Nou, die claimt toch perfect met VBR overweg te kunnen. Vreemde zaak...
Je moet mp3DirectCut toch ook eens proberen. Dat programma is ook erg populair voor dat soort zaken.
Ok, geprobeerd. Ook nu loopt de teller van winamp niet lekker. Na aanpassing van de header met foobar2000 echter wel, maar kheb nog steeds last van die scratch...
Het gekke is dat foobar2000 bij het spelen niet 'scratcht' en winamp wel. Ook op mijn ipod hoor ik die scratch. Het is overigens niet aan het begin van elk nr.
Moet ik bij fix mp3 header de optie 'rebuild entire stream' aanvinken?
Je hebt die optie helemaal niet nodig als je enkel de VBR header wil aanpassen, maar blijkbaar geeft dat problemen bij uw bestanden. Geen idee hoe dat komt. Je zou het eens kunnen vragen of opzoeken op het foobar2000 forum. Ik hou me echter al jaren niet meer bezig met mp3, dus ik volg de laatste ontwikkelingen (in foobar2000 en MusiCutter bijvoorbeeld) niet zo.
Je kunt alleszins wel eens proberen met die optie ingeschakeld. Wie weet...
Let er even op op wie je antwoordt. De thread is voor een deel reeds 2 jaar oud. Zo ook het bericht waar jij op antwoordde
Overigens klopt je uitleg niet. Ook als je de pauzes uitzet in je brandprogramma *kunnen* er bij gemixte/live mp3's nog hoorbare overgangen zijn. Door beperkingen in het mp3-formaat zullen de eerste samples van een mp3 steeds fout zijn. Daarnaast is de framelengte van mp3 verschillend van die van audio-cd. Dat heeft als gevolg dat aan het einde van een mp3 steeds een heel korte variabele stilte staat. Ook hebben mp3-encoders nog een offset waardoor er nog een heel korte stilte aan het begin kan komen.
Bij gewone cd's heeft dan geen invloed omdat de nummers toch met stilte beginnen en in stilte eindigen. Echter, bij live- en mix-cd's is er applaus of muziek op de track-overgangen. Eerder vernoemde factoren zorgen ervoor dat de overgang nooit perfect kan zijn.
Hoewel je met een wave-editor of gapless plugins wel deze overbodige stiltes kunt wegknippen gaat dat niet op voor de foutieve samples. De overgang zal hoorbaar blijven wanneer je de foute samples wegknipt omdat de golfvormovergangen dan niet mooi meer aansluiten (met de foute samples doen ze dat trouwens ook niet - dat is een groot gebrek aan mp3). De enige oplossing is met een wave-editor een kleine overlapping van enkele milliseconden te gebruiken. Meestal is de golfvorm in de laatste millisecondes van track X vrijwel hetzelfde als het begin van track Y. Door nu een kleine overlap te mixen waarbij de golfvormen precies over mekaar komen te liggen kun je de foute samples maskeren en de overgang in veel gevallen onhoorbaar wegwerken. Dat is natuurlijk wel veel werk als je dat voor elke overgang moet doen...
Terwijl ik deze edit aan het typen was heeft CyBeR hieronder eigenlijk in 't kort hetzelfde gezegd
De beste oplossing is dus gewoon de mp3+cue bijhouden of indien je losse mp3's hebt gedownload de aanbieder daarvan op de hoogte brengen dat hij best mp3+cue gebruikt ipv losse mp3's. Tenslotte kun je er zelf nog steeds losse tracks van maken terwijl het omgekeerde proces door de eerder vernoemde nadelen heel wat moeilijker is.
[
Voor 53% gewijzigd door
satcp op 10-07-2004 20:01
. Reden: Nu ook antwoord op The_Scarabial ]