[WC] Blok schoonmaken met zwavelzuur

Pagina: 1
Acties:
  • 1.403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Ik had vanmiddag mijn blok getest op druk en omdat ik vergeten was er schroeven op te zetten bezweek de pakking onder de druk. Dom natuurlijk.

Maan ik las in een topic over het schoonmaken van een radiator. Zoutzuur gebruiken, lost geen koper op. Mijn blok is van koper. Maar toen kwam DaBit met het idee dat Zwavelzuur veel beter werkte, ik nadenken, en ja, koper lost op in zwavelzuur...

Nog steeds schoonmaken met zwavelzuur?...

En dat ga ik dan halen bij een garage of auto onderdelen bedrijf, accuzuur.

Welke sterkte raden jullie aan?, moet ik 10% of 30% ofzo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45515

ik zou iig geen zoutzuug gebruiken, moet je eers oplossen!!! 30% kan wel denk ik , gaat wel goed, wees daarwel voorzichtig mee!!! zwavelzuur stinkt dat niet? waar is het te halen? zoutzuur is denk ik het handigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Ehm, voor zover ik weet reageert metallisch koper niet met zwavelzuur.

De sterkte die ik meestal gebruik zal zo tussen de 1% en 5% zitten. Ik heb het geconcentreerd staan, dus ik mik een circaplusminus goede scheut bij wat water. Heb ik ook gelijk een oplossing van een graad of 50 (zwavelzuur oplossen in water is een *behoorlijk* exotherme reactie. Kieper ook zwavelzuur bij water, *nooit* andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16219

Op woensdag 27 maart 2002 20:42 schreef DaBit het volgende:
Ehm, voor zover ik weet reageert metallisch koper niet met zwavelzuur.

De sterkte die ik meestal gebruik zal zo tussen de 1% en 5% zitten. Ik heb het geconcentreerd staan, dus ik mik een circaplusminus goede scheut bij wat water. Heb ik ook gelijk een oplossing van een graad of 50 (zwavelzuur oplossen in water is een *behoorlijk* exotherme reactie. Kieper ook zwavelzuur bij water, *nooit* andersom).
Dat laatste hebben we op school eens uitgetest in een gesloten vat , man dat spul vliegt overal heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 27 maart 2002 15:27 schreef roedie het volgende:
Ik had vanmiddag mijn blok getest op druk en omdat ik vergeten was er schroeven op te zetten bezweek de pakking onder de druk. Dom natuurlijk.

Maan ik las in een topic over het schoonmaken van een radiator. Zoutzuur gebruiken, lost geen koper op. Mijn blok is van koper. Maar toen kwam DaBit met het idee dat Zwavelzuur veel beter werkte, ik nadenken, en ja, koper lost op in zwavelzuur...

Nog steeds schoonmaken met zwavelzuur?...

En dat ga ik dan halen bij een garage of auto onderdelen bedrijf, accuzuur.

Welke sterkte raden jullie aan?, moet ik 10% of 30% ofzo gebruiken.
Volgens mij ben je in de war met salpeterzuur. Voor zover ik weet lost zwavelzuur namelijk net als zoutzuur geen koper op. Salpeterzuur echter wel.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Ik twijfelde eraan, en heb even encarta geraadpleegd, en het lost echt op. Wil je een quote ;).

Maar als DaBit het zelf gebrobeert heeft, ga ik morgen waar? kan iemand die vraag nog beantwoorden.

Geven ze mij dat bij een garage of auto onderdelen winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Accuzuur is bij elke (brom)fietsenmaker of automaterialenhandel te krijgen.

Enne, ik geloof jouw Encarta niet. :)
We hebben het toch wel allebei over H2SO4, opgelost in water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 22:11
zover ik weet doen ze etsen van printplaten ook met zoutzuur 30%. Ik doe het thuis in ieder geval wel.

Het idee van etsen is de koper weghalen waar deze overbodig is. Dus alles weghalen behalven de printspoortjes, want deze zijn afgedekt. Het zal wel een hele tijd duren voor je blokje is opgelost, want op den duur is het zoutzuur verzadigt, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 28 maart 2002 11:25 schreef voodoo202 het volgende:
zover ik weet doen ze etsen van printplaten ook met zoutzuur 30%. Ik doe het thuis in ieder geval wel.
Lijkt me sterk. Ik heb ook wel eens PCB's geetst, maar dan met een waterstofperoxide/zoutzuur oplossing. Dat werkte wel mooi overigens. Totdat er een keer een fles met dat spul explodeerde. Gelukkig bewaar ik die rommel buiten.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50517

