Toon posts:

[apache] gecompiled, nu nog .exe van maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo en goedendag.

ik heb net volgens de instructies van perl.apache.org, met behulp van de cygwin-tools, een apache webserver gecompileerd, met mod_perl en mod_php.

ik kom nu uit bij het volgende. ik heb een directory met de nieuwe apache server, echter zonder win32 executables.

hoe maak ik mijn ge-"make install"-de apache versie draaibaar onder win32? :?

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Ik hoop dat je wel weet dat je onder windows niet _hoeft_ te compilen.
Je kunt namelijk een gecompileerde versie downen van de site.

(heb geen antwoord op je vraag...)

Verwijderd

Topicstarter
kan ik een gecompileerde versie van apache MET mod_perl en mod_php downloaden dan ??

ik heb m net gecompiled omdat ik een apache executable MET mod_perl zelf moest maken namelijk.... maar nou is ie dus nog geen exe

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
owkee te snel over je post heen gelezen...
wat jij wilt kun je denk ik niet downen...

Verwijderd

Topicstarter
nee dat weet ik...
tis best wel moeilijk

waar het eigenlijk op neer komt is :

HOE installeer ik mod_perl in mijn apache.exe

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Moet je eens zoeken op Active Perl. Die kan je dacht ik wel als module onder apache hangen in windows.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil 'gewoon' mijn mod_perl in mijn apache.exe compilen... onder unix was het vast al gelukt... nu kom ik echt niet ver :'(

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het leuke van modules is dat je je applicatie zelf ervoor meestal niet opnieuw hoeft te compileren ;)

Zo ook met apache.
En als je dan de link van tomato volgt moet het erg makkelijk worden.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 15:15
En mocht dat zelfs niet lukken kan je perl altijd apart instelleren en via CGI benaderen 8-)

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• tomato
  • Niet online
Infinitive: En mocht dat zelfs niet lukken kan je perl altijd apart instelleren en via CGI benaderen 8-)
En dat wil hij dus net niet, want mod_perl is zo yummie yummie (en overigens fundamenteel iets anders dan mod_php) :)

• Infinitive
  • Laatst online: 10-08 15:15
En dat wil hij dus net niet, want mod_perl is zo yummie yummie
Tja, maar als het je anders niet lukt... of zijn er nog andere verschillen behalve een performance boost?

\me heeft al zo'n tijd niet meer met perl gewerkt dat toen hij even ging kijken of hij een haskell progje op het linux messagelog in perl korter kon schrijven, me zelfs de syntax van perl al aan het vergeten was.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• tomato
  • Niet online
Infinitive: Tja, maar als het je anders niet lukt... of zijn er nog andere verschillen behalve een performance boost?
Ja ;)

Je kunt bijvoorbeeld direct de Apache Server API aanspreken en Apache modules in perl schrijven. Maar ik weet natuurlijk niet wat Zipje van plan is...

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
De ondersteuning van Perl 'erin' compileren is natuurlijk altijd mooier. Bovendien lijkt t me ook stabieler en sneller. Maar met welk programma heb je m nu gecompileerd? Onder windows of onder linux? Volgens mij kan je met Visual C++ wel executables maken. Als je het onder linux hebt gedaan: ik hoorde laatst van een linuxkenner (ikzelf niet dus ;) ) dat je bij het compileren erop moest letten voor welk OS je ging compileren. Moest je specificeren dat het voor Windows was. Kan wel met die line-endings te maken hebben. Hoop dat je aan deze info wat hebt. Sorry dat ik het niet ff beter voor je uit kan zoeken, heb kapotte geheugenmodule, dus geen Win XP, geen Win ME en ook geen Mandrake. Anders had ik ff bij gcc rondgesnuffeld.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Verwijderd

I.p.v. visual c++ kan je ook een trial versie van LCC downloaden. Daarmee kan je in principe dezelfde code compileren.

Verwijderd

Topicstarter
pfff
okee jongens, daar komt ie

perl apart is zoo ontzettend traag dat ik daarom mod_perl wil gaan gebruiken. ik heb een cgi-based forum dat ik wil draaien op mijn webserver. daarom mod_perl

ik heb ms visual c++ 6.0, en cywin geinstalleerd.

