aanschaf UPS van APC ?

Pagina: 1
Acties:
  • 710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 14:09
Ik ziet hier op een stroomvoorziening via/van een ziekenhuis en die kent zijn pieken en dalen en af en toe doen ze onaangekondigd ff switchen naar hun dieseltjes. Daarom wilde ik een UPS aanschafffen.

Het gaat mij hier voornamelijk om de opvang van de spanningspieken en dalen en bliksenminslag. Maar de optie om nog ff door te blijven gaan nadat de stroom weg is om vervolgens automatisch de compu uit te schakelen spreken me ook wel aan. Nu vroeg ik mij af of iemand mij wat advies kon geven. Ik twijfel namelijk tussen de volgende modellen:

Back-UPS Pro 650VA
http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=BP650SI&language=nl&LOCAL.APCCountryCode=nl

Smart-UPS 620
http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SU620INET&displaylist=Overview,Astericks#anchor1

Back-UPS CS 500VA
http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SU620INET&displaylist=Overview,Astericks#anchor1

Let bij de laatste vooral op de [b] Full time multi-pole noise filtering : 5% IEEE surge let-through [b], die dus veel minder is dan dan van de andere 2 (0,5 of zoiets). Is dit een essentieel verschil en heb ik dat nodig?

Natuurlijk zijn suggesties aan t adres van andere oplossingen, merken en modellen ook welkom. En als iemand een goedkoop adresje weet waar ik dit soort spulletjes tweedehands danwel nieuw kan vinden laat m dan niet zwijgen!

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

Verwijderd

Zeg, je woont toch niet in Delft he ;). De laatste Back-Ups CS 500 is ruim voldoende voor datgene waarvoor je hem gebruikt.

Bij Beat-it.nl voor ong 100 euro excl btw te koop

• Apothor
Bewoner of enkel bekende van de zusterflat? ;)

Enne bedankt voor t advies..

• Apothor
Ik maak me toch nog steeds wat zorgen over die 5% IEEE surge let-through. Deze is zo enorm hoog in vergelijking met de andere modellen, dat ik me afvraag of t wel verantwoord is... 5% klinkt als best veel nl..

En wat houdt precies in? Houdt ie zoals ik aanneem afwijkingen van groter dan 5% tegen? Of houdt ie slechts 95% van alle spanningspieken tegen? Help mij: waar moet ik hierbij precies aan denken en wat is verantwoord/nodig?

Btw zeker weten dat 300Watt voldoende is voor een comp met een 300Watt voeding en een 19" monitor? En r zit ook daadwerkelijk heel wat troep in en t wordt nog meer..

• Apothor
Ok, ik heb me reeds geinformeerd over de vorige 2 vragen, maar dat roept weer een nieuwe op, de laatste resterende vraag: Wat is het essentiele verschil, het VA daargelaten, tussen de Back-UPS Pro 650VA en de Back-UPS CS 500VA!?

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 22:08 schreef Chupa Chup het volgende:
Ok, ik heb me reeds geinformeerd over de vorige 2 vragen, maar dat roept weer een nieuwe op, de laatste resterende vraag: Wat is het essentiele verschil, het VA daargelaten, tussen de Back-UPS Pro 650VA en de Back-UPS CS 500VA!?
Nu ben ik hier niet volledig mee op de hoogte, maar is het niet zo dat je bij de Pro meer software (automatisch afsluiten) krijgt + extra com-poort aansluitingen :?

Volgens mij zitten er i.p.v. 1 com aansluiting dan 2 of 3 op...

/me weet het niet zeker.

• Apothor
Mecallie, na wat nog wat meer uitgebreide research ben ik erachter dat: ze evenveel com poorten hebben (1) en allebei beschikken over shutdown software.

Maar: bij de Back-UPS CS 500VA wordt met geen woord gerept over AVR Boost (Corrects under-voltages (brownouts) without draining the battery. Saves your battery for when you really need it!) en AVR Trim (Corrects over-voltages without draining the battery. Saves your battery power for when you really need it.). Enkel Addl Surge Protected Outlets (Surge Only outlets offer protection for non-data sensitive equipment like scanners and printers without reducing the unit's available power or battery capacity. This helps to maximize battery power for equipment that needs it most like a computer and monitor.) komt aan bod.

Hieruit maak ik op dat het prijsverschil zo enorm hoog is tussen de twee, omdat de eerste geen voltageregulering heeft, maar enkel een batterij is met een stel zekeringen. En dat terwijl het me voornamelijk gaat om de voltagregulering met de batterij en de zekering als handige bijkomstigheid.

