Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Meestal is dit niet zo'n probleem, maar bij 1000 Mbit...
Effe rekenen... 1000Mbit/s = 125 Mb/s...
Hmm... naja, 100 Mbit zal ook gaan, maar ik zou voor die 1000 gaan (al is het maar voor de "coolness-factor")
Verwijderd
niets vreemds aan hoor, gewoon Gbit-internetOp woensdag 27 maart 2002 16:42 schreef PsyFlux het volgende:
ehm, bedoel je niet 100Mbit ofzo
Hij bedoelt Gigabit Ethernet.Op woensdag 27 maart 2002 16:42 schreef PsyFlux het volgende:
ehm, bedoel je niet 100Mbit ofzo
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
bestaat dat ook al voor particulier gebruik?Op woensdag 27 maart 2002 16:43 schreef MREn het volgende:
[..]
niets vreemds aan hoor, gewoon Gbit-internet
hm, zal dan wel...Op woensdag 27 maart 2002 16:43 schreef Exirion het volgende:
[..]
Hij bedoelt Gigabit Ethernet.
excuzes moi
Yup, maar gezien het beperkte praktische nut en de pittige prijs is het zeldzaam.Op woensdag 27 maart 2002 16:45 schreef PsyFlux het volgende:
bestaat dat ook al voor particulier gebruik?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
Ja helaas geen 64bit sloten op me serverplankje (A7A266)Op woensdag 27 maart 2002 17:01 schreef Abbadon het volgende:
Zag er laatst een 1Gb NIC (Ovislink) van € 99,50. Alleen lijkt me een 1Gb HUB/switch nog stervensduur. Moet je ook RAID nemen in alle bakken (en bij voorkeur 64bit PCI), anders krijg je die 1Gb kabel nooit vol
En raid wil ik nog wel. Maar ik zat eerst te denken aan 2x 80gb bij te kopen (raid 1) Maar kan ook kiezen dan voor 4 x 40gb raid 0+1
100Mb werkt ook nog hoorOp woensdag 27 maart 2002 16:59 schreef Go0s het volgende:
Crosskabel gaat maar tot 10MBit...
voor 1000 ethernet is hij gewoon 8-aderig, anders probeer eens een 1000FX fibre nogwat kabel ertussen, met glasvezel heb je geen crossed nodig
Steek je geld liever in iets anders. 100Mbit netwerk zal ook prima voldoen IMHO
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
En gigabit netwerk met een crosskabel
Daar heb je toch minstens een switch voor nodig...
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
Verwijderd
Verwijderd
Voor optisch heb je nog steeds een cross nodig hoorOp woensdag 27 maart 2002 17:12 schreef Cereal het volgende:
crosslink is voor 100 mbit ethernet 4-aderig
voor 1000 ethernet is hij gewoon 8-aderig, anders probeer eens een 1000FX fibre nogwat kabel ertussen, met glasvezel heb je geen crossed nodig
Waarom trouwens geen Firewire ? is 400 Mbit, veel goedkoper, en kun je ook crossen.
Wat kost datOp woensdag 27 maart 2002 17:49 schreef Toverstaf het volgende:
[..]
Voor optisch heb je nog steeds een cross nodig hoor
Waarom trouwens geen Firewire ? is 400 Mbit, veel goedkoper, en kun je ook crossen.
En ik wil maar 1 hogesnelheidslijn in me kamer.
me server zit 100mb. Maar eventueel een aparte link naar hoofd werkstation. Maar firewire klinkt ook goed
Verwijderd
Dat kan toch?Op woensdag 27 maart 2002 17:30 schreef Moartn het volgende:
En gigabit netwerk met een crosskabel![]()
NIC---->CAT6 crossed---->NIC
They made me do it.
maar als je een fileserver in huis hebt, is het wel leuk....Op woensdag 27 maart 2002 19:39 schreef sjaak100 het volgende:
voor bijna alle computers is het te snel, je moet dan al snel raid harde schijven hebben enzo
Dan kun je gewoon je progs etc runnen over het netwerk, zonder snelheidsverlies
Verwijderd
maar dan moet je wel idd vette schijven hebben. Raid IDE minimaal, liefst 4 in SCSI met 15000 rpm. Maar het lijkt me niet dat je er daarvoor (veel / iets ) van zult merkenOp woensdag 27 maart 2002 19:42 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
maar als je een fileserver in huis hebt, is het wel leuk....
