cd-speler kraakt bij cdr's

Pagina: 1
Acties:
  • 968 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik heb een onbekend merk (...) cdspeler, die nogal een krakend/ruisend geluid maakt.

bij donkergroene cdr's lijkt het minder, maar bij lichtgroene is het niet om aan te horen

zo klinkt het dus

wat kan dit zijn, ik denk, weet haast wel zeker dat ik aan een nieuwe cdspeler moet, maar ik vraag me gewoon af wat er aan de hand is, en of er eventueel iets aan te doen is :)

met gewone normale cd's gaat het goed, dus het ligt niet aan de kabels oid :)

en in nieuwere cdspelers/cdromspelers wordt dezelfde cd gewoon goed afgespeeld :)

Verwijderd

Op het werk hebben wij hetzelfde probleem. Als de cd-r's vers uit de fikker komen doen ze het goed, maar naar een paar maanden beginnen ze te kraken. Een rondraaiend, krakend geluid. Het is een cd speler van het merk denon, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Orginele cd's doen het hier wel goed in. In een andere cd speler doet dit probleem zich niet voor :?

• veldmuis
  • Niet online
dat is het bij mij niet, ik heb m gebrand, en 10 minuten later ofzo denk ik in de cdspeler gegooid :{

• Tittysmack
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 11:30

Tittysmack

"no comment"

Tja toch maar liever een dvd-speler :)

Athlon xp2800+ / Abit NF-7 / 512 mb dual channel MDT DDR400 / Club3D 9700pro / Samsung 52x24x52 / Samsung DVD 16x48 / Hitachi 82.3 GB 7200 rpm / Maxtor 61.4 GB 7200 rpm / Philips Seismic Edge 5.1 / Logitech z-560 / Q-tec 6051MD

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-04 11:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
met hoeveel speed zijn die cd's gebrand? als je muziek op cdr's fikt, doe dat dan NOOIT hoger dan 4 speed, (en dan nog 4 speed alleen met een kwaliteitsbrander a la plextor) anders krijgt de laser van de brander niet genoeg tijd om diepe duidelijke putjes te fikken in de cdr, en dit in combinatie met een relatief zwakke/slechte laser in een goedkope cd speler zorgt er al snel voor dat er leesfouten ontstaan, waardoor je dat tiktiktik dus krijgt

als je dat tikken overal hoort komt het omdat je die cd's te snel geript hebt

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• veldmuis
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 12:23 schreef Ener-G het volgende:
met hoeveel speed zijn die cd's gebrand? als je muziek op cdr's fikt, doe dat dan NOOIT hoger dan 4 speed, (en dan nog 4 speed alleen met een kwaliteitsbrander a la plextor) anders krijgt de laser van de brander niet genoeg tijd om diepe duidelijke putjes te fikken in de cdr, en dit in combinatie met een relatief zwakke/slechte laser in een goedkope cd speler zorgt er al snel voor dat er leesfouten ontstaan, waardoor je dat tiktiktik dus krijgt

was dus op 12x gebrand
kga zo een cd'tje op 1x2x branden ofzo, kheb een liteon 12x10x32 cdrw :)

k post strax wel of het gelukt is, duurt wel ff met 1x 2x branden :+

edit: nero komt niet lager als 2x :+

• veldmuis
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 12:23 beschreef Ener-G de oplossing voor mijn probleem
mag ik u even heel hartelijk bedanken? :)

thanx! :)

probleem opgelost :* :)

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 11:54

Frits Flits

SOUND! Designer

Mooizo :)

En natuurlijk goeie kwaliteits cdr's gebruiken.

Eén van de betere (beste) cdr's voor audio vind ik zelf Philips Premium, en Sony.

Die cd'rs hebben een goede reflectie laag waardoor de cdspeler hem goed kan lezen. Als je een heel brak schijfje hebt met een slechte reflectielaag gaat je cdspeler ook allemaal rare dingen verzinnen..

specs

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-04 11:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op woensdag 27 maart 2002 13:50 schreef Eftelingtijntje het volgende:
Mooizo :)

En natuurlijk goeie kwaliteits cdr's gebruiken.

Eén van de betere (beste) cdr's voor audio vind ik zelf Philips Premium, en Sony.