Maar ja, zoals bekend levert een antwoord ook weer nieuwe vragen op. Ik sta nu in dubio wat betreft de keuze tussen de Smart-UPS 700 en de Line-R 600VA Automatic Voltage Regulator :(

Verwijderd

Ik adviseer de Smart UPS, gewoon uit eigen ervaring in mijn werk, als je de UPS pro aanschaft zit er geen seriele kabel bijgeleverd, die is optioneel. Als je dus gebruik wil maken van de optie om het systeem af te sluiten zal je de kabel los moeten bestellen. Overigens zit er ook geen software bij om te kunnen bedienen, in W2k word ie standaard ondersteund, dus dat is niet zo'n probleem, ga je NT gebruiken zal je ook de software moeten kopen (de powerchute versie op de website is alleen voor de Smart UPS)

De Smart UPS, deze is het meest uitgebreid alles zit er op en er aan en hij kan alles wat jij noemt zodra je em uit de doos haalt, en hij kan meer ;)

• Apothor
Mmm dan vergis ik me dus sterk wat betreft die software en heb ik dat niet goed begrepen |:(. Bedankt!!

Gelukkig had ik de Pro al van me lijstje gestreept en twijfel ik enkel nog tussen de Smart-UPS 700 en de Line-R 600VA Automatic Voltage Regulator :)

Maar nu zijn er weer twee nieuwe vragen opgeduikeld: welke van de 2 heeft de betere voltageregulering en heeft de Smart-UPS, net als de Line-R een `$25,000 Lifetime Equipment Protection PolicyŽ Dat is namelijk best interessant om te weten!

Verwijderd

Dunno goeie vraag check www.apc.com

kweet dat ze 100% garantie op de hardware hebben behalve de accu, maar $25.000,=

Is die aanbieding niet alleen voor America geldig 0ofzo.. effe goed lezen.

Persoonlijk kies ik voor de Smart UPS omdat ik al vele malen heb gewerkt met verschillende typen, en ze hebben (voor mijn klanten en werkgever) hun geld meer dan opgebracht.

• Apothor
"If your properly connected equipment is ever damaged by an AC surge, including surges due to lightning, APC will repair or replace our product and up to $25,000 of connected equipment, for as long as you own your APC product. (Valid in US and Canada only. Click here for details.)"

Suckage @ stomme haakjes :( :(
En hoe wist je dat van: "alleen geldig in Amerika"?
In ieder geval boeit die garantie dus niet meer :).
Scheelt weer....
Nu alleen nog uitvogelen hoe t zit met de kwaliteit van de voltageregulering.

• Apothor
Btw de software is volgens de site altijd gratis als je je registerd (dus gewoon t ding nieuw kopen, neem ik aan) en besschikbaar voor ongeveer elk OS. Er staat alleen niks vermeld over beperkt gebruik in combinatie met verschillende modellen. Ik neem dus aan dat elke APC UPS met ondersteuning voor shutdown ook daadwerkelijk van de 'gratis' software gebruik kan maken...

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 01:12 schreef Chupa Chup het volgende:
"(Valid in US and Canada only. Click here for details.)"

En hoe wist je dat van: "alleen geldig in Amerika"?
Tja Gokje... $25.000,- dat soort aanbiedingen zijn meestal in een land als Amerika geldig omdat ze daar (obessief) klant vriendelijk zijn.
Btw de software is volgens de site altijd gratis als je je registerd (dus gewoon t ding nieuw kopen, neem ik aan) en besschikbaar voor ongeveer elk OS. Er staat alleen niks vermeld over beperkt gebruik in combinatie met verschillende modellen. Ik neem dus aan dat elke APC UPS met ondersteuning voor shutdown ook daadwerkelijk van de 'gratis' software gebruik kan maken...
Helaas heb je voor afsluiten van de PC op een UPS PRO echt andere software nodig, kweet ff niet hoe het heet, maar deze is niet te downloaden. Hier ben ik enkele maanden geleden met de UPS van een klant tegenaan gelopen. Sindsdien wil ik alleen nog maar de Smart UPS, ook omdat deze het meest compleet is.

Nogmaals ik ken dat andere merk niet dus een goed advies kan ik je niet geven, Ik zou nog ff kijken naar de beschikbaarheid van beide merken. Als dat andere merk maar in 1 of 2 winkels verkocht wordt, dan heb je er nix aan als die winkels verdwijnen. Van APC weet ik zeker dat die nogwel verkocht gaan worden

Tip:
Kijk ff wat reserve accu's kosten, want bij elke UPS moet deze na 2/3 jaar vervangen worden om optimaal te blijven functioneren.

suc6

• Apothor
De line-R is ook van APC. Het is echter enkel een voltageregulator en heeft geen accufunctie, zoals de UPS (zoals ik zei is t voornaamste voor mij de voltageregulering).

BTW Als ik t goed heb begrepen is de Smart-UPS een on-line UPS! Correct?

En ik zal idd ff kijken hoe duur de batterijen zijn...
Thnx voor de tip(s)!

