hoe zit dat nou met cue sheets maken/branden?

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:08

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ik zie door de bomen het bos niet meer geloof ik.....

Als ik van een live cd 1 mp3track maak, kan ik die natuurlijk wel afspelen maar niet skippen naar het volgende/vorige nummer. Dat kan dus wel als ik een cuesheet erbij maak.

Ik begrijp ook dat ik die cuesheet mee moet branden op de cd waar die mp3track staat, maar kan een normale mp3cdspeler met zo'n cuesheet omgaan?

Voor winamp heb je daar nl een aparte plugin voor nodig.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Op woensdag 27 maart 2002 13:05 schreef Magic666 het volgende:
ik zie door de bomen het bos niet meer geloof ik.....

Als ik van een live cd 1 mp3track maak, kan ik die natuurlijk wel afspelen maar niet skippen naar het volgende/vorige nummer. Dat kan dus wel als ik een cuesheet erbij maak.

Ik begrijp ook dat ik die cuesheet mee moet branden op de cd waar die mp3track staat, maar kan een normale mp3cdspeler met zo'n cuesheet omgaan?

Voor winamp heb je daar nl een aparte plugin voor nodig.
uhm, volgens mij snap jij er helemaal niks van.. Cuesheet gebruik je OM te branden.. Dan kan je bijvoorbeeld 1 grote mp3 in stukken verdelen.. Het is niet de bedoeling om die cue op cd te branden...

• Mateyo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit programmaatje kun je gebruiken om met behulp van een cue-sheet één lang mp3track te splitten.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
zie je wel dat ik onderhand het spoor bijster ben.....
dus als ik die cuesheet gebruikt heb om te branden, kan ik gewoon die ene mp3track in een mp3cdspeler doen en skippen tussen de nummers ondanks dat het 1 grote mp3track is?

• .GoO
  • Laatst online: 26-08 10:06
Op woensdag 27 maart 2002 13:09 schreef Magic666 het volgende:
dus als ik die cuesheet gebruikt heb om te branden, kan ik gewoon die ene mp3track in een mp3cdspeler doen en skippen tussen de nummers ondanks dat het 1 grote mp3track is?
Ja. je hebt 2 mogelijkheden..

Óf je brand de CD dmv de cue file met een programma als fireburner en cdrwin

Óf je split eerst die mp3 in stukken dmv de cue met een programma als bv musiccutter, en brand vervolgens gewoon die losse mp3s op CD..

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 13:13 schreef devv05 het volgende:

[..]

Ja. je hebt 2 mogelijkheden..

Óf je brand de CD dmv de cue file met een programma als fireburner en cdrwin

Óf je split eerst die mp3 in stukken dmv de cue met een programma als bv musiccutter, en brand vervolgens gewoon die losse mp3s op CD..
Ik heb alleen Nero.....maar ik mag aannemen dat ie dat ook wel kan toch?

als ik de losse mp3's brand krijg ik toch weer de overgang naar het volgend nummer te horen dmv een korte stilte?
(die heb ik met optie 1 toch niet?)

• Mateyo
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 13:09 schreef Magic666 het volgende:
Niet in een MP3cdspeler.

Ik zal het even proberen uit te leggen. Iemand heeft een cd geript door er een lang mp3-track van te maken. Die kan je dan downloaden.
Als je die mp3-track afspeelt in Winamp krijg je één nummer van bijvoorbeeld 73 min. Niet echt handig dus. En nu komt de cue-sheet. In een cue-sheet staat precies waneer een nieuw nummer begint, een voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
PERFORMER "DJ Tiesto - In My Memory"
TITLE "DJ Tiesto - In My Memory"
FILE "DJ Tiesto - In My Memory.mp3" MP3
  TRACK 01 AUDIO
    TITLE "Magik Journey"
    INDEX 01 00:00:00
  TRACK 02 AUDIO
    TITLE "Close to You"
    INDEX 01 08:34:44
  TRACK 03 AUDIO
    TITLE "Dallas 4pm"
    INDEX 01 13:35:27
  TRACK 04 AUDIO
    TITLE "In My Memory"
    INDEX 01 20:20:63
  TRACK 05 AUDIO
    TITLE "Obsession"
    INDEX 01 26:27:41
  TRACK 06 AUDIO
    TITLE "Battleship Gray"
    INDEX 01 35:34:10
  TRACK 07 AUDIO
    TITLE "Flight 643"
    INDEX 01 40:46:56
  TRACK 08 AUDIO
    TITLE "Lethal Industry"
    INDEX 01 49:51:17
  TRACK 09 AUDIO
    TITLE "Sunburban Train"
    INDEX 01 56:36:57
  TRACK 10 AUDIO
    TITLE "Close to You (Magik Muzik Mix)"
    INDEX 01 65:01:20
  TRACK 11 AUDIO
    TITLE "Urban Train"
    INDEX 01 71:49:51