Dan kun je gewoon je progs etc runnen over het netwerk, zonder snelheidsverlies
Maar waarom iedereen nou over harde schijven zit te smoezen... Wat heeft een harde schijf nou in godsnaam met Gigabit Ethernet van doen
Niet iedere server is een fileserver hoor... d'r zijn nog wel veeel meer dingen die je over een netwerk kunt doen, en voor een heel aantal dingen is 100Mbps simpelweg te weinig.
Dus: Ja, het kan. En: Ja, het kan nuttig zijn, maar dat hangt uiteraard af van wat je er mee wilt doen.
Ik bedoel maar: Er zijn natuurlijk ook zat toepassingen waar 10Mbps al overkill is...
Als je HD's het niet kunnen wegschrijven op tijd, dan heb je er niet veel aan, hoorOp woensdag 27 maart 2002 19:49 schreef Tassadar het volgende:
Uiteraard kan Gigabit Ethernet met een crosscable. CAT5E is genoeg. (Stel dat ze van CAT5E eens zouden vaststellen wat de precieze specificaties zijn, that is) en anders CAT6.
Maar waarom iedereen nou over harde schijven zit te smoezen... Wat heeft een harde schijf nou in godsnaam met Gigabit Ethernet van doen
Niet iedere server is een fileserver hoor... d'r zijn nog wel veeel meer dingen die je over een netwerk kunt doen, en voor een heel aantal dingen is 100Mbps simpelweg te weinig.
Dus: Ja, het kan. En: Ja, het kan nuttig zijn, maar dat hangt uiteraard af van wat je er mee wilt doen.
Ik bedoel maar: Er zijn natuurlijk ook zat toepassingen waar 10Mbps al overkill is...
They made me do it.
Ik had toch juist van de tweakers hier wel verwacht dat er wat meer creativiteit in zou zitten dan: "een netwerk is om files over te pompen" kom op zeg...
Wat wil je dan overpompenOp woensdag 27 maart 2002 19:52 schreef Tassadar het volgende:
ik zeg toch net: niet alles wat je over een netwerk wilt versturen hoeft van of naar een harde schijf te gaan!
Ik had toch juist van de tweakers hier wel verwacht dat er wat meer creativiteit in zou zitten dan: "een netwerk is om files over te pompen" kom op zeg...
They made me do it.
<edit> typo </edit>
Niet dat dat altijd zoveel bandbreedte nodig heeft, maar het is een prima voorbeeld van data die niet van of naar een harde schijf gaat. In dit geval van de cpu van de server naar het beeldscherm van de terminal.
En als je dat grafisch snel zou willen doen, dan heb je aan een 100Mbps lijn by far niet genoeg... heb je wel enig idee hoeveel bandbreedte een AGPx4 slot tot z'n beschikking heeft?
Welke tweakers gebruiken dit systeem thuisOp woensdag 27 maart 2002 19:56 schreef Tassadar het volgende:
ik noem zo een Terminal Services om wat te noemen... Nooit achter een 'domme' terminal gezeten die deed wat het mainframe zei?
Niet dat dat altijd zoveel bandbreedte nodig heeft, maar het is een prima voorbeeld van data die niet van of naar een harde schijf gaat. In dit geval van de cpu van de server naar het beeldscherm van de terminal.
En als je dat grafisch snel zou willen doen, dan heb je aan een 100Mbps lijn by far niet genoeg... heb je wel enig idee hoeveel bandbreedte een AGPx4 slot tot z'n beschikking heeft?
They made me do it.
Verwijderd
Bedrijven zeker nodigOp woensdag 27 maart 2002 17:24 schreef laupro het volgende:
Voor bedrijven is dit zeker nodig omdat het anders niet te doen is.
Bedrijf waar ik werk (ik in magazijn), daar hebben ze nog Coax... was ik eerst de zak en mocht ik alles nalopen en controleren
1) het was een voorbeeld, gebruik je creativiteit
2) waarom zou je dat niet thuis gebruiken? ik heb hier onder andere zo'n terminal staan. een oude, dus die gebruikt geen 1000Mbps, maar het had zo gekund.