Verwijderd

Ik heb ook al eens met dat bijltje gehakt en dat koste mij toen eens een voeding en een HD (Maxtor 40G) :(
Was eerst een dip en aansluitend gelijk een piek (en dat binnen 0,6 sec.)
Was het toen een beetje zat en heb toen een Smart-UPS 1400 gekocht en heeft toen mij toch nog de nodige keren gered.
Als de stroomvoorziening uitvalt houdt ie het toch nog wel een aardig tijdje vol.
M'n server(tje) (Linux) gaat dan ook gelijk in een 'shutdown -f -h +15' (dus over 15 min.) en komt de stroom terug in die tussentijd geeft ie netjes een 'shutdown -c' (cancel)
Ben er echt zeer tevreden over!

Verwijderd

De Back-UPS CS krijgt software mee of wordt vanzelf herkend door Win2k/XP. Hiermee kan de computer afgesloten worden of in hibernate of wat dan ook. Er zit een coupon bij om gratis software te krijgen om ook al je bestanden eerst op te slaan voordat de UPS software de computer afsluit. Dit kan trouwens ook via het internet via serial nummers e.d.

Een UPS heeft de beste voltage regulering die je maar kan wensen. Hij zorgt ervoor dat het voltage niet onder en boven een bepaalde waarde komt. Is dat wel het geval dan schakelt hij over naar een batterij. De zogenaamde stekkerdoos met voltageregulering haalt de spanningspieken er uit binnen zijn bereik. Voltage veranderingen naar beneden kan hij niet opvangen enkel alleen de pieken iets verzachten.

Voltage fluctuaties zijn er altijd, maar soms te groot. Bij dalingen zal je apparatuur niet kapot gaan, hoogstens minder goed werken (zie batterij gevoerde apparaten als discmans e.d.). Een UPS heeft dan als laatste nog het voordeel dat bij stroomuitval de computer nog normaal afgesloten kan worden.

• Apothor
Een Smart-UPS 1400!!!??? Maar dat ding kost een bom duiten! Daar kun je praktisch een hele nieuwe comp voor kopen! Heb je m nieuw of tweedehands gekocht? Is er iemand die nog tweedehands adresjes weet?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb een Smart-UPS 420.. maar daar moet tzt een 650 of 1000 bijkomen.. mijn PC consumert wat teveel om nog een minuut of 20 door te kunnen werken. :)

• Apothor
Na tis nie de bedoeling dat ie t een half uur volhoudt, maar r moet wel 1 systeempje en tzt 2 systeempjes op aangesloten kunnen worden zonder dat ie overbelast raakt. Hoe snel ie ddan zichzelf uitschakelt is niet erg interessant. Het gaat zoals ika lz ei voornamelijk om de voltageregulering en dan t afsluiten van de compue als een leuke/handige bijkomstigheid...

• Apothor
Ik ben er nog steeds niet uit! Heb ik nu voor een goede stabiele voltagelevering een Smart-UPS, een Smart-UPS On-Line, een Line-R (allemaal APC apparatuur) of misschien een ander apparaat nodig?

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
chupa:

je hebt 3 soorten technieken als't om UPS'en gaat

1) offline, hierbij gaat de ups enkel inspringen als de spanning beneden of boven een bepaalde drempel valt/stijgt.

2) line-interactive, zelfde als de offline maar dan met boosting en fading om sneller weer op de nominale waarde te komen. Bij een slechte netspanning is deze SLECHTER dan een offline aangezien hier bij varierende input spanning continue de batterij moet werken. Wel is dit extreem handig bij kantoor omgevingen waar ze om 9u een spanningsval (inschakelen 101 monitoren, pc's, ...) krijgen en om 16u weer een spanningspiek (uitschakelen toestellen.

3) online, beste vorm, spanning komt ALTIJD van de batterij dus altijd de zuiverst mogelijke uitgangsspanning. Deze toestellen zijn te herekken aan het feit dat ze altijd in werking zijn (=geluid van gelijkrichters).
Hier wordt altijd spanning van de batterij gegeven, maar dit wil NIET zeggen dat de batterij sneller verslijt. (vergelijkbaar met principe gelijdende vaten, zolang er ingangsspanning is heeft je batterij niks te lijden.

Standaard Smart-UPS is een line-interactive UPS Die cs modellen ken ik niet vrees'k. Vraag het na!

Als je echte spanningspiekbeveiliging wil moet je dus eignelijk wel een online UPS hebben, ben je zeker.

Mag ik je trouwens www.mgeups.com voorstellen? En dan vooral de evolution reeks. Deze zijn op veel vlakken superieur aan de APC UPS'en door de standaard meegeleverde (of gratis te downloaden) software, altijd usb én seriëel interface, mogelijkheid tot 3 jaar onsite next-day warranty, 2x2 powershare poorten (kan je in 2 groepen van 2 stekkers na bepaalde tijd op batterij laten 'uitgaan' of weer opstarten). Ook nemen de rackmodellen minder (tot veel minder) rackspace in voor gelijke wattage/VA.