Met dit programaatje kun d.m.v. van een cue-sheet de lange mp3-track splitten in afzonderlijke mp3-tracks. Nu heb je dus bijvoorbeeld 10 tracks van 7,3 min in plaats van één track van 73 min.

Als je echter een cd wilt maken van je mp3-track kun je natuurlijk de afzonderlijke mp3-tracks achter elkaar zetten. Vaak krijg je dan gaps tussen de nummers. Normaal is dit niet zo erg, maar bij aan elkaar gemixte cd's wel. In dat geval kun je met behulp van bijvoorbeeld Nero een cue-sheet laden en het lange mp3-track op een cd schrijven. Nero maakt dan van het lange mp3-track afzonderlijke tracks zonder gaps ertussen. De gemaakte cd kun je in een gewone cd-speler afspelen. Als je echter je muziek in een mp3cd-speler wilt afspelen, zul je de afzonderlijke mp3-tracks moeten branden.

Een goede site om cue-sheets vandaan te halen is trouwens http://www.regeert.nl/cuesheet/

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
daar was ik dus al bang voor.....zodra ik dus mp3's van een live cd gapless wil spelen kan dat niet....!? :(

• apereet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2021

apereet

Jajaja, stelletje prutsers

Jawel, met Easy cd 5 disc at once aanvinken.
Brand ie gapless.

• Mateyo
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 13:36 schreef Magic666 het volgende:
daar was ik dus al bang voor.....zodra ik dus mp3's van een live cd gapless wil spelen kan dat niet....!? :(
Als die mp3's de live cd geheel zijn wel. Gewoon cue-sheet opzoeken en branden met nero.
Op woensdag 27 maart 2002 13:37 schreef apereet het volgende:
Jawel, met Easy cd 5 disc at once aanvinken.
Brand ie gapless.
Als de bron afzonderlijke mp3's zijn dan houd je altijd wel een hele kleine overgang. Ook met DAO

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ook mp3's?

Is even downloaden en kijken of het werkt!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 13:39 schreef Mateyo het volgende:

[..]

Als die mp3's de live cd geheel zijn wel. Gewoon cue-sheet opzoeken en branden met nero.
ja de mp3's zijn de live cd maar ik wil ze dus niet als wav hebben maar als mp3 houden.

• Mateyo
  • Niet online
Hoeft ook niet in wav omgezet te worden. Gewoon cue-sheet opzoeken en openen in Nero. Nero brandt ook gewoon mp3-bestanden

edit:
Wil je een MP3-cd maken? Dan zul je die lange tracks moeten splitten en heb je een kleine overgang.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ja ik wil een mp3cd maken..... en aan die overgang is dus niks te doen? ondanks de cuesheet?!

damn.......

• Mateyo
  • Niet online
Nee, cuesheets zijn voor normale Audio CD's dacht ik.

Dus samengevat:

Op je computer:
• Afspelen in Winamp als één lang track, of
• Bestand splitten in afzonderlijke tracks m.b.v. cuesheet

Audio-CD:
• Één lang track branden m.b.v. cuesheet zonder gaps, of
• Afzonderlijke tracks branden, met als gevolg gaps

MP3-CD:
• Afzonderlijke tracks branden, met als gevolg gaps, of
• Lange track branden, met als gevolg dat je niet naar afzonderlijke nummers kunt skippen.

