netwerk in netwerk maken ...

Pagina: 1
Acties:

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 16:11
ik wil een 2e netwerk maken in een netwerk ...

dus het zit zo

---- -------
PC1 - - - Switch
---- -------
| |
----- -----
PC 2 PC 3
------ ------
|
-----
PC 4
-----

pc1 :
ip = 192.168.0.1
subnet mask=255.255.255.0
default gateway=192.168.0.1
dns = 192.168.0.1

pc2 :
ip = 192.168.0.2
subnet mask= 255.255.255.0
df gateway=192.168.0.1
dns=192.168.0.1

maar nu wil ik dus zegmaar nog een extra pc achter pc 2 hangen, zodat er een extra netwerk achter pc 2 komt, wat ook gewoon op internet kan, maar hoe moet ik dit dan instellen ? [er zitten uiteraard 2 ethernet kaarten in pc2]

Verwijderd

:?

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welk ip-adres heeft pc3 ? volgens mij gaat dit ip bijna identiek zijn aan dat van pc4 (komen namelijk op dezelfde positie als ik het goed begrijp ?)

Verwijderd

Waarom niet
=======> comp1
switch =======> comp2
=======> comp3
=======> comp4

Als je het op die manier wilt doen moet je volgens mij nog een Hub tussen comp2 en comp3 zetten, maar het kan wel

Verwijderd

geef die 2e nic van pc2 192.168.2.1 mee als ip. Pc 4 geef je b.v 192.168.2.2

Op pc 2 moet je nu ipv4 routing enabelen. (Is een optie in win2k, linux $echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward)

Default gateway van pc4 op 192.168.2.1 zetten.

edit: pc2 en pc4 met elkaar verbinden via een cross-cable.

• NoReseth
omdat de switch beneden in de woonkamer staat, en pc2 [myn eigen pc] staat op zolder, dus dan wil ik dus als ik even snel een pc voor iemand moet fixen , hem makkelijk aan het netwerk kunnen hangen door hem achter mijn pc te zetten in het netwerk ... :+

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ik heb dat probleem ook: Ik heb beneden 2 computers + router en op mijn kamer 2 computers. Die 2 comps. boven wil ik dus ook aansluiten maar dan moet ik 2 kabels trekken, en als ik er een trek, kan ik de 2e computer aan de 1e computer hangen. Maar ik heb dat nog niet aangelegt maar ik denk wel dat dat werkt hoor! Dan moet je die 2 comps. (bij mij boven ;)) wel met een crosskable vastknoppen. Is niet zo snel (10MBit) maarja... dat werkt denk ik wel :)

• NoReseth
Op woensdag 27 maart 2002 18:23 schreef martijntje het volgende:
geef die 2e nic van pc2 192.168.2.1 mee als ip. Pc 4 geef je b.v 192.168.2.2

Op pc 2 moet je nu ipv4 routing enabelen. (Is een optie in win2k, linux $echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward)

Default gateway van pc4 op 192.168.2.1 zetten.

edit: pc2 en pc4 met elkaar verbinden via een cross-cable.
ik ga het even proberen ... :+

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 18:34 schreef pvanwelt het volgende:

[..]

ik ga het even proberen ... :+
vergeet op je andere pc's de routing tabel niet aan te passen!

Ik weet niet ofdat je een internet router hebt ofzo??
maar dan kun je op die pc een route toevoegen en dan werkt het meteen voor de andere pc's (als die hun df gateway richting de internet router hebben staan).

dus op de internet router:

route add -p 192.168.2.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.2
hierbij ga ik ervan uit dat 192.168.1.2 pc2 is.

• NoReseth
ik heb dat volgens mij niet nodig omdat ik windows xp draai, en wat jij bedoeld is volgens mij voor linux ...

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 18:46 schreef pvanwelt het volgende:
ik heb dat volgens mij niet nodig omdat ik windows xp draai, en wat jij bedoeld is volgens mij voor linux ...
die route tabel moet ook in windows goed staan. Anders werkt het gewoon niet.

• NoReseth
ik heb het nu geprobeerd ...
ik kan vanaf pc4 wel pc2 pingen, maar dus idd nog niet verder in het netwerk
ik denk dat ik nu op pc2 de 2e nic dus moet gaan delen.
maar weet zo snel niet hoe dat moet.
denk dat ik het maar met sygate ga proberen ...

of weet iemand waar je dat kan vinden in xp ?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 27 maart 2002 18:48 schreef martijntje het volgende:

[..]

die route tabel moet ook in windows goed staan. Anders werkt het gewoon niet.
indd
jouw i-net router moet weten dat 192.168.2/24 achter pc2 zit.
Als je wil dat jouw andere pc's in dat ander subnet ook aan pc4 kunnen moet je ditzelfde (=route) die daar ook op doen.