Meer vragen? stel ze hier en icq me effe, anders vergeet'k toch te kijken ;)

• witchdoc
Op vrijdag 29 maart 2002 13:13 schreef syntony het volgende:
Een UPS heeft de beste voltage regulering die je maar kan wensen. Hij zorgt ervoor dat het voltage niet onder en boven een bepaalde waarde komt. Is dat wel het geval dan schakelt hij over naar een batterij. De zogenaamde stekkerdoos met voltageregulering haalt de spanningspieken er uit binnen zijn bereik. Voltage veranderingen naar beneden kan hij niet opvangen enkel alleen de pieken iets verzachten.

Voltage fluctuaties zijn er altijd, maar soms te groot. Bij dalingen zal je apparatuur niet kapot gaan, hoogstens minder goed werken (zie batterij gevoerde apparaten als discmans e.d.). Een UPS heeft dan als laatste nog het voordeel dat bij stroomuitval de computer nog normaal afgesloten kan worden.
Ups (online uitgezonderd) is NIET voldoende om stroom/spanningspieken op te vangen!

Een spanningsval kan je apparatuur echt wel beschadigen hoor! 't Is alleen zo dat veel voedingen tegenwoordig geschakeld zijn en die kunnen iets beter om met te weinig of teveel spanning. Garanties dat deze het overleven zijn er echter ook niet!

Verwijderd

[Vraagt ook stiekum gelijk maar ff advies modus]

Als ik nou m'n 22" en Servertower gewoon binnen een paar minuten netjes wil kunnen afsluiten, en verder niks bijzonders, wat voor APC ding zou voor mij dan ideaal zijn?

• witchdoc
Op woensdag 03 april 2002 02:14 schreef HlpDsK het volgende:
[Vraagt ook stiekum gelijk maar ff advies modus]

Als ik nou m'n 22" en Servertower gewoon binnen een paar minuten netjes wil kunnen afsluiten, en verder niks bijzonders, wat voor APC ding zou voor mij dan ideaal zijn?
Hoeveel vermogen (Watt) verstoken die dingen van je? Desnoods om maximale waarde te weten P=UxI. U (spanning in Volt) weet je en I (stroom in Ampere) kan je meestal wel aflezen op je monitor en voeding.

Als je slim zou zijn laat je APC voor wat't is en ga je voor een MGE pulsar evolution. En het hangt puur af van wel wattage je verbruikt of je een 500VA (maximaal 350W), 800VA (max 560W) of een 1100VA (max 700W) nodig hebt. Noterenswaardig is dat als je boven deze wattages gaat je UPS er gewoon uitklapt. Niet doen dus! :)

Overzichtje van hoelang deze meegaan naar gelang de load:

500VA: 100%(4,5 mins) - 70%(7,5 mins) - 50%(13 mins)
800VA: 100%(6 mins) - 70%(10 mins) - 50%(17 mins)
1100VA: 100%(5,5 mins) - 70%(9,5 mins) - 50%(16 mins)

Verwijderd

Ehh, voor zover als ik weet is m'n scherm rated op max. 160 watt en m'n voeding is 431 watt output max. Dus hoeveel die vreet daadwerkelijk weet ik niet. Maar die is nog lang niet full load dus dat valt ook wel mee.

Ik zal eens gaan kijken naar die MGE. Hopelijk zijn er Nederlandse dealers van.

• Apothor
Thnx voor t advies poohbeer. Ik was er al bang voor dat on-line is wat ik wil/nodig heb. Die dingen zijn zo verrekte duur :(.

Die MGE's ben ik idd ook al een paar keer tegengekomen en lijken idd niet slecht, hoewel r veel mensen bij APC zweren. Ik zal ze s uitgebreid bestuderen! Zijn ze ongeveer in dezelfde prijsklasse (wrom vraag ik dit, kijk toch gelijk zelf :?).Btw werk soms bij MGE of ben je alleen maar fan ;)?

• Apothor
Mmmm ik lees hier http://www.mgeups.com/products/pdt230/smallups/evol/techni_data/power.htm trouwens dat die Evolution series alleen maar High-Frequency Line-Interactive zijn. Klopt dat? Want dan ga ik nu ff op zoek naar een on-line model..

Ik kan die Evolution series uberhuapt niet vinden, behalve met de search.. Oud model?

• Apothor
Negeer die laatste opmerking van hierboven maar. Kom me msg alleen niet meer wijzigen: 'Helaas, je bericht is al gewijzigd door een moderator. Je kunt dit bericht niet meer wijzigen.'