• apereet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2021

apereet

Jajaja, stelletje prutsers

[quote
Als de bron afzonderlijke mp3's zijn dan houd je altijd wel een hele kleine overgang. Ook met DAO
[/quote]

Nog nooit iets van gemerkt.
Brand dagelijks mp3tjes naar audio cds en dat zijn cd's die uit 1 lange mix bestaand als afzonderlijke mp3 bestanden.
De tracknummering blijft bestaan maar ze gaan naadloos over in elkaar.
De cd wordt als 1 volledige track gebrand met DAO.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ok!

thanx voor de (geduldige) uitleg!
ik ben bang dat het dan de laatste optie wordt.... :'( ;)

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 13:53 schreef apereet het volgende:
[quote
Nog nooit iets van gemerkt.
Brand dagelijks mp3tjes naar audio cds en dat zijn cd's die uit 1 lange mix bestaand als afzonderlijke mp3 bestanden.
De tracknummering blijft bestaan maar ze gaan naadloos over in elkaar.
De cd wordt als 1 volledige track gebrand met DAO.
eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet of ik nou TAO of DAO brand.....ik zal daar vanavond eens op letten.
Anders is DAO nog wel een optie!

• Mateyo
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 13:56 schreef Magic666 het volgende:

[..]

[..]

eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet of ik nou TAO of DAO brand.....ik zal daar vanavond eens op letten.
Anders is DAO nog wel een optie!
DAO werkt wel alleen met Audio CD's, niet met mp3 cd's ;) Je kunt mp3-bestanden wel als data en DAO branden, maar dan heb je nog steeds gaps. Komt volgens mij door het bit-reservoir in het mp3-formaat.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
damn......het zal ook niet meezitten ook hè!

Las net al wel iets over gapless encoding in Lame...misschien is dat nog een optie!

En anders wordt het maar 1 grote mp3 file zonder skippen....

• DaOzzie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08 22:20
en hoe maak je van een file die langer is dan 80 min een cue-sheet? Ik heb nu een mp3 van 240 minuten. Die wil ik dus verspreiden over 3 cd's met een tracklengte van 5 minuten.

Hoe geef je in de cuesheet aan dat 'ie op een gegeven punt naar een nieuwe cd moet branden ?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik kan de cue sheets nooit openen als ik een muziek cd wil branden van 1 lange mp3. Ik heb nero 6 ultra. Iemand een idee of wel is een probleem mee gehad?

(lukt met meerdere cds niet..)

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Als alles meer dan 74/80 minuten is, moet je alles in MP3 laten staan en heb je gaps als je het bestand split (op de meeste spelers toch, er zullen er wel zijn die de gaps overbruggen).

Als alles onder de 80 minuten zit, dan doe je best het volgende:
- met Nero een audio-cd laten aanmaken
- de gesplitte MP3's toevoegen aan het cd-project (dus de ene grote maar elke MP3 voor een track)
- al die tracks selecteren op de cd en eigenschappen kiezen, daar kun je de gaps instellen en dan kan je 0 seconden kiezen
- hij zal bij de eerste track een foutmelding geven normaalgezien, en je laat hem best die aanpassen (de gap voor track 1 zak hij verlengen, normaal)
- als hij problemen maakt rond die andere gaps van 0 seconden, laat je hem gewoon begaan (enkel extreem oude cd-spelers kunnen er niet mee overweg, de meeste modellen normaalgezien wel)
- gewoon je cd branden (geen echt voordeel van TAO, dus kies maar DAO of DAO/96 )

Zo heb je normaalgezien geen gaps (tegenwoordig wordt dit ook vaker bij gewone cd's gebruikt, kijk maar naar Absolution van Muse, Meteora van Linkin Park, ...)

Achtergrondinformatie: Als je gewoon een playlist (verschillende liedjes van verschillende cd's bijvoorbeeld) zou willen maken, kan je Nero ook aan crossfading laten doen tussen opeenvolgende liedjes zodat je helemaal geen gap meer hebt, maar hier zal dat enkel voor geërger zorgen omdat de muziek elkaar zowieso opvolgt EN bij die crossfading kan je wel skippen maar mooi klinkt het dan niet (dan krijg je een stukje van het vorig liedje te horen door het liedje waarnaar je skipt)

• DaOzzie
  • Laatst online: 25-08 22:20
Illusion: ik heb één lange mp3 van 240 min. en wil die dus splitten in tracks van 5 min. Om dat nou handmatig met 'Nero>Eigenschappen>Begrenzigen enz..' te doen, zie ik niet zo zitten. Vandaar mijn vraag hoe ik dan een CUE-sheet kan maken die alles over 3 schijffies verdeeld. Dan is het makkelijk.

