Toon posts:

Invert mouse: hoe en waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren/Dames,

Zelf speel ik alle fps games met invert mouse. Bij mensen die dit niet doen levert dit altijd leuke discussies op. Wat ik me nu afvraag: is zoiets biologisch bepaald, zoals bijvoorbeeld links of rechtsvoor staan op een skate/snowboard? Is het aangeleerd? En hoe spelen jullie eigenlijk?

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:38
Met invert mouse spelen is enigzins natuurlijk, als je je lichaam naar achteren beweegt kijk je omhoog, beweeg je je lichaam naar voren, kijk je naar beneden. Hetzelfde heb je bij invert mouse, beweeg je je muis naar voren, kijk je naar beneden en andersom.

Edit: En ik speel zonder invert mouse.

There is no magic.

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
inverted

Xbox360 gamerprofile

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat het ook vooral is bij mensen die vliegsimulaties spelen waarbij boven/beneden ook inverted is.

Verwijderd

Topicstarter
Tja.. alleen speel ik nooit vliegsims.. en toch speel ik met invert mouse...

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Eerst wel, nu niet meer. Weet eigenlijk niet waarom :)

Zal hem weer es op inverted zetten, kijken wat fijner is :)

• .GoO
  • Laatst online: 10-01 22:35
Ik speel ook met inverted muis... Waarom weet ik ook niet, maar ben het gewoon 'gewend'.. Vind het anders maar irritant..

Verwijderd

LOL *D Stoere topic!!

als ik m'n muis naar boven doet wil ik ook dat ie naar boven gaat.. (8>

DUS!!

LOL

Verwijderd

Ik speel altijd met inverted mouse:) anders raak ik echt de weg kwijt en kom ik geen mm verder.

Verwijderd

Ik heb altijd met inverted gespeeld, het is idd zoals The Will zegt, alleen heb ik een half jaar niet kunnen spelen. Toen ik het daarna weer oppakte, kon ik "helaas" alleen nog maar normaal spelen :P

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik word een beetje misselijk als ik em niet inverted heb staan. Gaat tegen mn gevoel in. Heel vreemd.

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 19:10

Virgil

We're not alone

Ik speel geswitched. Alles waarbij ik heel snel moet reageren etc. (Deathmatch games) doe ik inverted en cstrike etc. gewoon. Maar dit komt doordat ik vroeger begonnen ben met quake1 en zat te kutten in de settings en heb dus inverted mouse aangezet. In het begin vond ik het niet leuk en wist ik niet dat het veranderd kon worden (was noob) en speelde dus daarmee, aangeleerd is het dus bij mij.

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 14:17
Op woensdag 27 maart 2002 15:02 schreef Glitch83 het volgende:
Ik word een beetje misselijk als ik em niet inverted heb staan. Gaat tegen mn gevoel in. Heel vreemd.
En bij mij is het weer andersom :)

ik vind inverted niet zo fijn, nu hoef ik maar met me muis te dubbelklikken op iemands hoofd, en ie is dood :+

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op woensdag 27 maart 2002 15:02 schreef Glitch83 het volgende:
idd, ik ken het :)
Ik speelde vroeger zo vaak flightsims dat achteruit voor mij gelijk staat aan omhoog gaan. Als achteruit == omlaag kijken wordt ik helemaal gek, ik zou dan bijna in staat zijn de muis maar om te draaien :+

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 17:46

dominic

will code for food

Invert Mouse: Yes

In ieder 3d spel dan we te verstaan. Net zoals al genoemd werd, als je omhoog kijkt, beweegt je hoofd zich naar achteren en voor mij is het meest logische om dat te vertalen naar een achterwaartse muisbeweging.

Download my music on SoundCloud

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik speel af en toe inverted, alleen bij flightsims. Ik erger me gruwelijk aan inverted bij FPS games.