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 17:36

Richard

Kuru Kuru Kururin

Chupa, wat is je functie dan precies binnen ziekenhuis omdat je een aparte UPS wil?
Is géén vraag omdat ik nieuwsgierig ben, maar omdat ik je er zeer veel over zou kunnen vertellen omdat ik op Automatisering van een Ziekenhuis werk, en laatste maanden (te)veel aan UPS-en heb gezeten.

Vergeet je UPS-je niet aan preferent stroom te hangen als diesel gaat draaien. Zo hoeft je UPS het minste werk te doen (alleen pieken en dalen opvangen, en niet als stroomvoorziening fungeren)

20*350ZO45°

• Apothor
Nou toevallig werk ik r ook als patiententransport, maar daar heeft zaosl je kunt radenniks mee te maken. Ik woon in wat voormalig de zusterflat was en nu een studentenflat. In hoeverre dit helpt weet ik nie :?

Ennuh wat is preferente stroom. En t gaat idd voornamelijk om de goede opvang van de pieken en dalen (naast t feit dat r hier eigenlijk 220 ipc 230 uit t stopcontact komt).. En wat betreft heb ik begrepen dat t bij een on-line geval niet uitmaakt aangezien de UPS dan constant stroon levert via zijn accu's en juist daarom zo'n fijn stabiel voltage levert!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op woensdag 03 april 2002 22:01 schreef Chupa Chup het volgende:
Nou toevallig werk ik r ook als patiententransport, maar daar heeft zaosl je kunt radenniks mee te maken. Ik woon in wat voormalig de zusterflat was en nu een studentenflat. In hoeverre dit helpt weet ik nie :?

Ennuh wat is preferente stroom. En t gaat idd voornamelijk om de goede opvang van de pieken en dalen (naast t feit dat r hier eigenlijk 220 ipc 230 uit t stopcontact komt).. En wat betreft heb ik begrepen dat t bij een on-line geval niet uitmaakt aangezien de UPS dan constant stroon levert via zijn accu's en juist daarom zo'n fijn stabiel voltage levert!
Een zusterflat staat zoals ik vrijwel zeker ben niet op preferente stroomnet van het ziekenhuis. Een Dieseltje voor stroom kan niet een heel ziekenhuis van stroom voorzien, en heeft maar "bepaalde" gedeeltes die stroom krijgen. Zo'n gedeelte dat wel stroom krijgt van het dieseltje heet een preferent stroomaansluiting. Op een administratieafdeling zie je deze dus niet, op de OK alleen maar, en op een automatiseringsafdeling voor +/- 50%.

Een zusterflat is niet echt bittere noodzaak als er een nachtje géén stroom is, dus preferent stroom zal er niet zijn.

20*350ZO45°

• Apothor
Nou sinds ik hier woon, zijn er een aanral test uitgevoerd met de generatoren van t ziekenhuis. Tijdens die testen (dus geeb stroom meer van t electriciteitsnet, maar enkel de generatoren die draaien) kregen iwj ook stroom. Meer weet ik nie....

• FragDaddy
  • Laatst online: 14-08 07:13
Btw zeker weten dat 300Watt voldoende is voor een comp met een 300Watt voeding en een 19" monitor? En r zit ook daadwerkelijk heel wat troep in en t wordt nog meer..
waarom je monitor op een UPS ? een monitor is heel ongevoelig voor spanningspieken en -dalen, dus daar is het niet noodzakelijk voor. en als je je ups/computer configureert zodat ie bij netspanningsverlies de computer uitschakelt heb je geen monitor nodig.

kun je daar wat duidelijkheid over geven ?

als je serieus monitor+pc op de ups wilt zetten zou ik een wat zwaardere nemen, anders is de accu wel heel snel leeg!

Have a wheelie good weekend!

• Apothor
De monitor zit dan op de UPS niet met de gedachte dat ie een stabiel voltage nodig heeft, maar zodat ik nog ff kan doorwerken op de accu's als de stroom wegvalt.

• Apothor
Nog iemand enig idee of de Compaq R1500 of T1500 modellen on-line modellen zijn?

En iemand ervaring met een Victron (Netpro)?

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 08:09
hier wel wat goeie info over UPS : http://www.remweb.demon.nl/

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op donderdag 04 april 2002 00:21 schreef Chupa Chup het volgende:
Nog iemand enig idee of de Compaq R1500 of T1500 modellen on-line modellen zijn?

En iemand ervaring met een Victron (Netpro)?
R1500 XR (19" rackmodel van compaq) is iig wel een model wat je aan kan sturen met je PC. Ik denk dat die XR ervoor staat dat ie 19" rackmounted is ofzo.

BTW: Compaq UPS-es zijn gewoon van APC.