Nou jou als je dan zonodig zoutzuur wil gebruiken...laat het niet vallen op een bulk midi tower....
DAN krijg je pas een erg exotherme reactie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op donderdag 28 maart 2002 12:01 schreef MBrinkman het volgende:
Nou jou als je dan zonodig zoutzuur wil gebruiken...laat het niet vallen op een bulk midi tower....
DAN krijg je pas een erg exotherme reactie....
:+ ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31627

Je moet zwavelzuur gebruiken, koper lost hier ZEKER NIET in op. Waarom nou liever geen zoutzuur of salpeterzuur? Die zijn wel redox- actief en zwavelzuur absoluut NIET. Gewoon zwavelzuur nemen.....koper lost niet op! Encarta zit gewoon fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
ik ga een flesje of jerry-can zwavelzuur halen en jullie horen de resutlaten wel.
Aan de lucht wordt het slechts oppervlakkig aangetast; op den duur wordt het bedekt met een groene laag (patina) van basisch carbonaat en sulfaat. Bij gloeihitte geeft het met lucht en zuurstof het tweewaardige oxide CuO, bij hogere temperatuur het eenwaardige oxide Cu2O. Koper wordt aangetast door de halogenen en door oplossingen met gecombineerde complexvormende en oxiderende werking zoals oplossingen van zwavelzuur, ammoniak of kaliumcyanide in de aanwezigheid van zuurstof, of door salpeterzuur.

"koper", Encarta(R) 99 Encyclopedie Winkler Prins Editie. Alle rechten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Verslag van schoon maken met zwavelzuur.

Ik ben naar de aoto onderdelen handel geweest en vroeg naar zwavelzuur.
ehhh, "accuzuur" Je gaat er toch geen accu mee bij vullen hé, anders kun je morgen een nieuwe accu komen halen. Nee, dat niet. dan is het goed.

Loopt ie naar achter, komt terug met 1 liter zwavelzuur. 1 euro 90. Dat valt wel mee.
37.5% netjes :). Naar huis.

Een oude porseleine bord gepakt, latex handschoenen aan. Handdoek mee naar buiten.
Een test plakje koper, waterblok, wat hout, beetje suiker, verroeste spijker, verzinkt potje>:). ff testen :).

wat onverdunt zwavelzuur in de bord. Ik dacht eerst dat organische materialen als suiker en hout helamaal zouden verkolen, valt tegen, kan geen verschil waarnemen. Alleen mijn latex handschoenen werden een beetje geel. Spijker is leuker, bubbeltjes enzo, en het roest valt er zo vanaf, als ik de spijker er niet uit haal is ie volgensmij zo weg.

Volgende testobject. het zinke emmertje. Beetje onverdunt erin geschut. Er gebeurt (nog niks) Na tien seconden kon ik de bodem niet meer zien van de bubeltjes :). Ik heb het zuur maar in een bak met water gekiept. want anders denk ik dat ik een gat kreeg in het potje.

Het belangrijkste, het koper.
Heb ik zwavelzuur een beetje verdunt. ik denk nu 10 a 15 %. Eerst had ik onverdunt geprobeert maar toen werd mijn koper langzaam zwart. Nu staat het dus in die 10% oplossing.

Mijn blokje doe ik er pas in als mijn testplakje er schoon uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Leuk spul hoor.. dat zwavelzuur ;) ooit een keer over m'n broek heen gegooid.
Die broek kreeg steeds een andere kleur op die plek en uiteindelijk trok er een groot gat in :+

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47187

Weet je zeker dat koper niet reageert?

Het is namelijk de H+ die zorgt dat de metalen oplossen.
En deze ontstaat bij alle zuren.

De rest groepen Cl- en SO4 2- zijn beide niet reactief genoeg om iets met metalen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op donderdag 28 maart 2002 14:48 schreef Darkice het volgende:
Weet je zeker dat koper niet reageert?

Het is namelijk de H+ die zorgt dat de metalen oplossen.
En deze ontstaat bij alle zuren.

De rest groepen Cl- en SO4 2- zijn beide niet reactief genoeg om iets met metalen te doen.
check mijn quote uit ancarta... Ik weet beina zeker dat het wel reageert, maar hoe veel?. Of Dabit is fout, of ancarta :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50517

Op donderdag 28 maart 2002 12:04 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

:+ ervaring?
Meeste kasten hebben magnesium in hun buiten platen :)
Magnesium en Zwavelzuur vinden elkaar heel lief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 28 maart 2002 15:28 schreef roedie het volgende:
check mijn quote uit ancarta... Ik weet beina zeker dat het wel reageert, maar hoe veel?. Of Dabit is fout, of ancarta :).
Wij hebben thuis een grote boekenplank gevuld met een editie van de Grote Oosthoek. En die geloof ik eerder dan Encarta (net een Windows helpfile: staat alleen maar in wat je niet wilt weten).

