Coax kabel verlengen+omleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:16

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
Keej, hier het probleem:

Ik heb mijn ouders eindelijk zover gekregen dat we kabel internet nemen, maar wel me een hele grote dikke vette MAAR er aan:

De hoofd aan sluiting van Casema zit in de huiskamer, dus de kabel komt inde huiskamer uit de grond. maar mijn ouders willen al die kastjes (versterker, splitten en com21) niet in de huiskamer hebben, vinden ze lelijk. Dit komt door dat die aansluiting door de aanbouw tegenwoordig midden in de huiskamer zit. Dus als ik kabel internet wil, zal die hoofdaansluiting verplaatst moeten worden het liefst richting de meterkast (dat is zeg zo'n 10 meter verderop hemelsbreed) . Dit zou ik misschien evt door casema zelf kunnen laten doen (als ze het al doen), maar dat gaat wel flink in de knaken lopen. als ik het nou illegaal zelf zou doen, scheelt het een hoop centjes. Maar mijn vraag is nu, kan dit zonder dat casema erachter komt? zo ja, hoe doe ik dat, wat heb ik daarvoor nodig en wat is de beste manier om die kabel te verlengen onder de grond? want die dikke groene kabel is precies zo lang dat-ie net aan de hoofd aansluiting haalt en dat is hooguit 1,5 meter gok ik.

optie 2. (weet ook niet of dat kan) kan ik die knopen van casema het hele zaakje laten installeren in de huiskamer en dan later alles verplaatsen naar boven? de kabel is al door getrokken naar boven enzo, dus zou ik het daar aan kunnen sluiten.

goed als mijn brein met meer ideetjes komt horen jullie wel. Hoop dat jullie mij tips of eigen bevindingen kunnen vertellen!

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11056

ga naar de elektroboer en koop grijze coax ( C12),een metertje of 10.
koop daar ook 2 F-Connectors en een tussenstukje daarvoor, tevens heb je dan een AOP nodig voor in de meterkast.
Verleng de groene coax dmv de F-Connectors met de grijze, sluit het hele zootje aan en laat een stopcontact plaatsen in de meterkast, gaaaan met die banaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51484

Op woensdag 27 maart 2002 23:00 schreef DraiC het volgende:
ga naar de elektroboer en koop grijze coax ( C12),een metertje of 10.
koop daar ook 2 F-Connectors en een tussenstukje daarvoor, tevens heb je dan een AOP nodig voor in de meterkast.
Verleng de groene coax dmv de F-Connectors met de grijze, sluit het hele zootje aan en laat een stopcontact plaatsen in de meterkast, gaaaan met die banaan..
Kun je doen maar de kans is dan wel groot tot je internet verbinding traag wordt, en lecht TV beeld krijgt!!

Ik zou het toch maar laten doen door de casema of een kabelmonteur (zwartwerk) die dat ding gaat installeren.

Want wat voor kabel komt er bij je binnen kan een c12 zijn, maar ook een c6.

En als je het zelf gaat verleggen moet je de groenekabel aansluiten op je eigencoax (neem geen gamma kwaliteit, maar echte c12). die door leggen naar je meterkast en dan een AOP erop. daar vandaan ga je weerterug naar de WCD.
maar moet je van uit de meterkast een utp kabel trekken,
naar je computer.

Ga niet voor dat casema komt aan de groenekabel kl##ten, want dan heb je kans een boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 11:24 schreef Constantyn het volgende:

[..]

(..)
Ga niet voor dat casema komt aan de groenekabel kl##ten, want dan heb je kans een boete
dus ik stel ik laat ze de hele shit aan sluiten in de huiskamer, dan kan ik later als die monteurs weg zijn het hele zwikkie op pakken en in de meterkast hangen? of heb ik dat mis?

oh btw, ADSL is (nog) geen optie hierzo :( dat zou wel een hele hoop onzin schelen aangezien dat gebeuren wèl in de meterkast zit.

en ik ben idd erg bang voor kwaliteitsverlies. daarom moet het goeie verbindingen zijn.
kan ik zo'n c12 kabel gewoon bij ene goeie eloectroboer krijgen of moet ik dat "zwart" via casema regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 08:02

maontje

better off Playing

Op donderdag 28 maart 2002 11:24 schreef Constantyn het volgende:

[..]

Kun je doen maar de kans is dan wel groot tot je internet verbinding traag wordt, en lecht TV beeld krijgt!!
Hoezoo heb jij snel internet dan bij CASEMA als dat zo is ben je een van weinige. :r

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 21:49 schreef maontje het volgende:

[..]