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:01
Even over Musicutter. Zodra dat proggie te maken krijgt met mp3's op VBR verklooit ie de tracktijden. Een nummer van 6 min geeft hij dan bijvoorbeeld een tracktijd mee (af te lezen in Winamp) van 3 min. Het vreemde is dat Winamp hem vervolgens wel helemaal afspeelt.

Geen probleem zou je dan denken. Mijn Ipod herkent echter alleen de 3 min en daarna skipt ie naar de volgende track. Gevolg is dat er dan allemaal gedeeltes wegvallen in mijn mix cd als ik ze op mn ipod afspeel.
Ook mp3 direct cut vertoont dit probleem.

In mijn zoektocht naar het ideale proggie ben ik daarom nog maar 1 proggie tegengekomen dat ideaal is. Dat is namelijk 'mp3 cutter en splitter'. Deze verkloot niets bij VBR en voegt ook nog eens correcte ID3 tags toe. Nadeel is weer dat ie geen freeware is.

Als iemand in mijn geval dus iets beters weet zou ik dat graag willen horen.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bashy schreef op 10 juli 2004 @ 16:52:
Even over Musicutter. Zodra dat proggie te maken krijgt met mp3's op VBR verklooit ie de tracktijden. Een nummer van 6 min geeft hij dan bijvoorbeeld een tracktijd mee (af te lezen in Winamp) van 3 min. Het vreemde is dat Winamp hem vervolgens wel helemaal afspeelt.
Dat komt omdat de tracktijd bij CBR mp3s gewoon berekend wordt aan de hand van de bitrate en bytegrootte van het bestand. Bij VBR is dat natuurlijk niet mogelijk omdat je dan eerst de hele file moet doorlezen om de gemiddelde bitrate te berekenen. Dat zou te lang duren. Daarom heeft Xing (ja verwonderlijk - de mensen die de slechtste mp3-encoder schreven hebben ook een goed idee gehad) de zogenaamde Xing VBR header bedacht. Deze header staat vooraan in de mp3 en bevat de speelduur (de encoder schrijft die weg) zodat players meteen de juiste speelduur kennen zonder de file te hoeven doorlopen.

Sommige spelers zijn zo dom en zo afhankelijk van deze header dat ze meteen een bestand als CBR aanzien wanneer de header ontbreekt. Grote fout natuurlijk. Zeker als ze bovendien nog eens automatisch stoppen wanneer de player *denkt* dat het bestand ten einde is. De iPod is dus duidelijk een voorbeeld van een inferieur ontworpen player.

Wat kun je er tegen doen? Simpel, gewoon een nieuwe VBR header schrijven vooraleer je ze naar je iPod stuurt. Foobar2000 bijvoorbeeld kan een 'Fix MP3 Header' uitvoeren waarbij de correcte speelduur van het bestand bepaald wordt. Er zijn vast ook stand-alone programma's die dat kunnen (foobar2000 is een player en je hebt al Winamp). Met Google moet je al een heel eind verder komen.

Heb je trouwens om de mp3 te splitsen al eens mp3DirectCut geprobeerd? Ook freeware. Dat programma zou ook in staat moeten zijn om de VBR headers correct te houden bij splitsen.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je iPod het eigenlijke probleem is... De VBR header is absoluut niet nodig voor het afspelen van VBR bestanden. Dat is louter een leuk cosmetisch extraatje zodat je voor het afspelen de correcte lengte kent. Bovendien laat de VBR header ook helemaal niet toe om nauwkeurig te skippen in VBR tracks. Door de variabele bitrate kun je nooit met zekerheid zeggen wanneer je in Winamp (of de iPod) de progress bar in het midden van het bestand zet, je ook werkelijk het exacte midden te horen krijgt. Je player speelt dan vanaf het midden van het fysieke bestand, niet de speelduur. foobar2000 daarentegen is wel accuraat bij het skippen doordat de player de bestanden analyseert tijdens het laden (daarom dat grote hoeveelheden tracks laden bij foobar2000 zo lang duurt). Maar foobar2000 staat dan ook eenzaam op de troon van beste player :P

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 10-07-2004 17:24 ]

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-08 13:25

-Stef-

Slainthe!