Poll: Hoe speel jij?
Normaal bij alles
Normaal bij FPS, inverted bij flightsims
Inverted bij FPS, normaal bij flightsims
Inverted bij alles

Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen :7

Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelf.com/poll/img.php?pollid=1463&var=.png

Wil je ook een poll creëren, kom dan langs op DubbelF.com

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Voxie2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2022

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Ik heb altijd met invert mouse gespeeld, zo heb ik het aangeleerd, maar ik vond het toch handiger om het zonder te kunnen, omdat dat volgens mij "normaler" is... Dus nu kan ik het niet meer met invert :P

• DeX
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Ik kan het wel.. maar ik vind het gewoon minder prettig..
alleen als ik met een joystick speel moet het invertel zijn..

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

laatst een war gespeelt, 2on2 ik en maat op inverted en de andere kant die normaal inverted speelt op normal. Was wel phun :) Kmoes wel weer dag wennen aan normal, op normal en inverted spelen was beide raar :)

ik zag twee beren fout parkeren....

Verwijderd

Ik ben begonnen met computeren op een C 64. Hier had je het spelletje Blue Max (vliegtuigje alles naar god knallen).
Hier zat al de optie in om invert te spelen. Zo heb ik het me zelf aangeleerd en zo ben ik het blijven spelen. Toen de FPS spellen kwamen heb ik dat niet veranderd, omdat ik het nu eenmal zo gewend was.
Dus invert for life :)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wat grappig. Ik dacht altijd: "welke idioot van een programmeur zet er zo'n optie in een spel". Nu blijkt dat een groot deel het ook nog echt gebruikt. Ik word er in ieder geval gek van als hij op inverted staat.

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 19:54

uppie8374

Sousousou

Wow een poll met 8 stemmen, echt representatief :9

Nee ik speel denk ik met beide, ik speel namelijk toch niet op hoog niveau.

Rebuilding knowledge database

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:58
Ik gebruik ook invert bij alles :) . Stom dat ze die optie bij bridge commander er hadden uitgelaten, meost ik helemaal met toetsenbord gaan spelen...

Steam

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
Op woensdag 27 maart 2002 15:43 schreef PWM het volgende:
Ik wordt
*uche*

Ik speel altijd zonder invert mouse... gewoon aangeleerd :P (was laatst nog een topic over)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Speel altijd met normaal, alleen als ik bij een spel in een vliegtuig o.i.d. zit dan echt wel inverted.
Zodra ik begin te vliegen gaat de schakelaar in mijn hoofd om: UP = DOWN & DOWN = UP, zoniet dan fladder ik alle kanten op :P, daarom staat bij de meeste vliegspellen inverted mouse (of eigenlijk meer logisch: Inverted JOYSTICK) standaard aan, toch :?

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-01 18:00
Op woensdag 27 maart 2002 15:49 schreef uppie83 het volgende:
Wow een poll met 8 stemmen, echt representatief :9

Nee ik speel denk ik met beide, ik speel namelijk toch niet op hoog niveau.
misschien is die poll net neergezet |:(

Verwijderd

inverted. als ik normaal door het level loop kijk ik altijd naar boven als ik hem op niet inverted hebt staan. Dus meer uit practise oogpunt

• urf
  • Niet online

urf

Op woensdag 27 maart 2002 15:53 schreef Jack Frost het volgende:
Speel altijd met normaal, alleen als ik bij een spel in een vliegtuig o.i.d. zit dan echt wel inverted.
Zodra ik begin te vliegen gaat de schakelaar in mijn hoofd om: UP = DOWN & DOWN = UP, zoniet dan fladder ik alle kanten op :P, daarom staat bij de meeste vliegspellen inverted mouse (of eigenlijk meer logisch: Inverted JOYSTICK) standaard aan, toch :?
Bij mij net zo. Heb net ff geprobeerd UT inverted te spelen maar dit ging NOG SLECHTER dan normaal :)

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Ik had eerst ook altij inverted staan. Omdat ik vroeger weleens vliegsims speelde. Bij cs heb ik me aangeleerd om niet inverted te spelen, wat ik eerst wel deed. Nu kan ik dat dus niet meer inverted spelen.

I'll be back

Verwijderd

Ik speel met inverted aan.
De eerste keer dat ik een fps speelde met de muis, voelde het gewoon vreemd aan om niet inverted te spelen.
Sindsdien speel ik dus altijd met inverted mouse aan.