Bovendien, er staat dus ook:
"Koper wordt aangetast door de halogenen en door oplossingen met gecombineerde complexvormende en oxiderende werking zoals oplossingen van zwavelzuur, ammoniak of kaliumcyanide in de aanwezigheid van zuurstof, of door salpeterzuur"

Dus, zo lang je zorgt voor een zuurstofbron word koper aangetast. Da's ook het hele idee van een zoutzuur/waterstofperoxide mengsel om koper te etsen.

Maar in een normale zwavelzuuroplossing zit niet zoveel opgeloste zuurstof, en dus word het praktisch niet aangetast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Nu heb ik mijn test plakje vervangen door mijn blok.

Alle zwarte aanslag is weg, helaam roze, blank. MOOI :9~

Blok ook gewoon in de 37.5 gegooid want aantasten doet het niet.

Je had helemaal gelijk DaBit, is snap hoe het zit met de zuurstof die erbij moet.

Ik kan iedereen aanraden zijn blok schoon te maken met zwavelzuur. Maar wel oppassen, veiligheidsmaatregelen in acht nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03-2023
ik weet zeker dat koper aangetast word door zwavelzuur , bij lekkende accu's merk ik dit wel eens, maar indien je het zwavelzuur niet op de blok laat hangen kan dit niet veel kwaad denk ik ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Op donderdag 28 maart 2002 19:53 schreef Petzl het volgende:
ik weet zeker dat koper aangetast word door zwavelzuur , bij lekkende accu's merk ik dit wel eens, maar indien je het zwavelzuur niet op de blok laat hangen kan dit niet veel kwaad denk ik ....
icm met zuurstor wel, maar als ik mijn blok geheel onderdoop word het alleen maar schoner :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep..is rustig te doen.. maar wat dacht je van deze... misschien ook een leuke : sonarcleaning

je weet wel van die badjes waarbij je zilver / ander metaal inlegd om alles scoon te trillen,..dat werkt vrij goed.iedere juwelier heb dat.. denk ik. ze hebben vrij grote baden, ik weet niet precies het formaat van jullie coolers

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die ultrasoonbadjes halen geen oxidelaag weg. Ik heb het ook geprobeerd. Je kunt er wel prima carburateurs mee schoonmaken: ding in losse onderdelen in de benzine mikken, bad aan, en in no-time heb je een carburateur is er uitziet alsof-ie nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

thaMini

Tool !!

Bij zilver was het zo dat als je het met soda en heet water op een stuk alu. folie legt alle aanslag verdwijnt. Er ontstaat dan wel Waterstofsulfide, een brandbaar gas >:)
Misschien is er ook zo'n truc voor koper, ehm met een minder sterke base ofzo :?

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 29 maart 2002 11:27 schreef thaMini het volgende:
Er ontstaat dan wel Waterstofsulfide, een brandbaar gas >:)
En vooral ook RUIKBAAR

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op vrijdag 29 maart 2002 11:27 schreef thaMini het volgende:
Bij zilver was het zo dat als je het met soda en heet water op een stuk alu. folie legt alle aanslag verdwijnt. Er ontstaat dan wel Waterstofsulfide, een brandbaar gas >:)
Misschien is er ook zo'n truc voor koper, ehm met een minder sterke base ofzo :?
Kan ook met gewoon keukenzout ipv soda geloof ik, was een vraag over bij een scheikunde tentamen.
Verkopen ze ook in die telsel reklames een revolutionair schoonmaak ding voor maar €50,-. Je gooit het in een bak heet water met een paar scheppen zout en hopla je zilver wordt weer mooi.

* Devil vind €50,- goed betaald voor eens stuk aluminium

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronboy30
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2016
En je kunt het uiteraard ook met Cola proberen, dat bevat fosforzuur en werkt altijd perfect bij het schoonmaken van koper muntgeld

Ik heb van al mijn hobbies mijn beroep gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24456

dabit heeft gelijk wat betreft het sonarbad, het is het beste apparaat om carburateurs schoon te maken maar, niet voor een koelblok(ik heb ervaring). Wat je wel zou kunnen proberen is om het in een vitriool te leggen volgens mij ook een soort salpeter wat verwarmt wordt. Ook ieder goud en zilversmid heeft zoiets. maar ik zou hem er niet te lang inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vitriool == zwavelzuur met een of andere gasvormige sulfide erin opgelost. De kleur is roodachtig, en het spul rookt als je de fles opentrekt.
Pagina: 1