3) ik zie dat de topic starter het inderdaad over fileserver had. in dat geval: een beetje fileserver heeft een smak werkgeheugen, die als cache wordt gebruikt. Alles dat van en naar cache gaat kan veel sneller dan 100Mbps, en in praktijk gaat er erg veel van en naar cache.
die zijn er nie in 32/33mhz te krijgen volgens mij (puur omdat deze de snelheid niet aankunnen).
Tjek dit wel ff van te vore......
Ik snap het wel, maar ik kijk uit het oogpunt van de topicstarterOp woensdag 27 maart 2002 20:01 schreef Tassadar het volgende:
<knip>
They made me do it.
mijn hd kan duidelijk geen 125MB/sec aan
Als je nou gewoon 2 full duplex 100mbit kaartjes koopt met goeie bekabeling dan zit je op de 200mbit, das meer dan zat
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
We gaan echt wel een 1Gigabit verbinding leggen tussen 2 servers. De één (Quad Xeon) draait een database van 10Gb en de ander (Dual P3 1Ghz)draait de rapporten. Die schijfjes op de Xeon kunnen echt wel 125MB/s doorvoeren! 8*15k schijven in RAID 0+1.Op woensdag 27 maart 2002 20:07 schreef nhimf het volgende:
een gigabit tussen 2 pc's is dikke overkill
Als je nou gewoon 2 full duplex 100mbit kaartjes koopt met goeie bekabeling dan zit je op de 200mbit, das meer dan zat
Conclusie; Gigabit Ethernet tussen 1 server en 1 client is een lichtelijk overdreven
werkt ook in een 32bits pci slot prima, en ja ook dan heb je nog steeds 1000mb, alleen is je pci bus dan wel (bijna) vol....Op woensdag 27 maart 2002 17:30 schreef Moartn het volgende:
Een gigabit netwerkkaart heeft ook een 64-bit PCI-slot nodig. Vaak werken ze wel in normale sloten, maar dan werkt hij maar op 100 mbit...
En gigabit netwerk met een crosskabel![]()
Daar heb je toch minstens een switch voor nodig...
t werkt wel, maar optimaal is anders
A wise man's life is based around fuck you
Verwijderd
Dat is de theoretische snelheid incl overhead. Als je op 80 25 MB/s komt zit je al heel goed.Op woensdag 27 maart 2002 20:07 schreef nhimf het volgende:
een gigabit tussen 2 pc's is dikke overkill
Met je 100 Mbit netwerk haal je ook geen 12,5 MB/s....... wij halen hier ongeveer 8 MB/s.
Ik zat zelf dus met eenzelfde idee in mijn hoofd: een sloom bakkie (p2 233@3x100 bx bord) met daarin alle schijven dat altijd aan staat, handig voor mail, chat en download. Krijgt ook de functies virusscanner, firewall en kan ook best de functie van router erbij krijgen. (dat is nu een losse bak)
Mijn goede bak om te gamen, films te kijken en werken en alle andere zaken die veel processortijd vragen. Hierin 1 HD voor installatie bestanden en OS. Deze bak heeft geen gewone 100 mbit netwerkaansluiting meer nodig aangezien alles via het slome bakkie loopt. (internet bijv)
Een 1000 Mbit verbinding tussen die 2. Mijn data schijven gebruiken dan geen processortijd meer en kunnen makkelijk leeggetrokken worden door anderen terwijl ik bijv. lekker aan het gamen ben. Ik blijft wel 1 scherm, muis en tb gebruiken dmv een switch hiervoor.
Geen gek idee toch?
Maar 2 firewire kaarten lijkt me hiervoor ook voldoende, had daar alleen niet bij stilgestaan.
Wat voor snelheden haal je met firewire in de praktijk?
/dev/null
op een korte afstand is dat toch veel langzamer venwege de omzetting van data naar licht en weer van licht naar data?Op woensdag 27 maart 2002 22:48 schreef Wimo. het volgende:
Je zou idd een glasvezel lijntje kunnen trekken.. nadeel alleen is (tenzij je het zelf doet) dat dat grof veel geld kostMaar de coolness factor is dan wel enorm hoog.. ik heb er zelf ook overna zitten denken om het thuis aan te leggen
/dev/null
Verwijderd
Lekker dan... groot bedrijf?!Op woensdag 27 maart 2002 19:59 schreef -CHiLLeR- het volgende:
[..]
