Toon posts:

[win98/XP] hoe maak ik connectie tussen deze?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ok, ik weet het, er zijn al veel vragen over gesteld, dus ik heb de Search gebruikt, echter...
Ik kan niets vinden dat specifiek op mijn situatie lijkt.

Ik heb een win98 PC en een XP laptop. De XP laptop hangt in een domain van mijn werkgever. Daar wil ik eigenlijk niets aan veranderen door met workgroups en IP's te gaan kl*ten.
Er tussen hangt een cross-UTP kabel.

Hoe kan ik nu de laptop aan de PC hangen en verbinding opbouwen zonder dat ik allerlei instellingen op de laptop moet veranderen?

Ik heb Internet delen op de win98 PC aangezet omdat ik hoorde dat je dan automatisch DHCP-server wordt en dat een andere client met een domain-instelling dan daar gebruik van kan maken...

Anybody? Thanks!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 22:11
domain (NT) en DHCP hebben weinig met elkaar te maken.

Je moet zorgen dat de IP address en subnet instellingen op beide machines correct zijn. Ik zou de instellingen van de laptop bekijken en aan de hand daarvan de win98 client instellen.

Verwijderd

Topicstarter
De laptop heeft geen IP adres. Deze krijgt 'ie van de server waarop ik op m'n werk inlog.

Deze situatie wil ik eigenlijk ook thuis met de win98 PC als server.

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

Hmm dan moet je een dhcp servertje draaien en of dat ook bestaat onder 98 zou ik eigenlijk niet weten (bij mij doet mijn debian routertje dat :))

All your base are belong to Chuck Norris

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Weet iemand dan hoe ik dit dan anders kan oplossen?
Ik wil in principe niets aan mijn laptop veranderen, wel aan mijn PC.
Er moet hier toch een redelijk eenvoudige manier voor zijn?

Alvast bedankt voor de suggesties...

• Arnout
Op donderdag 28 maart 2002 13:12 schreef wollie het volgende:
Ok,

Weet iemand dan hoe ik dit dan anders kan oplossen?
Ik wil in principe niets aan mijn laptop veranderen, wel aan mijn PC.
Er moet hier toch een redelijk eenvoudige manier voor zijn?

Alvast bedankt voor de suggesties...
Ik ga er in deze vanuit dat WinXP net als Win2000 reageert. Bij Win2000 en géén DHCP server (wel automatisch IP verkrijgen ingesteld) krijgt de pc een 169.x.x.x adres. Ik weet niet of dit zo ook onder 98 is.

Mocht het niet zo zijn --> zet de XP laptop aan, en kijk wat voor IP er ingesteld word (na 1 of 2 minuten). Neem deze instelling vervolgens over voor de win98 bak (oftewel: stel daar net zo'n soort adres in (plus zelfde subnet) met het laatste gedeelte van het IP ietsje gewijzigd.

command prompt >ipconfig /all (op de XP bak uitvoeren :))

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Als je Windows XP gebruikt op je laptop, kun je bij het CTRL-ALT-DELETE schermpje bij het aanmelden kiezen:

Of je logt aan op het domein van je werk, of je selecteert de laptop zelf (lokaal).

Als je dan gewoon een user account heb aangemaakt (ook lokaal), kun je gewoon inloggen....

[toevoegingsedit :)]
Als je Internet delen onder Windows 98 aanzet, gaat ie automatisch DHCP server zijn. Dus in principe krijgt ie dan ook een IP adres....
[/toevoegingsedit]

• Arnout
Op donderdag 28 maart 2002 13:17 schreef ThaRups het volgende:
Als je Windows XP gebruikt op je laptop, kun je bij het CTRL-ALT-DELETE schermpje bij het aanmelden kiezen:

Of je logt aan op het domein van je werk, of je selecteert de laptop zelf (lokaal).

Als je dan gewoon een user account heb aangemaakt (ook lokaal), kun je gewoon inloggen....
't Gaat hier niet om inloggen, maar puur om een werkende TCP/IP verbinding.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
je kunt ook gewoon via netbeui met elkaar dingesen, maar dan zal je wel niet meer kunnen internetrten

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Je kan idd een DHCP server op de 98 bak installeren, bijvoorbeeld winroute pro.

Maar instellingen veranderen op de laptop kan ook best - XP kan als het goed is standaard twee instellingen onthouden, en anders kan je een hardwareprofiel gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Bestaat een NIC zonder ip wel? Misschien dat ie op 0.0.0.0 kan staan...maar elke netwerk kaart die ik had die op DHCP stond zonder aan een netwerk te zitten bedacht er zelf wel een. Dan kwam je vaak op 168.192.x.x of 192.168.x.x uit. Waarschijnlijk kan je dat ip adres dan wel gebruiken. Bovendien is DHCP zo ingesteld dat als de computer niet binnen een gesteld tijdslimiet een nieuw ip van de DHCP server krijgt gewoon automatisch zn oude behoudt. Waarschijnlijk zou je laptop dus het ip van je werk houden.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

Op donderdag 28 maart 2002 13:21 schreef narotic het volgende:
Bestaat een NIC zonder ip wel? Misschien dat ie op 0.0.0.0 kan staan...maar elke netwerk kaart die ik had die op DHCP stond zonder aan een netwerk te zitten bedacht er zelf wel een. Dan kwam je vaak op 168.192.x.x of 192.168.x.x uit. Waarschijnlijk kan je dat ip adres dan wel gebruiken.
Dan geeft ie je een adres uit de 192.168.x.x reeks ja: voor gebruik in een thuisnetwerkje, niet aangesloten op internet (behalve met routertje natuurlijk :)). Die 192.168.x.x wordt normaalgesproken door alle routers genegeerd dus daarom kan een ip uit die reeks veilig op elk netwerk gebruikt worden zonder dat je daarmee pc's van een ander netwerk kan lastigvallen.
Bovendien is DHCP zo ingesteld dat als de computer niet binnen een gesteld tijdslimiet een nieuw ip van de DHCP server krijgt gewoon automatisch zn oude behoudt. Waarschijnlijk zou je laptop dus het ip van je werk houden.
Wanneer je op je werk een ip hebt dat niet binnen het netmask valt van de andere pc's op je netwerk wordt je pc gewoon genegeerd, dus als je alles hetzelfde wil houden op je laptop moet je maar dat winroute ding proberen.

All your base are belong to Chuck Norris

Pagina: 1