Toon posts:

Ik heb de keuze: stabiel of een snelle hd

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
En laat ik nou toevallig beide willen :)

Ik heb een:
Abit kt7 moederbord
Duron 650@(weer)650
64 mb 100 mhz geheugen
Seagate Barracuda II hd 7200rpm 15 gb
Maxtor hd 5400rpm 8.4gb
Matrox g200 videokaart

Nu zit ik met het volgende probleem. Als ik gewoon mijn hd formateer, windows 98 se eropdraai en gewoon de standaard chipset drivers van windows gebruik is het systeem stabiel.

Echter: met sisoft krijg ik een benchmark van onder de 4000 bij beide hd's. Dat is wel erg weinig voor een udma 66 schijf. (volgens sisoft is een eide schijf een beetje trager, een udma66 hoort rond de 15000 te zitten)

Hierom heb ik de via 4 in 1 drivers geinstalleerd en inderdaad de hd heeft nu een benchmark van 16000. Probleem opgelost zou je dus zeggen. Maar het systeem is nu zo instabiel als het maar kan. Muis blijft haken, beeld bevriest voor enkele seconden of voor goed, mp3tjes stoppen voor enkele seconden met spelen, blauwe schermen en spontane reboots.

Ik heb mijn hd geformateerd alles opnieuw eropgezet en de drivers geinstalleerd voor de videokaart ed worden geinstalleerd (staat in de readme van de 4 in 1 drivers geloof ik) maar dat hielp niks en ook dma uitschakelen hielp niet.

Wat kan ik hier aan doen?

Als ik de drivers niet installeer is mijn hd traag, installeer ik ze wel crash ik om het kwartier.

Ik weet het niet meer, jullie misschien?

Verwijderd

probeer eens ander benchmark proggie bvhdtach.

en staar je ook niet dood op die sisoft rommel. Kijk of je er wat van merkt in "real life"

Verwijderd

Topicstarter
Hij was irl ook traag :(

Maar ik zal eens kijken wat dit proggie zegt. Alleen moet ik dan wel weer de hd formateren want die via dingen wil ie niet deleten. (ik draai nu dus het instabiele systeem met de snelle hd)

Verwijderd

Probeer eens VGA kaart driver te installeren in niet turbo mode, dat kan schelen.......

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Duidelijk: Die drivers van VIA ZZ bepaalde features aan op je mobo.
Duidelijk: Dit gaat fout.
Te doen: check of je niet iets in je BIOS/Windows-settings kan doen om het zootje stabiel te maken. Bijvoorbeeld. Zet je HDD eens op langzaam (U33 of zelfs PIO) en hou WEL de nieuwe drivers. Dan weet je of het de hardware is die brak is of de drivers. Je hebt volgens mij daar nog niet naar gekeken.

Ik kan mij namelijk nog een goeie vriend herinneren die een "feature" op z'n mobo aanzette (AGP support :) ) en dat instantaan zijn windows en zelfs Linux instabiel werd.

Hee, nu ik er aan denk...precies dezelfde problemen die jij hebt, plotselinge tijdelijke vastlopers. Hmmm....

Verwijderd

Topicstarter
Owkay back from school dus kan weer "lekker" verder kloten.

De drivers niet op turbo installeren had ik reeds geprobeerd. Ook heb ik al eens met de Pio modes van de schijven gekloot en dat hielp weinig. Echter de bios heeft veel instellingen dus ik zal eens kijken of ik nog wat leuks ontdek.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb alles wat ik niet nodig had of elke instelling die me niet beviel in de bios uitgezet en veranderd en er is resultaat.

Het systeem bevriest niet meer en reboot ook niet meer spontaan.

De hd's presteren wel weer slecht (met hdtach geeft ie 4.6 mbyte/s aan.. dat lijkt mij vrij weinig?) en ik krijg voortdurend het volgende blauwe scherm:

Uitzondering op 0E is opgetreden op 0028:C003248C in VXD---. Dit is aangeroepen vanaf --28:C15E2900 in VXD---. U kunt mogelijk gewoon doorgaan.

Soms kan dat inderdaad, meestal niet en moet ik rebooten.

Enig idee wat vxd is? (ik zit hier zolangzamerhand wel in het verkeerde forum geloof ik :) )

Verwijderd

'k durf het haast niet te zeggen.. Maar met het via 4in1 driverprogje kan je ook de VIA drivers deinstalleren. ut scheelt je wat tijd om te experimenteren. Geen VGA turbo drivers...

Verwijderd

Topicstarter
Zeg het dan ook niet :)

Klink ik nou echt net zo dom als ik ben?

Ik heb uiteraard gewoon de via drivers geinstalleerd. Die kun je installen in normaal en turbo en ik heb ze na de instabiliteit in normaal geinstalleerd.
Pagina: 1