Toon posts:

scsi / ide

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zucht, ik heb een vraagje over scsi en ide. Ik weet bijna zeker dat dit al 239872394 x ergens aan bod is geweest maar het antwoord op mijn vraag gewoon niet vinden.

Ik heb nu in mijn computer een ultra ata 100 schijf 7200 rpm hangen. Nu heb ik ook een oude fileserver met 4 scsi schijven erin, aangesloten op zo'n pci kaart met scsi aansluiting. Ik weet niet welke scsi uitvoering dit is, dus mijn vraag:

Vanaf welk type scsi is het sneller als een ide ata100 schijf(7200rpm)? is dat al vanaf de eerste scsi of is dat pas een later model? Dit wil ik weten om te kijken of ik die scsi beter in mijn pc kan hangen dan die ide schijf, het moet natuurlijk wel sneller zijn.

Verwijderd

Als je het niet theoretisch kunt berekenen, dan moet je het empirisch vaststellen. Probeer het uit. Gebruik een benchmark zoals Sisoft Sandra. Bovendien hoef je dan niet de vraag op te lossen welke scsi er in je systeem hangt.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 10:21

Tubby

or not to be

De 10k scsi schijven zijn sneller, deze zijn leverbaar in U2W of U160 (resp 80mb/s en 160mb/s). 15k is natuurlijk helemaal jevanhetje :). Deze worden alleen in U160 geleverd.

Ligt er natuurlijk aan wat je onder snel verstaat, doorvoersnelheid of toegangstijd. Ide zal met 1 schijf langzamer zijn, maar in raid 0 zal de doorvoersnelheid van ide hoger liggen. De toegangstijden van 10k en 15k schijven zullen altijd lager zijn dan ide schijven.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Topicstarter
ik heb maar 1 ide schijf en 4 scsi schijven. Ik zal eens kijken of ik die benchmark kan vinden, moet ik dan de schijven apart in de pc hangen of kan ik ze er gewoon bijprikken? want die ide is nu mijn c: en die scsi schijven zijn nog niet gebruikt.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Theoretisch vanaf U160 SCSI, dit gaat dan on de snelheid waarmee data over de bus gaat. 160MB/s versus 100MB/s over ATA100. In de praktijk hangt de performance alleen af van de snelheid van de HD die je gebruikt.

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 09:20 schreef Tubby het volgende:
De 10k scsi schijven zijn sneller, deze zijn leverbaar in U2W of U160 (resp 80mb/s en 160mb/s). 15k is natuurlijk helemaal jevanhetje :). Deze worden alleen in U160 geleverd.

Ligt er natuurlijk aan wat je onder snel verstaat, doorvoersnelheid of toegangstijd. Ide zal met 1 schijf langzamer zijn, maar in raid 0 zal de doorvoersnelheid van ide hoger liggen. De toegangstijden van 10k en 15k schijven zullen altijd lager zijn dan ide schijven.
zijn er ook langzamere scsi schijven als 10k dan?

• Tubby

Tubby

or not to be

gewoon die kaart met de scsi schijven erbij prikken. En dan wordt het E: F: G: H: (ervanuitgaande dat je een cdrom op D: hebt)

Ja er zijn ook langzamere, ik heb zelf 7200rpm AtlasV schijven (in mijn server in raid5). Ik heb ze nooit getest verder, maar ik verwacht dat ze even snel zijn als de ide schijven.

Verwijderd

Topicstarter
ja..ok ik ga kijken of ik dat sisoft pakket kan vinden en dan kijk ik wel...(hoop dat scsi sneller is :) )

• Tubby

Tubby

or not to be

Op donderdag 28 maart 2002 09:23 schreef BN het volgende:
Theoretisch vanaf U160 SCSI, dit gaat dan on de snelheid waarmee data over de bus gaat. 160MB/s versus 100MB/s over ATA100. In de praktijk hangt de performance alleen af van de snelheid van de HD die je gebruikt.
Die theoritische snelheden zijn bulshit, bij ata66, ata100, U2W & U160 mag je al _heel_ blij zijn als je boven de 60 mb/s uitkomt.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Bij IDE kan er maar 1 apparaat tegelijk gegevens op de bus zetten, dus van de twee apparaten per kanaal kan er maar 1 gegevens door geven de andere kan dan niets doen...