Bedrijven zeker nodig
Bedrijf waar ik werk (ik in magazijn), daar hebben ze nog Coax... was ik eerst de zak en mocht ik alles nalopen en controleren
Mijn laatste werkgever: 7 of 8 aaneengekoppelde netwerken. De 2 grootste waren het bedrijfs- en handelsnetwerk. In het bedrijfsnetwerk zaten 1500 pc's (servers op Gigabit Ethernet uiteraard), in het handelsnetwerk heeeeel veel pc's en behoorlijk wat grote servers. Ook komen er in ut bedrijf meerdere netwerken voor waarop machines draaien van Sun, Sgi, Compaq Digital, IBM (S/390, RS6000), Tandem, enz... schitterende netwerken, alle servers op 1 Gigabit, workstations op 100mBit, terminals op 10... dat is een aardig netwerkje...
En dat is dus een goed voorbeeld waarbij een Gigabit netwerk gewoon broodnodig is... 100mBit bijvoorbeeld is niet te doen met zulke monsters aan boord...
Met een (1) fileserver zul je die hele Gigabit nooooit van je lang-zal-ze-leven helemaal benutten - beetje overkill dus...
Verwijderd
Weleens meerdere video's (van paar gigabyte elk) gekopieerd tussen twee PC's (broadcast server en edit systeem)Op woensdag 27 maart 2002 20:40 schreef Garp het volgende:
Conclusie; Gigabit Ethernet tussen 1 server en 1 client is een lichtelijk overdreven
Zo af en toe vinden we ons 100Mbit traaaaaaag....
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Niet waar, je kan op die GBit kaarten gewoon Cat 5 aansluiten. Gaarne volgende keer betere ondersteuning van je verhaal voordat je begint te blaaten. O ja enne, zorg ervoor dat het waar is, scheelt een beetje.Op woensdag 27 maart 2002 16:59 schreef Go0s het volgende:
Meh ...
Verwijderd
als jij genoeg centjes in je portemonnee hebt wel ja.Op woensdag 27 maart 2002 16:45 schreef PsyFlux het volgende:
[..]
bestaat dat ook al voor particulier gebruik?
[..]
hm, zal dan wel...
excuzes moi
Verwijderd
ligt natuurlijk aan de situatie..Op woensdag 27 maart 2002 17:24 schreef laupro het volgende:
Het is zeker nuttig, alleen om nou in plaats van in 3 minuten 1 gig over gezet te hebben of dat dat in een minuut gaat, ik denk niet dat het de prijs waard is. Voor bedrijven is dit zeker nodig omdat het anders niet te doen is.
Verwijderd
Heeft nooit iemand gehoord van TCP-headers etc.
100 Mbit levert dus nooit max 12.5 MB/s dit zal eerder 10 MB/s zijn, dus zal 1000 Mbit/s wel iets van +- 100 MB/s data transfer opleveren IMHO
[/zeikmodus]
100 MB/s komt al dichter bij haalbare transfer snelheden met je hdd'tjes in Raid
Verwijderd
HUH????????Op woensdag 27 maart 2002 16:59 schreef Go0s het volgende:
die opmerking was al gemaakt ja. misschien handig om eerst het topic te lezen.Op donderdag 28 maart 2002 10:46 schreef AaroN het volgende:
[zeikmodus]
Heeft nooit iemand gehoord van TCP-headers etc.
100 Mbit levert dus nooit max 12.5 MB/s dit zal eerder 10 MB/s zijn, dus zal 1000 Mbit/s wel iets van +- 100 MB/s data transfer opleveren IMHO
[/zeikmodus]
100 MB/s komt al dichter bij haalbare transfer snelheden met je hdd'tjes in Raid(tuurlijk kan het sneller
, ik heb het over IDE) Dus de rest zou overill wezen
=BullshitOp woensdag 27 maart 2002 16:59 schreef Go0s het volgende:
Cat5e crosscable gaat tot 1gigabit
Cat5 croscable gaat tot 100 megabit (officieel)
Cat3 ..... kan je niet meer kopen
Cat0 ..... wil je niet hebben
Verwijderd
Op donderdag 28 maart 2002 14:11 schreef Nuadu het volgende:
1000 mbs, leuk for als je gaat quake over netwerk
erg nuttig ja: 1 mbs is al meer dan voldoende......
