Toon posts:

Secure FTP - OpenSSH met Proftpd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een secure FTP server wil opzetten, wat heb ik daar dan voor software voor nodig? Als ik de site van OpenSSH goed begrijp leveren ze er een sftp-server bij, ergens anders las ik weer dat het ook mogelijk moet zijn proftpd te gebruiken in combinatie met ssh2 (en dus de versie van OpenSSH die dat ondersteunen?)

Wat is waar en, wat is veilig en hoe zit het met de functionaliteit (sftp-server vs. proftpd). Het is maar voor een simpele "meterkast" server :)

Verwijderd

als je SSH draait op je server, zit daar al een volledige FTP server ingebakken die de geëncrypteerde tunnel gebruikt van SSH.

Eigenlijk is SSH veel meer dan een login-shell.

Anyway, je zorgt dat op jouw meterkast-server SSH draait (laatste versie).

Dan kun je op een linux-pc "sftp naam@pc" intikken op de commandprompt (met 'naam' je username op die 'pc') en voor de rest gebruik je de typisch ftp commando's om te putten en getten en 'ellessen'. ;)

Wil je met windows connecteren, gebruik daarvoor de gratis niet-commerciele client van www.ssh.com.
De installatie zet 2 icoontje op je desktop: 1 om remote secure in te loggen, en 1 om secure te FTP'n.

suc6

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 16:16 schreef DeJean het volgende:
als je SSH draait op je server, zit daar al een volledige FTP server ingebakken die de geëncrypteerde tunnel gebruikt van SSH.

Eigenlijk is SSH veel meer dan een login-shell.

Anyway, je zorgt dat op jouw meterkast-server SSH draait (laatste versie).

Dan kun je op een linux-pc "sftp naam@pc" intikken op de commandprompt (met 'naam' je username op die 'pc') en voor de rest gebruik je de typisch ftp commando's om te putten en getten en 'ellessen'. ;)

Wil je met windows connecteren, gebruik daarvoor de gratis niet-commerciele client van www.ssh.com.
De installatie zet 2 icoontje op je desktop: 1 om remote secure in te loggen, en 1 om secure te FTP'n.

suc6
Yupz, idd, die gebruik ik ook :) Echt de perfecte SSH-client voor Windows, met FTP-ondersteuning ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 16:16 schreef DeJean het volgende:
Is die een beetje configureerbaar? Kan ik bijvoorbeeld makkelijk de bewegingsvrijheid van een gebruiker beperken tot zijn home-directory?

En is het inderdaad mogelijk (mocht bovenstaande niet kunnen) om proftpd te gebruiken en dat verkeer te "tunnelen" met behulp van OpenSSH?

Verwijderd

ja, SSH laat niet toe dat de gebruiker zijn home-dir verlaat. Hij kan enkel in zijn home-directory spelen. De user kan zelfs weten wat er naast zijn home-directory nog is.

(althans bij mij niet :) )

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 maart 2002 17:49 schreef DeJean het volgende:
ja, SSH laat niet toe dat de gebruiker zijn home-dir verlaat. Hij kan enkel in zijn home-directory spelen. De user kan zelfs weten wat er naast zijn home-directory nog is.

(althans bij mij niet :) )
Uh? Als je met SSH inlogt kun je gewoon overal bij hoor, heel / . Als je dat niet kan, dan heb jij een chroot jail.

Verwijderd

sorry, ik was niet duidelijk.

met het windows sftp programma kunnen de users niet uit hun home-directory.

als je gewoon aanlogt met SSH, is het idd zo dat ze overal kunnen gaan.
Pagina: 1