Bij SCSI kunnen alle apparaten gegevens tegelijk op de bus zetten totdat de bandbreedte vol is. Deze band breedte is afhankelijk van de SCSI-versie van je controller en het langzaamste apparaat in de keten...

SCSI-1 is het traagst, SCSI-160 is de snelste nog net betaalbare versie...

SCSI heeft met een goede controller een minder grote CPU belasting als IDE.

voor een één user die weinig multitaskt (ofwel weinig schijf intensieve programma's draaid) is IDE ruim voldoende en snel genoeg...

Gebruik je je computer om voor veel mensen de gegeven/programma's op je schijf op te slaan (server) of meerdere programma's die veel op de schijf werken dan is SCSI wel aan bevolen...

maar SCSI is imho prettiger werken alleen voor het zelfde geld koop je nu een 40 gig IDE of 10gig SCSI...

En nu het antwoord op je vraag, bij 1 harddisk op de controller is IDE en SCSI zo goed als even snel, omdat het mechaniek van de schijf niet snel genoeg gegevens kan doorgeven om de bus tot het maximale vol te stopen, gebruik je meerdere schijven tegelijk dan wordt scsi snel sneller.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik hou mijn 20k ide schijfje nog even, ik ga eerst maar een met die bench testen, en eens kijken wat voor type scsi ik heb. Dan ga ik kijken of ik daar een 20k scsi voor kan krijgen, ik heb nu nl 5 scsi schijven van slechts 4 gig. Daar zou ik wel wat verandering in willen brengen, tis nl niet zoveel natuurlijk. 20 gig is genoeg maar om dat nou op 5 verschillende schijfjes weg te zetten :P

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat voor aansluiting zit er op de scsi schijven? 50, 68 of 80 pins?

Heb je geen typenummer of zo? Iedereen heeft het hier over ultra160 etc maar ik zie niet dat het dit soort schijven is.

Verwijderd

Topicstarter
hmm 80 pins is ie,.... ik heb sisoft getest...ide deed 8400 en een enkele scsi (gedefragmenteerd enzo...) slechts 3456

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-04 11:04
Op donderdag 28 maart 2002 09:24 schreef miessie het volgende:

[..]

zijn er ook langzamere scsi schijven als 10k dan?
Uiteraard, 7200rpm bijvoorbeeld.

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Geef eens een typenr van een schijf en een merk dan kunnen we kijken of het scsi 1 of ultra 160 of alles wat ertussen zit is.

Scsi hoeft per definitie niet sneller te zijn dan een nieuwere harddisk als je oudere scsi apparatuur gebruikt.
Als je het hebt over 4 gig schijven verwacht ik eigenlijk niet dat ze sneller zijn dan scsi 2 of wide (20mb/s). Het wil niet zeggen dat deze snelheid ook gehaald wordt door je schijven.

SCA is een toepassing voor bijvoorbeeld hot-swoppebel en geeft niet echt aan welke scsi standaard gebruikt wordt.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb sisoft inmiddels getest. Mijn 20k 7200 rpm ide schijf geeft een matige score van 8400. en mijn scsi geeft de belaberde snelheid van 3600 ofzo. Alle andere apparaten die in sisoft staan zijn vele malen sneller (tot 32000). Ik geloof dat er iets niet klopt aan die snelheden die ik heb gehaald.

Verwijderd

sisoft sandra zuigt voor harddisk snelheid te testen. Als je de sequentieele snelheid wil weten is het leuk maar in de praktijk gebruik je dat toch niet. Dus dan neem je iets wat de werkelijkheid meer benaderd b.v. ATTO ofzo.

En wat betreft je vraag vanaf welke scsi versie sneller is ... tja dat ligt aan de schijf. Maar alles is campatible metelkaar dus als je een 10k scsi disk op een scsi 1 controller zet dan haalt ie dus maar max wat de controller kan doorvoeren en dit natuurlijk andersom ook ... als je een prehistorische quantum 40mb prodrive neemt en deze aansluit op een U160 controller zal deze schijf de beperkende factor zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
juist ja..ik zal es zoeken naar die andere bench...sisoft was mij aangeraden dus ik wist niet beter..ik ga t proberen..
Pagina: 1