Die cd'rs hebben een goede reflectie laag waardoor de cdspeler hem goed kan lezen. Als je een heel brak schijfje hebt met een slechte reflectielaag gaat je cdspeler ook allemaal rare dingen verzinnen..
het merk cd's boeit bij mij geen ene hol, zelfs van de hema wordt alles gepakt, mits het maar op zulke lage snelheden gefikt is

maar een reden waarom je WEL merk/kwaliteit cd's wil hebben is de houdbaarheid, heb nogal wat cdr's van een jaar of 5 oud die beginnen te bladeren, en hoor van vrienden horrorverhalen van cd's die beginnen te schimmelen enzo, terwijl de duurdere merken (sony/tdk) geen krimp geven

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• veldmuis
  • Niet online
hmm die cd's luister ik over een paar jaar toch niet meer, t zijn arita premium line dingen :{

cheape zooi, maar goed genoeg voor af en toe een cd'tje luisteren :)

Verwijderd

Het probleem op mijn werk zit ergens anders in. Als de cd's nieuw zijn doen ze het niet en naar een paar maanden pas. Verschillende cd's en branders geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Ik begrijp je standpunt en je staat er echt niet alleen in, maar ik heb in de dagelijkse praktijk nog nooit een cd horen tikken, of ie nou met 2x gebrand is, met 8 xpeed in mijn plextor of in andere, snellere 12x branders (waaronder Acers). Dit alles in een Sony cd speler uit 1988.

Dat putjes in CDR'en slechter en slordiger gebrand worden kan ik me zeer goed voorstellen. Een eventuele uitwerking daarvan in tikken bij het afspelen van een dergelijk snel gebrande cd heb ik echter in de praktijk nog nooit meegemaakt.

Langzamer branden kan je natuurlijk altijd proberen.

Ik denk dat het probleem zit in hetgeen je als laatste opmerkt: het rippen.

Het kan best zo zijn, dat je cdrom speler bepaald niet lekker omgaat met cd's rippen. Probeer je muziek cd eens elke meer met je brander te rippen en kijk of het beter gaat. Als het met het rippen fout gaat, kan je dit overigens controleren door het geripte bestand even te beluisteren of te bekijken met Cooledit of zo. Grote klikken vallen meteen op in de waveform.

• veldmuis
  • Niet online
de snelheid van het _BRANDEN_ maakte dus echt het verschil :)

het rippen weet ik nix van, dat moet je aan die ene usert bij audiogalaxy vragen :+

Verwijderd

Hoe sneller er gebrand wordt, hoe meer power de laser afgeeft, daar is de power callibration aan het begin van de CD voor dus het verhaal van slecht gebrande "putjes" gaat niet op.
Dan zou er nooit meer een highspeed brander worden verkocht.
Er wordt trouwens geen putje in de CD gebrand, maar enkel een reflekterend plekje.

• veldmuis
  • Niet online
Op zaterdag 30 maart 2002 17:15 schreef exter het volgende:
Hoe sneller er gebrand wordt, hoe meer power de laser afgeeft, daar is de power callibration aan het begin van de CD voor dus het verhaal van slecht gebrande "putjes" gaat niet op.
Dan zou er nooit meer een highspeed brander worden verkocht.
Er wordt trouwens geen putje in de CD gebrand, maar enkel een dof plekje.
heb je er dan een verklaring voor hoe het mogelijk is dat een op lage snelheid gebrandde cd wel helder is, en een op hogere snelheid gebrandde niet :?

best vaag toch :?

• sharkzor
  • Laatst online: 23:24
misschien verklaart dit dan het gekraak als ik een gebrande minicd in m'n beatman 2 doe. ik fik dat allemaal ook op 12x. met originele freecom cdz gaat dat nog meestal goed, maar met die gare platinums die ook nog eens 247mb zijn krijg ik af en toe gekraak en gehakkel. cdrw's zijn helemaal waardeloos, maar die zaten ook vol met krassen toen ik ze kreeg :( ultra low qualit f zo

zal ze ook eens op 2x fikken :)

Verwijderd

Op zaterdag 30 maart 2002 17:20 schreef veldmuis het volgende:

[..]

heb je er dan een verklaring voor hoe het mogelijk is dat een op lage snelheid gebrandde cd wel helder is, en een op hogere snelheid gebrandde niet :?

best vaag toch :?
Misschien zijn de CDR's die je gebruikt niet geschikt voor hogere snelheden? :?

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Ik merk in ieder geval geen enkel verschil tussen langzaam branden en snel branden, maar goed, iedereen zijn eigen hobby..

Verwijderd

Blanco CD-R's en CD-RW's zijn niet zo goed leesbaar als normaal gefabriceerde CD's. Dat ligt aan de fysieke eigenschappen van een blanco CD, maar wordt ook beinvloed door de snelheid van het branden. Hoe sneller de CD draait in de brander, des te minder tijd heeft de laser om een punt in de reflecterende laag van de blanco CD te branden.
Om toch nog genoeg resultaat te krijgen, moet de laser meer energie afgeven, hetgeen echter leidt tot minder scherp afgetekende putjes.
Daarbij kunnen de eigenschappen van de gebrande CD zo slecht worden, dat hij niet meer leesbaar is.
Met name normale CD-spelers voor muziek zijn hier kritisch in.

Uit: Het Boek "CD's Branden" van Easy Computing, een Data Becker boek.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
idd. dit heb je vrijwel alleen bij oudere cd/dvd/vcd-spelers en consoles.
Pagina: 1