20*350ZO45°

• witchdoc
Op woensdag 03 april 2002 20:04 schreef HlpDsK het volgende:
Ik zal eens gaan kijken naar die MGE. Hopelijk zijn er Nederlandse dealers van.
Zijn zeker Nederlandse dealers van hoor.. Als je aandringt kan blackbox.nl ze je wel leveren.. zeg je maar dat ze ze bij blackbox.be moeten scoren ;) Nadeel is wel dat blackbox wat duurder is.. krijg je natuurlijk ook goeie service enzo voor terug maar denk dat velen hier toch echte boxmover kopers zijn.

• witchdoc
Op woensdag 03 april 2002 21:03 schreef Chupa Chup het volgende:
Die MGE's ben ik idd ook al een paar keer tegengekomen en lijken idd niet slecht, hoewel r veel mensen bij APC zweren. Ik zal ze s uitgebreid bestuderen! Zijn ze ongeveer in dezelfde prijsklasse (wrom vraag ik dit, kijk toch gelijk zelf :?).Btw werk soms bij MGE of ben je alleen maar fan ;)?
Online is inderdaad quasi onbetaalbaar voor gewone mensen. Maar heb je dat écht wel nodig? Wil je echt een puur zuivere sinus of ben je al tevreden met demping van de pieken? Dan heb je namelijk al voldoende met een surgeprotector he. Die zijn STUKKEN goedkoper dan een UPS, maar hebben nog steeds enige onzuiverheden. Duurt namelijk even (wel heel snel, maar 't is er toch) eer deze de spanning afknijpen tot de 'afknijpspanning'.

Mensen zweren bij APC omdat ze weten dat APC zonder meer goed is. Maar dat APC goed is wil niet zeggen dat er geen ander beter kan zijn.
Komt ook nog eens bij dat APC weet dat de klanten bij haar zullen komen en dus meer kan vragen tegenover MGE die een kleiner marktaandeel heeft en dus intressantere prijs/performance verhouding moet leveren om klanten af te snoepen (denk aan intel vs AMD). Dat was meteen ook antwoord op je vraag qua prijs. :)

En nee, ik werk niet bij MGE. Waar ik werk verdelen we zowel de APC als de MGE zelfs.

• witchdoc
Op woensdag 03 april 2002 21:08 schreef Chupa Chup het volgende:
Mmmm ik lees hier http://www.mgeups.com/products/pdt230/smallups/evol/techni_data/power.htm trouwens dat die Evolution series alleen maar High-Frequency Line-Interactive zijn. Klopt dat? Want dan ga ik nu ff op zoek naar een on-line model..

Ik kan die Evolution series uberhuapt niet vinden, behalve met de search.. Oud model?
Zoek een keer op Pulsar Evolution ;) 't Is een pas nieuw model btw, niet echt oud dus.

Als je echt online model wil dan kijk je even naar de "Pulsar Extreme C" en de "Pulsar Extreme". Die zijn wel erg duur btw hoor.. zelfs de kleintjes.

• witchdoc
Op woensdag 03 april 2002 23:06 schreef Chupa Chup het volgende:
De monitor zit dan op de UPS niet met de gedachte dat ie een stabiel voltage nodig heeft, maar zodat ik nog ff kan doorwerken op de accu's als de stroom wegvalt.
Euhhm.. think again. Kijk even naar de tijden die ik heb gepost. Als je echt nog wil doorwerken met een online UPS ben je DUUR uit.
Mag'k vragen naar je budget voor deze UPS en wara je hem precies voor wil gebruiken eignelijk?

• Apothor
[quote]Online is inderdaad quasi onbetaalbaar voor gewone mensen. Maar heb je dat écht wel nodig? Wil je echt een puur zuivere sinus of ben je al tevreden met demping van de pieken? Dan heb je namelijk al voldoende met een surgeprotector he. Die zijn STUKKEN goedkoper dan een UPS, maar hebben nog steeds enige onzuiverheden. Duurt namelijk even (wel heel snel, maar 't is er toch) eer deze de spanning afknijpen tot de 'afknijpspanning'.[quote]

Nou, ik weet dus niet precies wat ik allemaal echt NODIG heb. Kijk die accu's en shutdown software zijn leuk en wil ik evt wel iets extra's voor betalen, maar t gaat voornamelijk om een stabiel, mooi voltage (kheb nu tot 2 keer toe me mobo om zeep geholpen met die ^%$&% stroom).

Een surge protecter is toch niet meer dan een soort (groeps)zekering voor alle ingeplugde apparaten? Spanningspieken en dalen corrigeert ie toch niet?

Het volgende apparaat, de APC Line-R (veel goedkoper dan een (on-line) UPS zou wel t voltage reguleren/corrigeren. En dan ZONDER response tijd! Maar ik heb mij ook weer laten vertellen dat een UPS een veel beter, mooier voltage zou leveren! Wat is nu waar?

Btw zoals ik begreep hebben sommige Line-interactive UPS's wel voltageregulering (maar dan met een reactietijd, tenzij t een on-line model is) en sommige helemaal geen regulering (oftewel een accu met een zekering).