Hoezoo heb jij snel internet dan bij CASEMA als dat zo is ben je een van weinige. :r
hier in Nootdorp isset met een premium abbo erg goed te doen hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51946

Casema staat inderdaad niet zo best bekend!! |:( ADSL is veel stabieler. Misschien is Casema in rustige tijden sneller dan ADSL, maar in de piekuren vaak niet. Maar mocht je toch voor kabel kiezen dan is de bovengenoemde oplossing (kabel vanaf huiskamer VERLENGEN, niet verplaatsen!! naar meterkast en daar een nieuw CAI-wandcontactdoos plaatsen) de beste! Het signaalverlies door 10 meter extra GOEDE coax is te verwaarlozen. Coax dempt maar minimaal, een paar dB per 100 meter. Overigens: voor het rekenen in dB's. Weet niet of je wiskundig een beetje onderlegd bent, maar spanningsversterking (of -verzwakking) is te berekenen: 20 log U2/U1 waarbij U1 de spanning is die optreedt als er een vermogen van 1mW in een weerstand van 600 Ohm dissipeert = ongeveer 0,7 Volt (=U1). De spanningsversterking is vervolgens gemakkelijk uit te rekenen: 3 dB = 1,4x 6dB=2x 10dB=3,14x 20dB=10x 40 dB=100x etc. Oke, weet je ook wat dB precies inhoudt. Gaat het om vermogensversterking dan reken je gewoon met 10 log P2/P1.
Coax dempt dus maar een paar dB. CAI-dozen dempen vooral op de uitgang, nauwelijks op het doorluscontact. Je eerste schakel is de splitter, die zal vast en zeker dempen, staat aangeven in de specificaties. De signaalsterkte van het binnenkomend signaal kun je aan de monteur vragen, hij weet dat vast wel of kan het meten. Je kunt je voorstellen dat een demping van -6 dB (helft van het signaal, demping is negatief in dB's: 6dB is 2x, -6dB =1/2x =0,5x) storend is. Heb je nog vragen, zie ik ze hier wel. Succes! En blijf van die mooie groene kabel af, dat geeft problemen als je dat zelf doet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als wij installen, dan kan de groene coax evt tot maximaal 10 mtr verlangd worden naar modem (zelf hou ik het het liefst zo kort mogelijk.
Coax C12, 75 ohm is goed genoeg, of je die nu bij de gamma haalt of bij de elektroboer, maakt geen reet uit.
Als er een C6 het huis binnen komt is het 9 van de 10 x met een F-connector erop die je dan makkelijk kan verlengen.
Als je de groenekabel verlengd met de juiste F-connectors + tussenstukje tot maximaal 10 mtr van het 1ste punt waar hij het huis binnen komt, dan hoor je geen monteur erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
klopt het dat ik uit jullie verhalen hier boven op kan maken dat het hele kastjes gebeuren niet bij de hoofd aansluiting hoeft te komen? maar dat ik gewoon een kabel kan trekken vanaf het hoofd aan sluit punt naar de meterkast? en dus niet het hoofd aansluitpunt stiekum hoef te verplaatsen?

DraiC: snap ik em nou goed, ben jij monteur bij casema/wanadoo?

edit: ff wanadoo netjes geschreven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47281

de COAX-kabel van de aansluiting in de muur naar je COM21 modem moet je zo KORT mogelijk houden!! Ik heb zelf 0,5m ertussen zitten. ALs je 10m wil dan gaat dit je echt heeeeel veel bandbreedte kosten! Tenzij je er natuurlijk weer een versterkertje bij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
Goed nieuws!!*D

mijn ouders gaan een kast verplaatsen die vrij hoog op zijn pootjes staat. en die komt vlak naast het hoofdaansluitpunt te staan. dus kmoet ff de dimensies van het com21 modem weten. kan iemand die geven??? dank u *D

* Yukkie is best blij nu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 29 maart 2002 14:21 schreef freebie het volgende:
de COAX-kabel van de aansluiting in de muur naar je COM21 modem moet je zo KORT mogelijk houden!!
Als het signaal wat het huis binnenkomt sterk genoeg is, dan kan je wel tot max 10 mtr gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 29 maart 2002 16:32 schreef Yukkie het volgende:
Goed nieuws!!*D

mijn ouders gaan een kast verplaatsen die vrij hoog op zijn pootjes staat. en die komt vlak naast het hoofdaansluitpunt te staan. dus kmoet ff de dimensies van het com21 modem weten. kan iemand die geven??? dank u *D

* Yukkie is best blij nu :D
18x24 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 29 maart 2002 14:18 schreef Yukkie het volgende:
klopt het dat ik uit jullie verhalen hier boven op kan maken dat het hele kastjes gebeuren niet bij de hoofd aansluiting hoeft te komen? maar dat ik gewoon een kabel kan trekken vanaf het hoofd aan sluit punt naar de meterkast? en dus niet het hoofd aansluitpunt stiekum hoef te verplaatsen?
als de kabel niet gesplit is, dus rechtstreeks verlengd is dan kan dit tot max 10 mtr.
AOP in woonkamer eraf, kabel verlengen naar meterkast, daar een aop plaatsen zodat de splitter van Casema erop kan en klaar is klara.
DraiC: snap ik em nou goed, ben jij monteur bij casema/wanadoo?
nee, gelukkig niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik hoop ook niet van upc!!! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 28 maart 2002 21:49 schreef maontje het volgende:

[..]