Kijk, de CDR-guru leeft nog altijd. :)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SatCP schreef op 10 juli 2004 @ 17:22:
[...]
Sommige spelers zijn zo dom en zo afhankelijk van deze header dat ze meteen een bestand als CBR aanzien wanneer de header ontbreekt. Grote fout natuurlijk. Zeker als ze bovendien nog eens automatisch stoppen wanneer de player *denkt* dat het bestand ten einde is. De iPod is dus duidelijk een voorbeeld van een inferieur ontworpen player.
:?
Dus een speler is inferieur als 'ie niet op de goede manier rekening houdt met een (zover ik weet) non-spec header? Ik geef toe dat 'ie gewoon door zou moeten spelen zolang er nog data volgt, maar dat andere is gewoon onzin. VBR en CBR is _niet_ te onderscheiden. De MP3 spec houdt nadrukkelijk rekening met VBR. Xing is juist niet goed bezig geweest met die header. Nu krijg je namelijk dit gezeik, en zonder hun 'goede idee' zou men gewoon op de goede (lees: niet luie) manier die files checken.

Neemt niet weg dat MP3 gewoon een inferieur formaat is natuurlijk. Geen nauwkeurige tijdnotatie (waardoor je dat gezeik met gaps krijgt), gezeur met het uitrekenen van tracklengte door de datalengte te nemen met de bitrate (dit had dus een spec-header moeten zijn), etc.

Beter schakelen we over op Ogg Vorbis ofzo, of FLAC (lossless) waarbij dit opgelost is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bashy
SatCP schreef op 10 juli 2004 @ 17:22:
[...]
Heb je trouwens om de mp3 te splitsen al eens mp3DirectCut geprobeerd? Ook freeware. Dat programma zou ook in staat moeten zijn om de VBR headers correct te houden bij splitsen.
Geprobeerd, maar die doet het ook niet correct. En nu ik de header heb gefixt met Foobar2000 krijg ik aan het begin van iedere mp3 een scratch, erg lelijk...

• satcp
  • Niet online
CyBeR schreef op 10 juli 2004 @ 17:35:
Dus een speler is inferieur als 'ie niet op de goede manier rekening houdt met een (zover ik weet) non-spec header? Ik geef toe dat 'ie gewoon door zou moeten spelen zolang er nog data volgt, maar dat andere is gewoon onzin. VBR en CBR is _niet_ te onderscheiden. De MP3 spec houdt nadrukkelijk rekening met VBR.
Nee de player is inferieur omdat hij VBR duidelijk niet als dusdanig herkent wanneer er geen Xing header is. Players zouden helemaal geen rekening moeten houden met die header. Zoals je zelf aangeeft is het geen in de originele specificatie beschreven header (maar hij wordt tegenwoordig wel min of meer als standaard erkend), dus het is idioot van de iPod om zich enkel door die header te laten leiden.
Xing is juist niet goed bezig geweest met die header. Nu krijg je namelijk dit gezeik, en zonder hun 'goede idee' zou men gewoon op de goede (lees: niet luie) manier die files checken.
Nu, met de huidige snelle processoren lijkt het misschien een domme zet van Xing. De gemiddelde bitrate bepalen van een bestand gebeurt nu in fracties van seconden. Vroeger in de periode dat Xing met deze header op de proppen kwam was dat echter helemaal niet zo evident. Dat proces duurde vele seconden en wie wil daar nu telkens op wachten?
Neemt niet weg dat MP3 gewoon een inferieur formaat is natuurlijk. Geen nauwkeurige tijdnotatie (waardoor je dat gezeik met gaps krijgt), gezeur met het uitrekenen van tracklengte door de datalengte te nemen met de bitrate (dit had dus een spec-header moeten zijn), etc.
Beter schakelen we over op Ogg Vorbis ofzo, of FLAC (lossless) waarbij dit opgelost is.
Dat is ongetwijfeld waar. Maar door de onwetendheid van de meesten is mp3 nog steeds de standaard. En dat zal het nog wel een hele tijd blijven vooraleer superieure formaten zoals Ogg Vorbis de scepter zullen overnemen. In selecte kringen wordt al volop gebruik gemaakt van Ogg Vorbis of Musepack. En zij die bandbreedte à volonté beschikbaar hebben, of een eigen thuisarchief aanleggen (zoals ik) gebruiken meer en meer lossless formaten zoals FLAC, Monkey's Audio en Shorten.
Bashy schreef op 10 juli 2004 @ 17:48:
Geprobeerd, maar die doet het ook niet correct. En nu ik de header heb gefixt met Foobar2000 krijg ik aan het begin van iedere mp3 een scratch, erg lelijk...
Dan zal er wel al iets mis zijn geweest met die bestanden want de fixer uit foobar2000 heeft een zeer goede reputatie.

