemelsnaam bij ?

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 18:25 schreef Gila het volgende:

[..]

wat is dat voor onzin :? hoe kom je daar in hemelsnaam bij ?
Hmm, hoezo onzin? Gentoo lijkt me toch niet echt iets voor n00bs :)

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 18:50 schreef CowMike het volgende:

[..]

Hmm, hoezo onzin? Gentoo lijkt me toch niet echt iets voor n00bs :)
Nah, ik gebruik ook Gentoo en ik heb een LFS systeem gehad. Gentoo en LFS hebben toch echt wel verschillende doelgroepen hoor ;)

Ik was het op een gegeven moment gewoon zat om maar continu handmatig alles te zitten compileren.

Verwijderd

Volgens mij zijn die twee niet te vergelijken.

Gentoo is een distro met een packagemanagement systeem en LFS zet een basis neer om je eigen systeem te kunnen compileren. Zonder allerlei zaken die je in een echte distro wel aantreft. Het ontbreken van een packagemanagement systeem is daar een voorbeeld van. Maar zo zijn er nog wel een heel rijtje standaard pakketten te noemen die je zonder meer wel bij een distro verwacht.

Een ander belangrijk verschil is dat je met LFS toch echt een al werkend Linux systeem nodig hebt om te kunnen beginnen, Gentoo levert keurig een bootable cdrom aan die op een leeg systeem is te installeren.

Dus LFS en Gentoo zijn niet te vergelijken omdat Gentoo een (flexibele) distro is en LFS niet. Ik zie LFS meer als een methodiek om een basis neer te zetten waar vanuit je vervolgens je eigen systeem kunt/moet samenstellen.
Pagina: 1