Voelt veel logischer, zeker als je ook wel eens een flightsim speelt oid.

• Lister_Storm
  • Laatst online: 24-01-2022
Speel ook altijd met inverted aan, ik denk dat het komt door mijn flightsim-achtergrond op de 386.

Heusinkveld Engineering

• CNS
  • Laatst online: 26-01 15:32

CNS

Speel altijd met inverted mouse.
Is instinkt waarschijnlijk. Net als bij die vliegsims.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Inverted uit, vind het gewoon vaag spelen :) En met flightsims gebruik ik joystick en dat is sowieso al anders spelen :p

Verwijderd

bij vliegen staat ie op invert en bij schieten op normaal vind ik veel beter dan invert eigelijk. Als ik vlieg denk ik altijd aan zo'n stuur in een vliegtuig die moet je ook naar achter doen als je omhoog wil.

• -Billy-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 16:14

-Billy-

Oant Moan!

Ik heb bij een vriend wel eens met zo'n vage trackball gespeeld, die is al inverted ofzo, toen was inverten wel handig

Verwijderd

Inverted aan, komt door Tie Fighter en X-Wing uit m'n vroege 486 dagen voordat er ook maar 3d FPS waren :)

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik speel "normal" -----> this gewoon een gewoonte die ik wel snel kan veranderen , maar : veel games bieden de optie invert niet aan,en dan zit je daar...

In vliegtuiggames wil ik juist WEL inverted,beetje raar maar dat is toch wel logisch denk ik (zie eerste reactie)

Ieder zijn keus,maar inverted is niet super-compatibel

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59
ik speel altijd op de 'normale' manier
dus niet inverted
kweenie waarom, waarschijnlijk omdat ik het fijner vind,
en het meestal standaard zo is ingesteld

• Klippy
  • Laatst online: 10:09

Klippy

Still Game

altijd met invert.

Weet ook niet waarom?
Volgens mij daar 1 bepaald spel ofzo waar dat standaard was.
Iig deed ik het vroeger mooit en opeens merkte ik dat ik het overal aan moest zetten?

Of was het vroeger standaard geinvert? Zal ook wel niet :{

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Altijd uit :)

een maat van mij gebruikt inverted, en daar kan ik absoluut niet spelen :+

Verwijderd

Zoals hierboven veelal opgemerkt heb je het in flightsims (reken ik descent ook mee) bijna altijd inverted. Ook ik ben er hierdoor aan gewend geraakt en kan niet meer zonder. Gelukkig is het nu ook gemeengoed bij frag-proggies (quake, UT, enz) en zijn de flip/invert opties niet meer zo verstopt in de instellingen.

Long live the invert! :r |:(

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Leuke topic!
Dacht altijd dat het aan mij lag. :)

Bij schietspellen is het: muis omhoog = loop omhoog
Bij vliegen is het: Joystick naar achter = neus omhoog
Eigenlijk is dat dus tegengesteld aan elkaar.

Kennen jullie die scene uit Independence Day, waarbij The Fresh Prince die UFO gaat besturen?
Voor mij was het heel logisch dat hij de knuppel eerst naar zich toe trok ( OOPS ! ). Komt misschien ook omdat ik veel van echt vliegen weet. Daarna draaide hij het plaatje om en duwde de knuppel van zich af, en weg was ie.
Een echte piloot was waarschijnlijk direct neergestort als hij zo een vliegtuig moest besturen.
Vergelijk het maar met met een auto waarbij je gewend bent om naar links te sturen als je linksaf wilt. Nu moet je ineen naar rechts sturen als je linksaf wilt. Dat is vragen om ongelukken.
Zo is het in mijn games dus ook.
Grappig eigenlijk........