• Apothor
Oh t budget is denk ik zo'n 300 euro. Goedkoper geeft niet, ietwat duurder ook niet als t een perfect apparaat is ;). Tweedehands of nieuw maakt ook niet uit als t t maar goed doet!

• witchdoc
Op donderdag 04 april 2002 18:37 schreef Chupa Chup het volgende:
Een surge protecter is toch niet meer dan een soort (groeps)zekering voor alle ingeplugde apparaten? Spanningspieken en dalen corrigeert ie toch niet?
Vertaal surge protector een keertje.. juist jah, spanningspiek beveiliging
Het volgende apparaat, de APC Line-R (veel goedkoper dan een (on-line) UPS zou wel t voltage reguleren/corrigeren. En dan ZONDER response tijd! Maar ik heb mij ook weer laten vertellen dat een UPS een veel beter, mooier voltage zou leveren! Wat is nu waar?
Die line-r ken'k niet vrees'k.

Effe van APC:
Lightning and Surge Protection Shields hardware from damage.
mja, beetje te weinig info om te zeggen, hoe doet hij dit?! Maar van UPS'en doet enkel een online UPS dit.
Automatic Voltage Regulation: Automatically steps up low voltage and steps down high voltage to levels that are suitable for your equipment.
Da's dus gewoon hetgeen een line-interactive ups ook doet.
High Performance Noise Isolation EMI/RFI filters prevent line noise from corrupting your data.
Zit op elke UPS op.
Easy Overload Recovery Push-button circuit breaker instead of a standard fuse, eliminates the need to return the unit to the factory for service.
Heeft de evolution reeks ook al.
Surge Protection Integrity Indicator Alerts user to surge protection circuitry failure due to sustained ultra high energy surge.
Mja, logisch dat ie een gilletje geeft als ie stuk is toch he? :)
Voor een listprijs van 130 euro zal het echt niet zo fantastisch zijn vrees'k.
APC line-r heeft MGE de Pulsar CT tegenover staan trouwens.. maar ook dat produkt ken'k niet echt. Als'k het zo effe lees is het een galvanische scheiding met een batterij :? Galvanische scheiding zorgt er wel zeker voor dat niets van je netspanning je beschermt toestel bereikt maar hoe dit juist gebeurd en welke bescherming het biedt.. geen idee.
Btw zoals ik begreep hebben sommige Line-interactive UPS's wel voltageregulering (maar dan met een reactietijd, tenzij t een on-line model is) en sommige helemaal geen regulering (oftewel een accu met een zekering).
Lees mijn uitleg boven nog eens een keer.. ELKE ups doet aan voltage regulering.. ehhe, daar dienen ze voor! :P
Maar een line-interactive doet inderdaad ietsje meer aan spanningsregeling.. hij gaat namelijk boosten en faden. Da's dus spanning leveren als ze te laag valt en sneller verlagen als ze te hoog wordt. Maar dit heeft geen kl*te met spanningspieken te maken he. Zelfs op een te lage spanning kan een spanningspiek optreden die je apparatuur vernield. Hopelijk snap je't hier een beetje mee want ik heb geen zin omp paint op te starten (en doe dat dus ook niet) :P

Korte uitleg over surgeprotector.
Werkt enkel bij spanningspieken, niet bij dalen.
Is meestal zo gemaakt dat ie bescherming bied voor erg snelle en minder snelle pieken maar er is altijd een reageringstijd. Dit is echter in normale omstandigheden wel zo snel dat jouw moederbord er onmogelijk van kapot kan gaan. Die voeding van je pc levert namelijk de spanning aan je moederbord en die kan serieus wat piekjes en dalen opvangen eer is dit gaat 'doorgeven'.

Laatste noot: als je budget 300 eruo is zet dan die online UPS maar meteen uit je hoofd. Correctie: zet dan elke UPS behalve de goedkoopste offline maar uit je hoofd. Tweedehands heb je er misschien nog een line-interactive voor.. misschien.

Verwijderd

Ik zie in de PW een MGE Pulsar Evolution staan. Maar die zit al op 650 Euro.

Da's niet leuk meer hoor :(

• witchdoc
Op vrijdag 05 april 2002 09:21 schreef HlpDsK het volgende:
Ik zie in de PW een MGE Pulsar Evolution staan. Maar die zit al op 650 Euro.

Da's niet leuk meer hoor :(
Hehe, moet je de prijs van een APC een keertje bekijken ;)
Eneeuhh.. UPS'en zijn nu eenmaal ontieglijk duur. Wil je geoedkoper, dan zal je offline UPS'je met niks feature of kracht moeten nemen.. die durven wel onder 300 EUR gaan.
En zoals eerder gezegd moet een offline daarom niet eens zovel slechter zijn voor huis tuin en keuken gebruik.