Welke versie van MusiCutter heb je eigenlijk gebruikt? Ik weet dat vroege versies enorme problemen hadden met VBR bestanden, maar dat is dacht ik toch al geruime tijd niet meer zo.

• Bashy
SatCP schreef op 10 juli 2004 @ 18:12:
[...]
Welke versie van MusiCutter heb je eigenlijk gebruikt? Ik weet dat vroege versies enorme problemen hadden met VBR bestanden, maar dat is dacht ik toch al geruime tijd niet meer zo.
Ik probeer Musicutter nog een keer. Ik gebruik versie 0.7.1

Ok, geprobeerd. Ook nu loopt de teller van winamp niet lekker. Na aanpassing van de header met foobar2000 echter wel, maar kheb nog steeds last van die scratch...
Het gekke is dat foobar2000 bij het spelen niet 'scratcht' en winamp wel. Ook op mijn ipod hoor ik die scratch. Het is overigens niet aan het begin van elk nr.

Moet ik bij fix mp3 header de optie 'rebuild entire stream' aanvinken?

[ Voor 39% gewijzigd door Bashy op 10-07-2004 19:28 ]

• The_Scarabial
  • Laatst online: 21:53

The_Scarabial

MTB for life!

Mateyo schreef op 27 maart 2002 @ 13:52:
Nee, cuesheets zijn voor normale Audio CD's dacht ik.

Dus samengevat:

Audio-CD:
• Afzonderlijke tracks branden, met als gevolg gaps
hoeft niet, als je gewoon zorgt dat je de pauzes uit zet, is er nix aan het handje heb je een gapless audio cd :*)

• satcp
  • Niet online
Bashy schreef op 10 juli 2004 @ 19:07:
Ik probeer Musicutter nog een keer. Ik gebruik versie 0.7.1
Nou, die claimt toch perfect met VBR overweg te kunnen. Vreemde zaak...

Je moet mp3DirectCut toch ook eens proberen. Dat programma is ook erg populair voor dat soort zaken.
Ok, geprobeerd. Ook nu loopt de teller van winamp niet lekker. Na aanpassing van de header met foobar2000 echter wel, maar kheb nog steeds last van die scratch...
Het gekke is dat foobar2000 bij het spelen niet 'scratcht' en winamp wel. Ook op mijn ipod hoor ik die scratch. Het is overigens niet aan het begin van elk nr.
Moet ik bij fix mp3 header de optie 'rebuild entire stream' aanvinken?
Je hebt die optie helemaal niet nodig als je enkel de VBR header wil aanpassen, maar blijkbaar geeft dat problemen bij uw bestanden. Geen idee hoe dat komt. Je zou het eens kunnen vragen of opzoeken op het foobar2000 forum. Ik hou me echter al jaren niet meer bezig met mp3, dus ik volg de laatste ontwikkelingen (in foobar2000 en MusiCutter bijvoorbeeld) niet zo.

