Toon posts:

de optocoupler FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
na aanlijding van [topic=452051/1/50] dacht ik om een optocoupler FAQ te maken. omdat iedereen het wel kan gebruiken.
ik gebruik liever een optocoupler dan een transistor omdat het veiliger is.

http://www.isocomoptocouplers.com/isocom/cny17-4.htm dat is een datasheed van een CNY17-4(gebruik ik altijd)

een optocoupler kan je voor veel dingen gebruiken, vooral als je op veilig wil spelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3152146771

om te beginnen, je kan een OPTO op 2 manieren schakelen:
1: door pin 6 stroom op te zetten(2v) (zie DIT )
2: door de pinnen 1 + 2 als een ledje te behandelen, daardoor zal de ingeboude transistor schakelen.

dit kan je dus gebruiken om je hddled te versterken, maar is in het casemodden zeer goed te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2400742157
dus pin 1+2 moet je zien als een LEDje
en 4+5+6 als een Transistor

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47
Een optocoupler is wel handig, maar voor kleine dingen aan je pc lijkt het me niet echt nodig.
Daarbij welke voeding gebruik jij voor de optocoupler??
Waarschijnlijk ook je pc voeding, zo optsch gescheiden is het dan dus niet.

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Dit is handig voor je printerpoort e.d.
Zo blaas je hem niet op (bij bijvoorbeeld de ledmeter)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 22:41 schreef Xplosive het volgende:
Een optocoupler is wel handig, maar voor kleine dingen aan je pc lijkt het me niet echt nodig.
Daarbij welke voeding gebruik jij voor de optocoupler??
Waarschijnlijk ook je pc voeding, zo optsch gescheiden is het dan dus niet.
jah :?
sinds wanneer heeft een optocoupler een voeding nodig?
het is alleen dat (soort van)ledje dat de transistor schakelr.

het is voor 100% optisch gescheiden, ik heb het gemeten.
als je met 3000v+ @ 80A gaat werken dan zal je wel kortgesloten worden maar wie gebruikt dat?

• Xplosive
Op woensdag 27 maart 2002 22:47 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

jah :?
sinds wanneer heeft een optocoupler een voeding nodig?
het is alleen dat (soort van)ledje dat de transistor schakelr.

het is voor 100% optisch gescheiden, ik heb het gemeten.
als je met 3000v+ @ 80A gaat werken dan zal je wel kortgesloten worden maar wie gebruikt dat?
Ik bedoel dat je voor pin 1 en pin 5 waarschijnlijk dezelfde voeding gebruikt 5V. Als er dan kortsluiting optreed heb je niks aan die galvanische scheiding. Of zit ik nu raar te denken :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 22:52 schreef Xplosive het volgende:

[..]

Ik bedoel dat je voor pin 1 en pin 5 waarschijnlijk dezelfde voeding gebruikt 5V. Als er dan kortsluiting optreed heb je niks aan die galvanische scheiding. Of zit ik nu raar te denken :?
denk het wel :P
maar ik heb +/- 4 uur een opto proberen te slopen, dat lukt dus echt niet(wel door teveel V over dat ding en hem echt slopen(hamer)maar anders niet).
kortsluiting is net als bij een trans(pin 4 t/m 6).
en bij een ledje(pin 1+2).
het is echt helemaal safe, er kan GEEN stroom vanaf het ledje(ofzoiets) naar de transistor.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Ja, want op deze manier gaat de kortsluitstroom nooit via het moederbord lopen (die daar absoluut niet tegen kan). De meeste voedingen hebben echter een kortsluit beveiliging zodat je met behulp van een optocoupler niet meer bang hoeft te zijn voor kapotte onderdelen dmv kortsluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 23:02 schreef Hielko het volgende:
Ja, want op deze manier gaat de kortsluitstroom nooit via het moederbord lopen (die daar absoluut niet tegen kan). De meeste voedingen hebben echter een kortsluit beveiliging zodat je met behulp van een optocoupler niet meer bang hoeft te zijn voor kapotte onderdelen dmv kortsluiting.
jah de meeste voedingen :P
de kans is er ooknog dat je dan via de kortsluiting over je mobo heen gaat en dan eerst je mobo naar de eeuwige jachtvelden helpt VOORDAT je voeding uit is.

maar het klopt wel het kan NIET via het mobo, en daar gaat het om.

ik moet nodig eens gaan :Z ik tiep niet echt geweldig meer, ook mijn opmaak is niet echt 100% meer :P

• Xplosive
Ok ik snap hem, het heeft dus wel nut :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

ik brabbel d'r even wat tussendoor ok? (cursief)
Op woensdag 27 maart 2002 22:37 schreef KingOfDos het volgende:
na aanlijding van [topic=452051/1/50] dacht ik om een optocoupler FAQ te maken. omdat iedereen het wel kan gebruiken.
ik gebruik liever een optocoupler dan een transistor omdat het veiliger is.

http://www.isocomoptocouplers.com/isocom/cny17-4.htm dat is een datasheed van een CNY17-4(gebruik ik altijd)

een optocoupler kan je voor veel dingen gebruiken, vooral als je op veilig wil spelen. Inwendig bestaat het IC-tje uit een fototransistor (dwz een lichtgestuurde transistor) en een Gallium-Arsenide infrarood led.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3152146771%5D

om te beginnen, je kan een OPTO op 2 manieren schakelen:
1: door op pin 6 stroom spanning op te zetten(2v) (zie DIT )
2: door de pinnen 1 + 2 als een ledje te behandelen, daardoor zal de ingebouwde transistor schakelen.

Dit kan je dus gebruiken om je hddled te versterken, maar is in het casemodden zeer goed te gebruiken. de HDD-led aansturing van je moederbord te gebruiken om iets anders aan te sturen. Bijvoorbeeld een blauwe led of HDD-VU meter. :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2400742157%5D
Dus pin 1+2 moet je zien als een LED en 4+5+6 als een transistor.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 09:56 schreef AcouSE het volgende:
ik brabbel d'r even wat tussendoor ok? (cursief)
[..]
Inwendig bestaat het IC-tje uit een fototransistor (dwz een lichtgestuurde transistor) en een Gallium-Arsenide infrarood led.
[..]
ow dat wist ik niet, tnx :+

zo zie je maar weet, je leert hier iedere keer :P

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Da's nou net het hele principe van de optocoupler: de signalen zijn optisch gekoppeld en volledig galvanisch gescheiden. Geen geklooi met veschillende spanningniveau's enzo.
Pagina: 1