[VPN] probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb een vaag probleempje met mijn VPN-verbinding. Het vage is dat ik wel een VPN-verbinding heb, en dat ik ingelogd ben op het NT-domein van mijn werk. Het probleem zit hem in dat ik geen computers kan zien. Ik zal even uitleggen wat de situatie is:

Op het werk:

win-2k server (als onderdeel van NT-domein): Een router/Proxy-server (MS ISA-server) en VPN-server. (Bij ISA-server kon ik instellen dat VPN toegelaten wordt.)

Verder zit er op het intranet daar een PDC en wat werkstations.

Thuis: Win 2k Pro, isdn internet verbinding, en VPN-verbinding.

Als ik thuis verbinding maak, moet ik naam en wachtwoord opgeven voor het domein op het werk. Dat doe ik dus, en dat werkt goed. Geen foutmeldingen, en ik kan het "domein" zien in mijn windows-explorer. Als ik daar op dubbelklik zou ik alle computers van dat domein moeten zien (net als op 't werk), maar ik zie daar helemaal niks. gewoon leeg, maar géén foutmeldingen...

Heeft iemand enig idee/ervaring hiermee..?

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 23:19

Surfer

~

Wat gebeurd er als je pingt naar de machines? Kun je er uberhaupt wel bij?

En als je nou Start --> Run --> \[servernaam] invult , krijg je dan wel shares te zien?
En "Search for Computers on the network" in je My network Places van je client?

Het zou iets met WINS resolving te maken kunnen hebben. Kijk ff of je dezelfde WINS instellingen op je client pc hebt als op de pc's op je werk.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Redboost
Ik kan de computers op het werk-netwerk gewoon pingen, dus ik denk dat het met routing wel goed zit (ik kan me ook gewoon aanmelden op het domein). Op het werk draaien ze geen DNS (wegens Exact-software) maar alleen WINS. Deze wins-server kan ik thuis ook gewoon pingen, en deze heb ik ook ingesteld thuis.

Ik maak altijd eerst internet-verbinding met isdn, en daarna doe ik VPN aan. Dan gaat hij inloggen, en dat doet hij goed. Dan naar network-neigbourhood, en dan zie ik het domein, daar ga ik dan naartoe, en dan zie ik alleen mijn eigen pc daar staan, en niet de rest op het werk... ook niet als ik dat in de dos-prompt probeer, of naar computers zoek...

• Redboost
Ik heb iets gevonden.. Als ik search computers doe, en ik tik de naam van de computer in, zonder //servernaam/computernaam
maar gewoon //computernaam

Dan ziet ie ze wel, maar hij ziet ze dus niet uit zichzelf.. En ik kan niet al die computers uit mijn hoofd onthouden, en ik heb WINS aanstaan..

• Redboost
Kijk, ik ben alweer een stapje verder, op de een of andere manier zie ik nu steeds meer computers nadat ik gezocht heb.. Heel vaag, maar goed, het werkt, dus.. Bedankt voor de reacties :)

• Redboost
Ik heb denk ik weer eens iets te vroeg gejuichd.. Echt súpervaag.. Ik zag daarnet alle computers op 't netwerk, en nu zomaar opeens niet meer, ik heb niet gereboot, verbindingen staan nog steeds open, maar zomaar vna 't ene op 't andere moment zegt ie dat een of andere lijst niet meer beschikbaar is, en ik zie niks meer.. :?

• DigiK-oz
  • Laatst online: 14:12
Op donderdag 28 maart 2002 09:45 schreef Mr.Redboost het volgende:
Ik heb denk ik weer eens iets te vroeg gejuichd.. Echt súpervaag.. Ik zag daarnet alle computers op 't netwerk, en nu zomaar opeens niet meer, ik heb niet gereboot, verbindingen staan nog steeds open, maar zomaar vna 't ene op 't andere moment zegt ie dat een of andere lijst niet meer beschikbaar is, en ik zie niks meer.. :?
Kijk ff in je eventlog voor meldingen van de "computer browser" service. Deze service zorgt voor de "inhoud" van je network neighbourhood, en is kennelijk zijn lijst kwijt (die melding die je kreeg, browse list)

Whatever

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Redboost
Je hebt gelijk, in de event-viewer krijg ik twee meldingen over de computer-browser. Hij zegt dat ie de lijst niet kan vinden. Kan ik hier iets aan doen..? Op het werk duurt het "browsen" naar computers op het netwerk ook altijd nogal lang, maar hij doet het dan uiteindelijk wel..

• DigiK-oz
Ligt er een beetje aan welke meldingen (eventid) je krijgt. Die browser service heeft nogal eens problemen met PCs met twee netwerkkaarten. Als dat bij jou ook het geval is (bijvoorbeeld je werk via ADSL, en een kaartje voor je interne thuisnetwerk) kan je proberen de binding van WINS van je thuisnetwerk-kaartje af te koppelen.