Je kunt alleszins wel eens proberen met die optie ingeschakeld. Wie weet...
The_Scarabial schreef op 10 juli 2004 @ 19:31:
hoeft niet, als je gewoon zorgt dat je de pauzes uit zet, is er nix aan het handje heb je een gapless audio cd :*)
Let er even op op wie je antwoordt. De thread is voor een deel reeds 2 jaar oud. Zo ook het bericht waar jij op antwoordde :P

Overigens klopt je uitleg niet. Ook als je de pauzes uitzet in je brandprogramma *kunnen* er bij gemixte/live mp3's nog hoorbare overgangen zijn. Door beperkingen in het mp3-formaat zullen de eerste samples van een mp3 steeds fout zijn. Daarnaast is de framelengte van mp3 verschillend van die van audio-cd. Dat heeft als gevolg dat aan het einde van een mp3 steeds een heel korte variabele stilte staat. Ook hebben mp3-encoders nog een offset waardoor er nog een heel korte stilte aan het begin kan komen.

Bij gewone cd's heeft dan geen invloed omdat de nummers toch met stilte beginnen en in stilte eindigen. Echter, bij live- en mix-cd's is er applaus of muziek op de track-overgangen. Eerder vernoemde factoren zorgen ervoor dat de overgang nooit perfect kan zijn.

Hoewel je met een wave-editor of gapless plugins wel deze overbodige stiltes kunt wegknippen gaat dat niet op voor de foutieve samples. De overgang zal hoorbaar blijven wanneer je de foute samples wegknipt omdat de golfvormovergangen dan niet mooi meer aansluiten (met de foute samples doen ze dat trouwens ook niet - dat is een groot gebrek aan mp3). De enige oplossing is met een wave-editor een kleine overlapping van enkele milliseconden te gebruiken. Meestal is de golfvorm in de laatste millisecondes van track X vrijwel hetzelfde als het begin van track Y. Door nu een kleine overlap te mixen waarbij de golfvormen precies over mekaar komen te liggen kun je de foute samples maskeren en de overgang in veel gevallen onhoorbaar wegwerken. Dat is natuurlijk wel veel werk als je dat voor elke overgang moet doen...

Terwijl ik deze edit aan het typen was heeft CyBeR hieronder eigenlijk in 't kort hetzelfde gezegd :)

De beste oplossing is dus gewoon de mp3+cue bijhouden of indien je losse mp3's hebt gedownload de aanbieder daarvan op de hoogte brengen dat hij best mp3+cue gebruikt ipv losse mp3's. Tenslotte kun je er zelf nog steeds losse tracks van maken terwijl het omgekeerde proces door de eerder vernoemde nadelen heel wat moeilijker is.

[ Voor 53% gewijzigd door satcp op 10-07-2004 20:01 . Reden: Nu ook antwoord op The_Scarabial ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The_Scarabial schreef op 10 juli 2004 @ 19:31:
[...]

Gewoonlijk wel, ja. Maar MP3 is, zoals ik al zei, nogal een inferieur formaat dat niet goed bijhoudt hoeveel frames er in de files zitten. Daarom ontstaan onnauwkeurigheden bij het decompressen die er voor zorgen dat er nog wel 's een paar frames aan het einde geplakt worden die er niet bij horen -> hoorbare gap.

(in a nutshell)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The_Scarabial
  • Laatst online: 21:53

The_Scarabial

MTB for life!

damn, ik had helemaal nie door dat deze thread zo oud was, sorry 8)7

• Bashy
Nou, ik heb me dus de laatste 1.5 dagen helemaal suf gezocht naar een goed programma om mp3s te cutten bij VBR, en ben uiteindelijk uitgekomen op MP3 splitter & joiner.

MP3 direct cut en musicutter vernaaien de tracktijden en deze zijn weliswaar te fixen met het repareren van de header, maar dan krijg je een lelijke scratch aan het begin van het nummer (verschillende fix-programma's geprobeerd btw).

Op de één of andere manier doet Mp3 splitter & joiner het wel goed en voegt hij bovendien nog eens een ID3-tag toe. Super dus.
Enige nadeel is dat je er voor moet betalen, maar ik denk dat de meeste mensen hier op tweakers daar wel wat alternatieven voor kunnen bedenken ;)
Pagina: 1