Denk dat dat wel meevalt.. het gaat iig sneller dan mijn pc ooit aan zal kunnen.. Ik heb wel vaker minder dan 10m aangelegtOp woensdag 27 maart 2002 22:56 schreef I_Stealth_I het volgende:
[..]
op een korte afstand is dat toch veel langzamer venwege de omzetting van data naar licht en weer van licht naar data?
En als op een lanparty iedereen 1Gb kaartjes heeft met ook 1Gb switches kan je ook gemakkelijk even bij iedereen de DivX'jes wegtrekkenOp donderdag 28 maart 2002 14:11 schreef Nuadu het volgende:
1000 mbs, leuk for als je gaat quake over netwerk
Alleen 1gb switches of hubs zijn vershrekelijk (Op donderdag 28 maart 2002 17:43 schreef Sinclair het volgende:
[..]
En als op een lanparty iedereen 1Gb kaartjes heeft met ook 1Gb switches kan je ook gemakkelijk even bij iedereen de DivX'jes wegtrekken
Ja, kan gewoon..Op woensdag 27 maart 2002 19:41 schreef Tom S. het volgende:
[..]
Dat kan toch?
NIC---->CAT6 crossed---->NIC
Maar ik vraag me af of je veel snelheidswinst maakt (ivm 100mbit), als je 1gbit netwerk tussen 2 desktop pc's legt...
Eat my shorts !
En ene Knutselsmurf (de hoer
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
Verwijderd
Die snelle verbinding wil ik dan gaan gebruiken om mijn data schijven die in de'slome' bak komen te zitten, te benaderen alsof ze in mijn snelle machine zitten.Ik zat zelf dus met eenzelfde idee in mijn hoofd: een sloom bakkie (p2 233@3x100 bx bord) met daarin alle schijven dat altijd aan staat, handig voor mail, chat en download. Krijgt ook de functies virusscanner, firewall en kan ook best de functie van router erbij krijgen. (dat is nu een losse bak)
Mijn goede bak om te gamen, films te kijken en werken en alle andere zaken die veel processortijd vragen. Hierin 1 HD voor installatie bestanden en OS. Deze bak heeft geen gewone 100 mbit netwerkaansluiting meer nodig aangezien alles via het slome bakkie loopt. (internet bijv)
Een 1000 Mbit verbinding tussen die 2. Mijn data schijven gebruiken dan geen processortijd meer en kunnen makkelijk leeggetrokken worden door anderen terwijl ik bijv. lekker aan het gamen ben. Ik blijft wel 1 scherm, muis en tb gebruiken dmv een switch hiervoor.
Iemand ervaring met iets dergelijks? Zo ja, firewire of gigabit?
Kleine pakketeen dropt ie of detecteert ie niet eens meende ik gelezen te hebben.
Meh ...
Niet met 32bit PCI
Niet zonder extreme Raid Opstelling
Ik zou dan gewoon 64bit , SCSi-RAID , en Fiberoptic nemen
* Mary Wana kickt op Hi-Speed networks
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Dit topic komt ook uit MaartMary Wana schreef op 13 november 2002 @ 01:24:
Er xijn al Intel Nics voor 50 euro hoor1gbit koper. is wel leuk alleen krijg je nooit eens 90% van vermogen vol
* CV_SmileY kickt op Hi-Speed networks
Woei en nog wel een topic van mij
Nou is een beetje afhankelijk van het soort bedrijf lijkt me.LauPro schreef op 27 maart 2002 @ 17:24:
Het is zeker nuttig, alleen om nou in plaats van in 3 minuten 1 gig over gezet te hebben of dat dat in een minuut gaat, ik denk niet dat het de prijs waard is. Voor bedrijven is dit zeker nodig omdat het anders niet te doen is.
Wij maken er alleen bij speciale afdelingen gebruik van omdat de aanschaf en onderhoud zo ontzettend duur is. De rest gaat gewoon over 100Mbit lijntjes
Dit topic is gesloten.
![]()