Anders even het event-id van de meldingen in eventlog noteren en zoeken in microsoft knowledgebase.

Whatever

• Redboost
Ik heb thuis zelfs geen netwerkkaart, alleen isdn.. Daarmee maak ik verbinding, en daaroverheen de VPN. En op het werk heeft de server wel 2 netwerkkaarten, eentje voor intranet, en eentje voor internet (adsl). Daarmee maak ik die vpn-verbinding.

Ik denk dat ik 't nu een beetje begin te snappen. Die browser-lijst is misschien niet zo vlot bereikbaar op het bedrijfsnetwerk. Computers in dat netwerk moeten ook heel lang wachten voordat ze een lijst met computers zien in network-neighbourhood.. En mijn vpn zegt dan gewoon dat ie ze niet kan vinden.

Kan ik dan niet ergens instellen dat ie moet blijven zoeken, ook al duurt dat 2 min. of langer..?

edit:

Het klopt wel dat die server op het werk meer moeite heeft met zoeken naar computers dan de overige computers op het werk met maar 1 nic..

• DigiK-oz
MS knowledgebase artikel Q292822 noemt ongeveer dezelfde problemen als jij tegenkomt, met de combinatie van RRAS en de browser service. Kijk eens of dat je uit de brand helpt.

Whatever

• Redboost
thnx, ik ga gelijk es kijken..

• Redboost
Ik krijg het maar niet opgelost.. Het blijft ook wel raar.. Soms "ziet" hij alle pc's, maar meestal niet.. Als ik in de browser het ip-adres intik //"ip-adres" Dan ziet hij ze gelijk.. Misschien toch iets vaags in de netwerkbrowser.. Maar goed, als het met IP-adressen werkt, dan doe ik het maar op die manier.. Met een beetje geluk wil Exact dan ook nog wel draaien..

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Je hebt last van een time-out probleem van de browser-service inderdaad.

Gebruik je toevallig een tool zoals Hyena ? Probeer eens of je de computers wel kan zien met dat programma ?

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:58
WINS over VPN geeft ook bij mij altijd problemen (W9x, W2k, WXP). Het beste is om standaard shares gewoon te mappen. Dus... gewoon een path mappen. Eerst de servernaam intypen als \\fileservert en dat \projecten mappen naar P: ofzo.

Windows maakt dan specifiek die connectie op het moment dat je op de P: schijf wilt. Ook al werkt WINS niet optimaal.

Ik heb wel eens geprobeerd om het helemaal werkend te krijgen enzo, is ook wel gelukt, maar vaak hoef je toch maar op een paar directories te zijn. Op de client PC's heb je meestal niets te zoeken.

• Redboost
Op donderdag 28 maart 2002 13:16 schreef Serum het volgende:
Je hebt last van een time-out probleem van de browser-service inderdaad.

Gebruik je toevallig een tool zoals Hyena ? Probeer eens of je de computers wel kan zien met dat programma ?
Nee, dit programma heb ik niet geprobeerd, maar ik kan dat natuurlijk wel eens proberen.. :)

• Redboost
Op donderdag 28 maart 2002 14:05 schreef Jochem het volgende:
WINS over VPN geeft ook bij mij altijd problemen (W9x, W2k, WXP). Het beste is om standaard shares gewoon te mappen. Dus... gewoon een path mappen. Eerst de servernaam intypen als \\fileservert en dat \projecten mappen naar P: ofzo.

Windows maakt dan specifiek die connectie op het moment dat je op de P: schijf wilt. Ook al werkt WINS niet optimaal.

Ik heb wel eens geprobeerd om het helemaal werkend te krijgen enzo, is ook wel gelukt, maar vaak hoef je toch maar op een paar directories te zijn. Op de client PC's heb je meestal niets te zoeken.
Zoiets ga ik ook doen denk ik, gewoon op basis van IP-nummers. Die hoef je maar één keer te mappen, en dan werken ze altijd.

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben met zo'n probleem.. (ik begon al te denken dat het aan mij lag..>:))

[edit]
Ik denk dat ik er nu verder wel uit ben. Conclusie: WINS werkt niet goed over mijn VPN, en DNS is geen optie.. (probs met exact) Dus gewoon mappen met IP's..

Iedereen bedankt voor de info..

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Of je gebruikt lokaal je lmhost file...

Check c:\winnt\system32\drivers\etc\lmhosts.sam

Owja, lmhosts.sam is een voorbeeld, je moet dus een nieuwe aanmaken welke lmhosts heet (of de sample file hernoemen).

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet je eigen Browser Service uitzetten (staat vast wel ergens in de faq) en je moet je client in een werkgroep zetten met dezelfde naam als het domain op je werk.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1