* onder cygwin kon ik de unix instructies volgen, wat werkte, maar waarmee ik geen apache.exe kon bouwen.

* met msvc++ lukte het bouwen van apache.exe wel, alleen het mod_perl gedeelte er"in" compileren lukte niet :'(

ik heb de apache source, de mod_perl source, activestate perl etc allemaal bij de hand.

ik weet dat het moet kunnen, alleen de vraag is nog steeds hoe.
iemand ervaring met de instructies op http://perl.apache.org/win32_compile.html ?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zipje: Het mag ondertussen toch wel duidelijk zijn dat het ook moet lukken met een setje binary's voor apache, mod_perl etc??

• Ericston
  • Laatst online: 05-09 18:58
Op donderdag 28 maart 2002 13:53 schreef ACM het volgende:
Zipje: Het mag ondertussen toch wel duidelijk zijn dat het ook moet lukken met een setje binary's voor apache, mod_perl etc??
Dat wil hij dus niet.
Op donderdag 28 maart 2002 13:49 schreef Zipje het volgende:
iemand ervaring met de instructies op http://perl.apache.org/win32_compile.html ?
Lijkt me behoorlijk duidelijk wat er staat, give it a try, zou ik zeggen. :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 28 maart 2002 14:01 schreef Ericston het volgende:
Dat wil hij dus niet.
Nee, hij wil mod_perl perse..

Maar ik lees nergens dat ie geen binary mod_perl wil :?

Verwijderd

Topicstarter
voor binaries kom je terecht op
ftp://theoryx5.uwinnipeg.ca/pub/other/perl-win32-bin-x.x.exe

dan krijg je een voorgecompileerde verouderde apache en mod_perl (+ daarbij een voor mij overbodige openssl versie)
volgens de readme is alles gecompileerd met msvc++ 6.

dan lijkt het me net zo makkelijk om enkel mod_perl in apache te compileren in msvc++.
dan heb ik EN de nieuwste versies EN een zo kaal mogelijke apache :7

edit:

*uit de readme van de binary alles-bij-elkaar-installatie*
This is a binary distribution for Win32 of
Perl 5.6.1 together with mod_perl-1.25 and
mod_ssl (2.8.4-1.3.20) / OpenSSL (0.9.6a) with Apache_1.3.20,
built with VC++ 6.0 (SP3). Also included are some popular
non-core module packages such libnet, libwww-perl, Tk, and DBI.

Verwijderd

Zipje: Dan krijg je een voorgecompileerde verouderde apache en mod_perl (+ daarbij een voor mij overbodige openssl versie)
Haal ActiveState Perl voor Windows neer en installeer.
Haal Apache neer en installeer Apache (of compileer en installeer).

Haal een command-prompt te voorschijn en type ppm.
Perl Package Manager wacht op invoer.
Type:
code:
1
2
3
set repository uwinnipeg
    http://theoryx5.uwinnipeg.ca/cgi-bin/ppmserver?urn:/PPMServer
search mod_perl

(Dat eerste adres hoort nog op de regel erboven.) Lees opmerkingen.
code:
1
install mod_perl

en volg aanwijzingen (:?) om mod_perl te installeren als het je wat lijkt. (Dus niet het complete verhaal... Het is alleen een dll.)
code:
1
quit

Configureer.

Veel plezier volgt.

:)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Als die Apache op Win32 gaat draaien zal die zich al niet druk maken om stabiliteit e.d. en zal het toch wel zijn voor een productieomgeving (en niet voor final). Dus waarom moeiljik doen om mod_perl onder Win32 in Apache gecompiled te krijgen?? Als je ook gewoon de DLL kunt registeren zoals het hoort onder Windows ipv *nix methodes op Windows toe proberen te passen??

Doet ff moeilijk

Verwijderd

Topicstarter
die probeert zoveel mogelijk uit diens win32 omgeving te halen en die probeert zodoende ook weleens een eigen ietsje te compilen.

die denkt inmiddels ook met de geweldige tips van geweldige medetweakertjes het zaakje wel werkend te krijgen.

aangezien die geen netwerkkaartdrivers heeft voor *nix voor diens farallon, realtek en amd pcnet ethernetkaarten, draait die dan ook lekker eenvoudig een win32 omgeving genaamd win2000 welke tot grote verbazing internet goed deelt en webserver goed laat draaien.

overstappen op *nix lijkt die niettemin geweldig alleen ontbreekt het die aan compatibiliteit van bestaande harde waren aangezien diens server enkel te bereiken is via netwerk wat vooralsnog enkel draait onder de minder geweldige win32 omgeving......
zodoende

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 14:43 schreef Arien het volgende:

[..]Veel plezier volgt.