• Apothor
Lightning and Surge Protection Shields hardware from damage.
mja, beetje te weinig info om te zeggen, hoe doet hij dit?! Maar van UPS'en doet enkel een online UPS dit.
Het spijt me, maar als ik APC moet geloven hebben AL hun UPS's die feature...
Laatste noot: als je budget 300 eruo is zet dan die online UPS maar meteen uit je hoofd. Correctie: zet dan elke UPS behalve de goedkoopste offline maar uit je hoofd. Tweedehands heb je er misschien nog een line-interactive voor.. misschien.
Een APC Smart UPS'je (line-interactve) met niet al te veel VA's (er hoeft geen serevrpark op!) komt neer op zo'n 300 euro (nieuw). En t zal je verbazen wat je allemaal tweedehands kunt vinden met een beetje zoeken. Ik kan je iig zeggen dat ik al on-line UPS'en van 1800VA of meer ben tegengekomen voor 200 euro.....
Hehe, moet je de prijs van een APC een keertje bekijken.
Als ik de prijzen van de MGE Pulsar Evolution 1100VA Rack 19 voor € 627,- en de APC Smart UPS 1000 (19" Rackmountable) € 667,- vergelijk komt APC er niet bijzonder veel slechter uit qua prijs (beiden line-interactive ca. 1000 VA er 19")

Maar ik word steeds een stukje wijzer. Natuurlijk wil ik een apparaaat met surge protection hebben om niks op te blazen ofzo :). En het apparaat moet ook AVR (Automatic Voltage Regulation) hebben, want dat komt de stabiliteit van mijn oude systeempje dus wel enigszins ten goede. Dat word dus een line-interactive UPS (of als t eraf kan een on-line) of iets in de trant van die Line-R want die doet ook al alles wat ik wil. Hoewel bijv de APC Smart-UPS t beter doet: When measured via ANSI/IEEE 587 Category ''A" and "B" tests, the suppression performance of the APC Smart-UPS is superior to virtually all separate surge suppressors.
Zelfs op een te lage spanning kan een spanningspiek optreden die je apparatuur vernield.
Moet ik dit nu zo interpreteren dat als de spanning aan de lage kant is en er een piek komt, de UPS niks doet omdat t geen grenswaarde overschrijdt en alsnog me comp verneukt kan worden? Ook al claimt de desbetreffende UPS Lightning and Surge Protection te hebben?

• Apothor
Ik twijfel nu eigenlijk alleen nog tussen de APC Smart-UPS 700 en de MGE Pulsar Evolution 800. Iemand die de doorslag kan geven?

• Apothor
Bedankt, maar die had ik al gezien ;)

• witchdoc
Op vrijdag 05 april 2002 13:36 schreef Chupa Chup het volgende:
Ik twijfel nu eigenlijk alleen nog tussen de APC Smart-UPS 700 en de MGE Pulsar Evolution 800. Iemand die de doorslag kan geven?
Pulsar is USB en seriëel om met je pc te communiceren.
Dat zou genoeg doorslag moeten zijn :)

• Apothor
Misschien wel, maar ik kan helaas nergens tweedehands Evolutions vinden. Wel tweedehands Smart-UPS'jes echter!

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 06:11 schreef Richard het volgende:
BTW: Compaq UPS-es zijn gewoon van APC.
Dat was ooit eens... ze komen nu van een ander merk.... alleen laat m''n geheugen me nu in de steek.. :z

[on-topic]
Ik heb zelf 2 700VA smart UPSjes van APC en ben er zeer tevreden over.. alleen de software die er bij zit heeft in mijn ogen veel geheugen nodig..
de Agent ( die de UPS uitleest ) neemt 16 MB en daar bovenop komt dan nog eens de manager ( 8 MB )..
m'n servertje heeft maar 192 MB :(

• witchdoc
Op vrijdag 05 april 2002 20:19 schreef Chupa Chup het volgende:
Misschien wel, maar ik kan helaas nergens tweedehands Evolutions vinden. Wel tweedehands Smart-UPS'jes echter!
Zoals ik zei is de evolution een splinternieuwe reeks. Kan dus inderdaad wel kloppen dat je daar niet al teveel 2e hands dingen van vind :P

• Apothor
Ok, ik heb nu dus een tweedehands APC SmMart-UPS 1250 gekocht. Volgens mij is t een iets ouder model aangezien de casing anders is, maar hij lijkt t verder prima te doen. Ik heb alleen nog geen knas gezien om m te testen aangezien me proc is overleden...

edit:
En het is idd een oud model. Ik zie op de APC site in ieder geval geen Smart-UPS 1250 staan. Nu alleen maar hopen dat t apparaat dezelfde functionaliteit als de oude modellen heeft......

• Apothor
Dit model is net als het 2200VA model opgebouwd uit 2 segmenten op elkaar..... (Ik dacht ik vermeld t ff)

Pagina: 1