[Alg] Data opslag Desktop App.

Pagina: 1
Acties:

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Ik ben op het moment bezig met een applicatie die veel data genereerd en analyseerd op relationeel niveau. Ideaal voor een RDBMS zou je zeggen, maar wat gebruik je daar dan voor ?
Een Access mdb file dmv ADO oid ? Of de desktop versie van SQL Server (MSDE) ?
Eigen formaat, zoals XML met eigen DTD's ?
Of geserialiseerde objecten die je in het geheel naar de HD schrijft ?
Hoe zit het met de performance ? welke strategieen zijn het best ?

Wat zijn jullie ideeen / ervaringen hiermee ?

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Op woensdag 27 maart 2002 13:08 schreef Nexopheus het volgende:
Ik ben op het moment bezig met een applicatie die veel data genereerd en analyseerd op relationeel niveau.
Hoeveel is veel? Enkele mb's per dag/maand/jaar?

Als het 'echt' veel wordt kun je de access wel vergeten, die trekt het dan niet lang. Zou eerder aan MSSQL server denken of aan een van de gratis alternatieven zoals mySQL.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Het wordt een desktop applicatie, dus MySQL wordt een beetje teveel overhead denk ik. Installatie/Configuratie etc.

Neem als voorbeeld Davilex Bussines software, zij gebruiken MSDE als RDBMS (geeft bij mij nogal veel problemen) dit maakt het programmeren van het programma simpeler omdat je alle data bewerkingen delegeerd naar de RDBMS het enige dat het programma zelf nog moet doen zijn de verschillende berekeningen etc uitvoeren.

Mijn vraag is dus in hoeverre gaat dit ten koste van de performance, hoe kan het anders, hoe is het al anders gedaan etc..

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

Verwijderd

Persoonlijk vind ik Access wel prettig om mee te ontwikkelen, met name omdat je heel snel in de database kunt zien hoe je wijzigingen doorgevoerd zijn. De hoeveelheid data is niet snel een probleem voor Access. Tot 2 Gig heb je geen enkel probleem en is de performance te vergelijken met MSDE/SQL-Server. Beperkingen voor Access liggen met name op multi-user gebied, maar een desktop-app zou daar geen problemen mee moeten hebben. Ik zou niet zo snel kiezen voor XML, juist omdat je aangeeft dat het om VEEL data gaat. XML is verre van eficiënt wat betreft het opslaan van data, dus groeit veel harder dan bijvoorbeeld Access of MSDE.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:40

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Op woensdag 27 maart 2002 13:08 schreef Nexopheus het volgende:
...
Hoe zit het met de performance ? welke strategieen zijn het best ?

Wat zijn jullie ideeen / ervaringen hiermee ?
Ik werk veel met de MSDE maar dat heeft niet mijn voorkeur. Er zitten wat installatie-issues aan.
Als je de mogelijkheid hebt om een complete desktop app te maken, is het inzetten van Interbase een mogelijkheid. Voor Delphi wordt deze geleverd met een set van componenten die ervoor zorgen dat alle onderhoud binnen je desktop app afgehandeld kan worden.

Maar de andere route, serialiseren van objecten bv, kan ook heel goed. Ik heb eens een object streamer gehad die 250.000 objecten per seconde las. Dat moet toch voldoende zijn :)