Nee, ik heb gelukkig CHELLO *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 29 maart 2002 17:23 schreef Constantyn het volgende:
ik hoop ook niet van upc!!! :'(
hoezo niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 17:02 schreef DraiC het volgende:

[..]

als de kabel niet gesplit is, dus rechtstreeks verlengd is dan kan dit tot max 10 mtr.
AOP in woonkamer eraf, kabel verlengen naar meterkast, daar een aop plaatsen zodat de splitter van Casema erop kan en klaar is klara.
[..]

nee, gelukkig niet >:)
dus de splitter hoeft niet persee op het hoofd aansluit punt??? dat zou wel bonus zijn, want zoals die kast nu staat (zie boven *D ) staat-ie dus voor dat casema kassie en ze willen em gvd echt geen milimeter opzij zetten :( (niet dat een milimeter zou helpen maar okee..)

kheb bij een paar kennissen van mij gekeken hoe het bij hun is aan gesloten, en het de splitter en versterker is bij hun 1 kastje, maar weet iemand of je dat ding ook gewoon als opbouw unit kan gebruiken? want bij hun zat volgens mij die groene kabel achterlangs oid d'r in aangesloten.
laat ik ff voor de duidelijk heid proberen te tekenen hoe ik het bij ons zou willen hebben:
code:
1
2
3
4
                       paar meter
|-{casema uit de grond}{stekker}-------------{splitter/versterker}----{com21}
|
|

Begrijp ik het goed uit jullie verhalen dat het zo zou moeten kunnen c.q. werken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51946

Zo moet het inderdaad werken. Je moet natuurlijk wel de splitter op het hoofdaansluitpunt aansluiten, anders werkt het niet! En je moet vanaf de splitter naar elke plaats doorlussen waar je een CAI-aansluiting hebt. Let wel: doorlussen betekent verlies. En gebruik goed spul: een splitter (om het TV signaal te splitsen) van Astro bijvoorbeeld, in plaats van de Gamma. En echte F-connectors! Astro is duurder, maar veeeeel beter. Je kunt eventueel ook een versterkertje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09-2022

marshal

Reality beats fiction by far

Ik zou het iig niet zelf doen en ook niet door een installatiebedrijg, daar kun je namelijk een hoop gedonder mee krijgen. Hier heeft met de verbouwing ook een installatiebedrijf de hele boel verlegd en opnieuw aangesloten, met als resultaat na een aantal maanden een dood kabelmodem.

Ik denk da kan, UPC gebeld en er kwam een monteur langs. Eerste vraag van hem waar staat het kabelmodem, in de meterkast dus. Dus ik trek de meterkast open en die gast zegt iets als: "Wat is dit voor crap installatie" blijkt dat installatie bedrijf 1. geen retourgeschikte stekkerdoos gebruikt te hebben en 2. een splitter er tussen gehangen te hebben die ook nie retourgeschikt was. Met als gevolg dat UPC het hele handeltje opnieuw kon aansluiten.
Gelukkig nooit geen rekening oid van gehad maar het kostte me wel een week zonder kabelinternet (was net tijdens de kerst dus kon er niemand komen).

Dus als je iets aan wilt sluiten zou ik gewoon kiezen voor een splitter op de bestaande aansluiting en van hier een kabel naar het kabelmodem. Misschien als je tegen die gast van Casema zegt dat je je modem niet midden in de kamer wil dat hij het wel ergens anders neerzet. Over het algemeen doen die monteurs niet zo moeilijk is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 23:07 schreef palli het volgende:
Zo moet het inderdaad werken. Je moet natuurlijk wel de splitter op het hoofdaansluitpunt aansluiten, anders werkt het niet! En je moet vanaf de splitter naar elke plaats doorlussen waar je een CAI-aansluiting hebt. Let wel: doorlussen betekent verlies. En gebruik goed spul: een splitter (om het TV signaal te splitsen) van Astro bijvoorbeeld, in plaats van de Gamma. En echte F-connectors! Astro is duurder, maar veeeeel beter. Je kunt eventueel ook een versterkertje gebruiken.
bij die kennissen van mij zat er een splitter/versterker van casema op, denk dat dat ook wel een goeie is toch??

Maar bedoel je nu dat daar waar de casema uit de grond komt (=hoofd aansluitpunt) dat je daar rechtstreeks die splitter aan moet sluiten en dan een paar meter? of kan het exact zo als op mijn "tekening"??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom plaats je een versterker???

pak gewoon een tv splitter!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie