Toon posts:

Mobo fan power fried ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, door een enorm stomme fout van mij beij het instaleren van mijn nieuwe brander heb ik kortsluiting gemaakt in mijn moederboad. Ik heb de brander per ongeluk tegen de pinnetjes aangeschoven die de power leveren voor de power fan (die er dus niet op zit) Toen de PC aangezet en gelukkig zag ik dat mijn CPU cooler en een andere cooler op m'n mobo niet begonnen te draaien !
Snel uitgezet dus en een uur lopen vogelen wat het nou geweest kon zijn, ik had de brander er wel meteen uit gehaald.
Toen kwam ik er dus achter dat de powerfan-power kortsluiting gemakt moet hebben. Nu heb ik mijn coolers op de kabeltjes die direct uit de voeding komen gesoldeert maar dat werkt niet optimaal, M'n CPU wordt nu zo'n 10 graden warmer :( (nu 60 graden)
Nu is m'n vraag kan m'n mobo nog gefixt worden of kan er niets meer aan gedaan worden ??? Het is een ASUS A7M266

vast bedankt voor de reacties.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Klink een beetje vaag. Hij heeft kortsluiting gemaakt en is 10 graden warmer!

Verwijderd

Topicstarter
1 hij heeft kortsluiting gemaakt
2 de punten waar de fans hun stroom vandaan halen doen het niet meer.
3 fans op voeding aangesloten
4 fans niet zo effectief

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je moet em wel op de gele en de zwarte aansluiten he, niet de rode pakken want daar komt maar 5 volt uit.
Dit zul je waarschijnlijk wel weten maar denk zeg het maar even.
En anders kun je altijd een sterkere fan kopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
fan heeft ook 3 draadjes dus: geel op geel, rood op rood en zwart op zwart.

Maargoed, ik kan natuurlijk een beetere fn kopen jah, maar ik heb liever dat mijn mobo het weer gewoon goed doet :'(

Dus heeft het zin om hem weg te brengen voor reparatie of is dat verspilde moeite ?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Die gele draad van de fan is voor de rpm sensor |:(
Als je die nou eens niet aansluit en de rode draad van de fan op de gele draad van de voeding aansluit dan werkt alles weer normaal :)
Want nu heb je em namelijk op 5 volt lopen in plaats van 12 volt |:( |:(

Ennuh je gaat je pc toch niet laten repareren voor een paar draadjes??
Ik heb nog nooit iets aan me pc laten repareren, alles altijd zelf gedaan en nooit wat verneukt eigenlijk :7

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
hhmm, het heeft inderdaad geholpen jah, en ook maar meteen de gele terug op m'n mobo gesoldeert dus nu kan ik nog wel m'n fanspeed aflezen :)

maargoed, ik heb nog geen antwoord op de vraag of het nou te fixen is als ik hem naar een winkel breng ???
Pagina: 1