:)
hee thanks!
heb een mod_perl.so kunnen bouwen in mijn modules directory

heb de volgende lijntjes aan mijn httpd.conf toegevoegd:

"LoadModule perl_module modules/mod_perl.so"
"AddModule mod_perl.c"

nu heb ik dan nog 1 vraagje...

met een 'gewoon' geinstalleerde perl moest ik
"#!c:/perl/bin/perl.exe"
als bovenste regel van mijn cgi script zetten.

WAT moet ik daar nu neerzetten om een "500 Internal Server Error" te voorkomen?

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 03:43 schreef Zipje het volgende:

[..]

met een 'gewoon' geinstalleerde perl moest ik
"#!c:/perl/bin/perl.exe"
als bovenste regel van mijn cgi script zetten.

WAT moet ik daar nu neerzetten om een "500 Internal Server Error" te voorkomen?
wat perldoc ervan vind

Verwijderd

Topicstarter
heb ik gelezen.
het punt is het volgende:

als ik mijn 'oude' shebang lijntje gebruik, dan werkt cgi onder apache.
maar hoe weet ik nu of ik het mod_perl gedeelte gebruik? of is dat automatisch als ik de Perl_module heb gemaakt en toegevoegd aan mijn httpd.conf?

als ik mijn oude shebang vervang door iets anders krijg ik:
code:
1
2
[Fri Mar 29 13:51:41 2002] [error] [client 10.10.1.2] d:/cgi-bin/filename.cgi is not executable; ensure interpreted scripts have "#!" first line
[Fri Mar 29 13:51:41 2002] [error] [client 10.10.1.2] couldn't spawn child process: d:/cgi-bin/filename.cgi

Verwijderd

Topicstarter
moet ik dan toch #! path/naar/'gewone'perl opgeven?

gebruikt apache dan toch de module?

bij uitvoeren van apache -l geeft apache alleen de compiled-in modules weer. dus kan niet zien of ie mod_perl daadwerkelijk gebruikt :?

Verwijderd

misschien uit dat perldoc documentje een code gebruiken die alleen werkt onder mod_perl???

• tomato
  • Niet online
Je kunt zo checken of je het goed gedaan hebt:
code:
1
print 'ja' if exists $ENV{MOD_PERL};

Verder heb je denk ik nog niet genoeg gedaan. Naast het laden van de module moet je nog wel voor je perl files aangeven dat je mod_perl als handler wilt gebruiken en daar de Apache::Registry module (daarmee kun je CGI-like dingen doen met mod_perl).

Bijvoorbeeld alle .pl files:
code:
1
2
3
4
5
<files ~ "\.pl$">
    SetHandler perl-script
    PerlHandler Apache::Registry
    Options +ExecCGI
</files>

[edit]
Vergeet niet
code:
1
PerlWarn On

te gebruiken in je Apache config, warnings zou je altijd al moeten gebruiken, maar zeker bij mod_perl.

• tomato
  • Niet online
Ik heb het net zelf ook even met de package manager geprobeerd en het geheel was makkelijk in 5 minuten op te zetten (sorry ;)).

Denk eraan dat errors naar Apache's errorlog geschreven worden, je krijgt dus gewoon een internal server error wanneer je een foutje maakt. Wellicht dat er bij jou ook een klein foutje in je script zat en dat alles verder gewoon werkt?

Verwijderd

Topicstarter
thanks tomato!
heb httpd.conf aangepast. denk dat dat de druppel was :)

me een scriptje kom ik in ieder geval al zover

GATEWAY_INTERFACE CGI-Perl/1.1
SERVER_SOFTWARE Apache/1.3.24 (Win32) PHP/4.1.3-dev mod_perl/1.26_01-dev
MOD_PERL mod_perl/1.26_01-dev

geweldig! *D
Pagina: 1