Harmonisch Sinus golf in stroomnet -> EMF filter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

Probleem: Heb nogal veel problemen in huis gehad op het gebied van stroom. Dat wil zeggen dat ik veel lampen heb kapot knappen ( lees enkele per maand minimaal ) ...
Daarbij computers waar vaak onderdelen van computers kapot gaan, maar ook een versterker, die doorgebrand is door aardlussen en dat soort zaken.

Als student allemaal geen pretje, kost een hoop en is moeilijk tegen te verzekeren.

Ik heb geregeld dat vanmiddag Nettenbouw even lanxkwam en alles even kwam dooormeten op het gebied van aarding en stroomtoever, de ohm-waardes gemeten alsmede de 230V toevoer.

Hij kon opzich geen problemen vinden, enkel dat hier en daar de aarde slecht was afgewerkt (kluwes en dergelijke).

Nu heeft hij mij geattendeerd op het feit dat er mogelijk een andere oorzaak is, een zogenaamde sinusgolf boven de normale herz /spanning. Deze golven kunnen ervoor zorgen dat onder andere lampen kapot gaan, maar ook apparatuur hier onder kan lijden. En dit kan zich uitten door compu's die niet opstarten of verdere andere rare kuren hebben.

Advies van meneer was, zorg voor een goede stekker doos om de pieken op te vangen (die lampen is huis mogen kapot gaan, als me apparatuur maar beschermt is). Een stekker doos met goede condensatoren die dus de pieken in het stroomnet opvangen. (kosten zo`n 70 euro voor 10 stekker-doos).

En als tweede oplossing, het kopen van een zgn. EMF filter die haalt dus die extra golf uit de herz die erbovenop ligt, en dus kan zorgen voor het slecht of niet functioneren van apparatuur.
Ik heb gebeld, kosten 42 euro. Dis dus enkel een filter die als koppelstuk tussen een stekker doos en apparatuur zit.

Et gaat mij om dat laatste ding, wie heeft er ervaring mee, en kan mij ff uitleggen hoe precies dit en dat.

Ook verzekeringstechnisch, is dit de investering waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:44
kunnen ze zo'n ding niet in je meterkast inbouwen? anders mag je voor elke ruimte zo'n ding aanschaffen, beetje duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 18:01 schreef _JGC_ het volgende:
kunnen ze zo'n ding niet in je meterkast inbouwen? anders mag je voor elke ruimte zo'n ding aanschaffen, beetje duur :(
Daar roep je wat, kan dat ook :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik kick em nog maar een keer... :-\

Niemand ? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 09:43

Floor-is

5.2

Ik heb wel wat ervaring met het inbouwen van die apparaten (in de meterkast in mijn geval), maar hoe ze precies werken kan ik je niet vertellen.

Die grapjes voor je meterkast zijn overigens wel een tikkie duurder: Voor een startertje betaal je tegen de €400 en voor een beetje profi-apparaat denk je meer richting de €15.000 (voor serverruimten o.a.).

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 21:24 schreef Floris het volgende:
Ik heb wel wat ervaring met het inbouwen van die apparaten (in de meterkast in mijn geval), maar hoe ze precies werken kan ik je niet vertellen.

Die grapjes voor je meterkast zijn overigens wel een tikkie duurder: Voor een startertje betaal je tegen de €400 en voor een beetje profi-apparaat denk je meer richting de €15.000 (voor serverruimten o.a.).
Hatsekidee, dat slaat aan, maar goed... :P
Serverruimtes dus et is dus wel een bekend fenomeen...?
Ik had er dus nog nooit van gehoord... vind nogal een investering voor een fenomeen dat moeilijk waar te nemen is, maar wel veel problemen kan veroorzaken... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Is het electriciteits bedrijf niet verantwoordelijk voor een goeie stroom voorziening? Ik vind dat harmonische verhaal wel erg op een kutsmoesje lijken. Door de vele schakelende voedingen die tegenwoordig op het net zitten is het aandeel van de 3e harmonische idd erg hoog maar dit kan niet storen.
Zit je nul draad in de meterkast niet los toevallig? Als hij slecht concact maakt kan het soms voorkomen dat er ineens 380 op het stopcontact komt te staan.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 12:29 schreef bugs het volgende:
Is het electriciteits bedrijf niet verantwoordelijk voor een goeie stroom voorziening? Ik vind dat harmonische verhaal wel erg op een kutsmoesje lijken. Door de vele schakelende voedingen die tegenwoordig op het net zitten is het aandeel van de 3e harmonische idd erg hoog maar dit kan niet storen.
Zit je nul draad in de meterkast niet los toevallig? Als hij slecht concact maakt kan het soms voorkomen dat er ineens 380 op het stopcontact komt te staan.
Heb zelf hier Nuon, heb een vriend van me die werkt voor nettenbouw laten lanxkomen, en die heb alles gemeten met allemaal van die gadgets...

Alles bleek dus in orde, later gebeld naar chef van die maat van me, en DIE begon over dat Sinus verhaal... kwam dus niet van Nuon zelf.
Sterker nog Nuon zegt dat er niks aan de hand is, en idd dat vond nettenbuow ook op et eerste gezicht, maar goed, hele huis hier in adam heb last van ontploffende light bulbs, dus ergens moet wat verkeerd zitten imho...

Vandaar die Filter oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als die meneer van het sinus verhaal het zo .... weet laat hem (of iemand anders) effe een scoopje aan het net hangen. Met een simpel 5MHz scoopje kun je heus wel zien of de lijn schoon is ipv alleen de suggestie te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 20:24
Kan je niet wat verhalen op je verhuurder? (aangenomen dat je huurt dan, als student...)

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij betaal je voor deze dienst en zal jouw (stroom)provider er toch echt voor moeten zorgen dat wat ze jou aanbieden in orde is.
Pagina: 1