• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Is een theorie als de evolutie theorie een geloof?

Ik zie in een aantal topics dat een theorie waarvoor redelijke bewijzen zijn een geloof word genoemt. Nu ben ik het daar niet mee eens. Een theorie is volgens mij iets dat iets moet verklaren. Niet iets dat richtlijnen geeft volgens welke je moet leven.

Ik geloof dan ook niet in een theorie maar gebruik een theorie om dingen om mij heen te verklaren. En als er een theorie komt die een betere verklaring geeft gebruik ik die theorie.

Wat vinden jullie?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Als je een evolutionist bent, dan geloof je dat de wetenschappers die dat zeggen.... want je kunt nooit voor jezelf de hele evolutie theorie gaan bewijzen. Snappie?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Een wetenschappelijke theorie als de evolutietheorie is geen geloof. Je kunt wel degelijk, als je het geld en de tijd ervoor zou hebben, de hele evolutietheorie voor jezelf bewijzen. Alleen dat kost normale mensen veels teveel tijd en geld, en bovendien is het onzinnig, want het is al vaak genoeg gedaan. Dus laat je het bewijzen aan anderen over. Maar daarom is het nog geen geloof.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Tja, buiten mijn eigen bewustzijn om kan ik van niets met zekerheid vaststellen dat het bestaat.

Echter de wereld buiten mijn bewustzijn en zaken als evolutietheorie ken ik een aan zekerheid grenzende wasarschijnlijkheid toe.

Ergens in geloven is soviezo fout. En helemaal als het om onzinnigheden als god en dergelijke gaat Je kan ergens hooguit een waarschijnlijkheidsfactor aan toekennen.

Verwijderd

ok, God bestaat met een waarschijnlijkheidsfactor van 98%

Verwijderd

<font color="purple">roar</font> --> maar om van je geloof een theorie te maken moet je ook kunnen bewijzen waarom god bestaat met een waarschijnlijkheid van 98%...
Pagina: 1