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

En dan maken ze ineens van die knullige spelletjes waarbij je nix kan instellen zoals Harry Potter. Invert mouse kan niet eens! Overigens kun je verder ook nauwelijks enige keys instellen, strafen bv niet. Laat maar zitten dan!
Damn...hoe knullig kan je bezig zijn als spelletjes maker! :)

• BdR
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

Op woensdag 27 maart 2002 14:42 schreef Malleus het volgende:
En hoe spelen jullie eigenlijk?
inverted? sja, en dan ook met de monitor ondersteboven en het keyboard overdwars :+

nee, games waar zo'n inverted optie default aan staat vind ik nogal onbestuurbaar overkomen. Getuigd van weinig playtesting als dat de default instelling is.. (bij 3d shooters bedoel ik)

* BdR houdt het bij de default quake3/ut instellingen
(alleen cursor links/recht moet "sidestep left/right" zijn, is geloof ik bij quake3 niet zo)

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• Klippy
  • Laatst online: 10:09

Klippy

Still Game

Als ik m'n omhoog wil kijken doe ik ook m'n hoofd naar achter.
Lijkt mij vrij logisch maarja :P

Dus niet inverted komt op mij vrij onnatuurlijk over.
Ik vind inverted niet niet inverted :)

Valt me op dat m'n broertje hetzelfde heeft, ook alles inverted terwijl we dat vroeger alletwee niet hadden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Lister_Storm
  • Laatst online: 24-01-2022
Op donderdag 28 maart 2002 00:15 schreef BdR het volgende:

[..]

nee, games waar zo'n inverted optie default aan staat vind ik nogal onbestuurbaar overkomen. Getuigd van weinig playtesting als dat de default instelling is.. (bij 3d shooters bedoel ik)
O?

Toch blijkt dat een meerderheid hier wel invert.

Heusinkveld Engineering

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35
Hehe volgens mij ben ik de uitzondering ^.^
ik speelde altijd op normal, tot ik Max payne had gespeeld.
Daarbij was inverted 100 x fijner en sindsdien speel ik altijd met invert.
Erg vaag &{

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 06:45 schreef Snowdog het volgende:
Hehe volgens mij ben ik de uitzondering ^.^
ik speelde altijd op normal, tot ik Max payne had gespeeld.
Daarbij was inverted 100 x fijner en sindsdien speel ik altijd met invert.
Erg vaag &{
Nee, hoor... Max Payne is 3rd person, niet 1st person. Als jij Max omhoog wilt laten kijken, moet je zijn lichaam naar achteren bewegen, en dat doe je door de muis naar achteren te bewegen. En omdat je Max zelf in beeld ziet, komt het zo veel natuurlijker over, denk ik.

Ik speel zelf altijd met inverted mouse op de pc, dankzij X-Wing, die speelde ik ook per muis. Vreemd genoeg speel ik Halo op de Xbox dan weer met niet geinverteerde joystick.

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
Op donderdag 28 maart 2002 08:33 schreef RefriedNoodle het volgende:

[..]

Nee, hoor... Max Payne is 3rd person, niet 1st person. Als jij Max omhoog wilt laten kijken, moet je zijn lichaam naar achteren bewegen, en dat doe je door de muis naar achteren te bewegen. En omdat je Max zelf in beeld ziet, komt het zo veel natuurlijker over, denk ik.

Ik speel zelf altijd met inverted mouse op de pc, dankzij X-Wing, die speelde ik ook per muis. Vreemd genoeg speel ik Halo op de Xbox dan weer met niet geinverteerde joystick.
Daar zit wel wat in ja : als je je persoon ziet,dan doe je eigenlijk automatisch je muis (=hoofd) naar achteren om omhoog te kijken,maar 1st person valt da niet op !

Zeer importante opmerking,die over MaxPayne

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Heeft het wat te maken met onze perceptie?

Waarom zit iemand ACHTER de computer?
Waarom zit iemand VOOR de televisie?
Waarom zit je ACHTER je buro?
Waarom zit je IN de schoolbankjes?
Waarom sta je VOOR de klas?
Waarom sta je ACHTER je kameraden?

Beetje ingewikkeld wel....... :?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:20
Een FPS spelen kan ik niet met inverted, en vliegspellen kan ik absoluut niet zonder inverted :) Eigenlijk altijd zo gedaan, waarschijnlijk omdat ik vroeger nog wel eens met modelbouw-vliegtuigen heb gevlogen. En bij een FPS vind ik het toch meer op de besturing van windows lijken, en daar is boven boven en beneden nu eenmaal naar beneden :)

[removed]

Pagina: 1