Op pc2:
In win2k & XP enable je routing zo:
met regedit zet je in
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters
IPEnableRouter op 1
reboot

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 16:38
waarom zet je niet een hub op de plaats van pc2? En hang je daar de andere pc's aan?
code:
1
2
3
4
5
6
Pc1---------switch-----------pc2
          |
          |
          |
          |
pc4--------- HUB ------------pc3

edit:

De nummers mogen natuurlijk anders zijn, als je maar begrijpt wat ik bedoel. (Die hub mag ook een switch zijn.)

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• NoReseth
omdat ik het onzinnig vind om voor 1 extra pc een hub te gaan halen .. :'(

Verwijderd

ja maar je bent wel van het gezeik af :D
als ik binnenkort (hopelijk) laptop krijg dan doe ik dat ook... hub beneden, hub boven :P
klaaaaarrr

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 21:52

maontje

better off Playing

Op woensdag 27 maart 2002 18:56 schreef TsiisSkaaf het volgende:
waarom zet je niet een hub op de plaats van pc2? En hang je daar de andere pc's aan?
code:
1
2
3
4
5
6
Pc1---------switch-----------pc2
          |
          |
          |
          |
pc4--------- HUB ------------pc3

edit:

De nummers mogen natuurlijk anders zijn, als je maar begrijpt wat ik bedoel. (Die hub mag ook een switch zijn.)
Gewoon die hub en die switch stacken opstapelen werkt goed hoor.

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Verwijderd

volgens mij moet het ook mogelijk zijn door 1 kabel 2 aansluitingen te laten lopen, use search, heb het laatst ergens gelezen. Maarja, erg nette oplossing is het niet.
Maar doorlussen via die pc ook niet erg netjes ,dan moet je altijd die pc aan hebben staan.

Verwijderd

gewoon een tweede nic in een pc en dan je lan verbinding bridgen ( die computer met twee nic's moet dan wel aanstaan)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kunt één utp-kabel eenvoudig gebruiken voor 2 aansluitingen.
Een utp-kabel heeft 8 draadjes (mag ik hopen), maar daarvan worden er maar 4 gebruikt (ja, zelfs op 100mbit netwerken). De overige 4 kun je vergeten of gebruiken voor je telefoon, maar ook gebruiken om een tweede netwerkaansluiting mee te maken. Itt tot wat spudsimon schrijft is dat wel degelijk een nette oplossing, het is zelfs onderdeel van het wiring schema voor utp-kabels.

http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm

Als je aan beide kanten van de kabel op de onderste (Y-cable) manier de stekkers monteert heb je gewoon 2 afzonderlijke aansluitingen.

[off topic]
Er bestaan ook switches die dit ondersteunen zodat je aan de kant van de switch gewoon maar 1 stekkertje hebt die je direct in de switch plugt en alleen aan de andere kant 2 stekkertjes hoeft te maken. EN er bestaan opbouw/inbouw aansluitdozen die volgens het Y-cable schema werken, daar gaat dus maar 1 kabel in terwijl je op die doos 2 utp-kabels kunt inprikken.
De combinatie van die twee is bijzonder handig, dan hoef je vanaf switch naar aansluitpunt maar 1 standaard utp-kabel te trekken. Vooral in bedrijfspanden kom je die nog wel eens tegen, het zijn meestal niet de switches die voor thuisgebruik betaalbaar zijn ;)
[/off topic]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Godverdomme al had ik dit eerder geweten!!
Heb paar weken terug zo ontzetten lopen klooien om 2 utp-kabels door een lose leiding te krijgen, terwijl er 1 gewoon makkie in ging. Nu heb ik ook geen telefoon meer !@$%$@%!%

shit man :(

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 21:16 schreef jvvianen het volgende:
Godverdomme al had ik dit eerder geweten!!
Heb paar weken terug zo ontzetten lopen klooien om 2 utp-kabels door een lose leiding te krijgen, terwijl er 1 gewoon makkie in ging. Nu heb ik ook geen telefoon meer !@$%$@%!%

shit man :(
balen man ! maarja, misschien eens nadenken over VOIP @ home :7 , op zich wel cool om thuis te hebben :9~
Pagina: 1