TFT lichtverschil

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een Samsung SyncMaster 151s TFT-scherm aangeschaft. Ik weet niet of het normaal is. Maar ik heb er last van dat mijn scherm aan de onderkant veel lichter is dan de bovenkant. En het ligt niet aan de kijkhoek want ik heb gekeken van alle kanten. Vooral bij effe kleuren valt het erg op.
Ik heb het ook waargenomen bij een andere TFT scherm maar dan van Philips, en ook als je kijkt op het scherm van de allernieuwste Mac (bij een effe kleuren achtergrond) zie je duidelijk dat het boven donkerder is dan de onderkant van het scherm.
En nee, het ligt ook niet aan mijzelf ik heb dit fenomeen ook aan mijn collega's getoond en zagen hetzelfde.
Hebben meer mensen hier last van of is dit al algemeen bekend?

Groetjes afz MaVX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[topic=309815/1/100]

ik moet zeggen, ik zit dit nu te typen op mijn Sony TFT scherm en ik zie geen lichtverschil. Net even een volledig wit venster erop gezet, maar ik zie echt geen lichtverschil moet ik zeggen.
Was dan ook een best dure monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt het volgens mij niet zien op een wit scherm. Ik zie het verschil duidelijk als ik boven bij explorer de grijze balk kijk (je weet wel met "file" "edit" ect) en die kleur vergelijk met mijn bijna witte startbalk. Die dus dezelfde tint grijs behoort te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals ik er nu op kijk, is er een heel klein verschil
maar dat ligt hier meer aan de inkijk hoek denk ik, want als ik er rechter voor ga zitten, dan lijken de kleuren ineens stukken meer op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dit scherm was relatief niet zo duur nee. Misschien ligt het aan de kwaliteit (of aan dit scherm). Ik had het nl. het beeld vertikaal gezet met een proggie dat er bij zat. En toen was de rechterkant (wat normaal de bovenkant is dus) zowiezo donkerder dan de linkerkant. En dan kan het niet aan invalshoeken liggen. Maar ik ga morgen een terug naar de winkel en ga daar zo'n scherm bekijken. Ieder geval bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dit is normaal bij vrijwel alle schermen.
Het heeft te maken met de kijkhoek. Wil je echt overal hetzelfde zien, dan zou je al ogen moeten hebben die het hele beeldoppervlakte vanuit een precies rechte positie kunnen waarnemen. Dit is natuurlijk niet mogelijk. Wat ik meestal doe is het scherm naar je toe kantelen. Dan compenseer je dit zodat je nergens 'last' van hebt. Ik heb hier overigens persoonlijk geen last van, maar had het ook al waargenomen.
Het is overigens niet echt een groot verschil.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Pagina: 1