wazig beeld op iiyama AS 4314 UT

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12 20:03

zap8

do ya wanna bump

Topicstarter
Ik heb onlangs een iiyama AS 4314 UT aangeschaft. De beeldkwaliteit is echter verschrikkelijk lelijk. Vooral de wazig fonts (lelijke anti- aliasing)- ja ik heb met de instellingen gespeeld maar dat verandert maar bitter weinig-en weergave van windows met resolutie < 1024x768. Het ziet er allemaal er goedkoop uit. Als ik 1280x1024 draai gaat het beter, maar dan zit ik slechts op refreshrate van 60 hz, waardoor je met scrollen maar ook het bewegen van de mousepointer weer een blur krijgt.

Iemand tips om een beter beeld te krijgen.

Petra

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Heb je de Iiyama drivers al geinstalleerd?

Forza Mucca!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Correct me if i'm wrong, maar dit is toch een tft scherm...Daar zou de refresh rate niet uit moeten maken toch :? En zoals al genoemd is, download de drivers van je monitor eens op www.iiyama.nl

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12 14:46
TFT schermen hebben een optimale resolutie, voor 17" modellen zoals de AS4314UT is dat 1280x960 (uit m'n hoofd te weten). Alles daaronder wordt geinterpoleerd weergegeven, wat ten koste gaat van de kwaliteit/scherpte van het beeld. Je moet die monitor dus eigenlijk alleen op z'n optimale resolutie gebruiken, niet daaronder.

De refreshrate maakt niet uit bij TFT schermen, het beeld staat altijd stil dus het verschil tussen 60 en 75 merk je niet (correct me if I'm wrong). Dat je je muiscursor kwijtraakt, ligt aan de response-time van het scherm, dat is een betere maat voor de verversingssnelheid van het beeld. Hoe lager die tijd, hoe sneller de pixels hun nieuwe kleur aannemen, dus hoe beter je beeld.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• zap8

zap8

do ya wanna bump

Topicstarter
drivers had ik al geinstalleerd.

verhaal van optimale resolutie daar zit volgens mij wel wat in, maar als ik 1024x960 instel krijg ik not supported melding, de optimale resolutie is dus blijkbaar 1280x1024. Bij lagere resolties ziet het beeld er niet uit. Maar feit blijft bij optimale resolutie er een irritante verdikking (extra dikke rand) optreedt bij de mousepointer (ico) als ik hem beweeg.

• Bu588
Is dat geen effect van Windows om te zorgen dat je je cursor niet kwijtraakt tijdens het bewegen? Probeer anders eens een andere cursor, er staan genoeg modellen in Configuratiescherm - Muis ;)

• zap8

zap8

do ya wanna bump

Topicstarter
Ik raak m'n muis niet echt kwijt, wat er gebeurd is dat ie als het ware "extra vet" wordt weergegeven bij beweging (lijkt op motion blur effect). Als ik de monitor op lager resolutie zet en refreshrate op 75 hz zet doet is het effect weg. Dus dacht ik dat heeft iets te maken met refreshrate. Maar verversingsnelheid is hier us van belang.

• zap8

zap8

do ya wanna bump

Topicstarter
aha. Reactietijd 45ms waar bijna alle andere lcd's van iiyama 35 of 30 hebben. Daar ligt dus het probleem. Niet al te goed dus deze iiyama, ondanks dat ie bijna 900 euro heeft gekost heb ik toch gevoel dat het een budget scherm is. :( :( :(

• Bu588
Op m'n werk hebben we een 15" IIyama AX3835UT staan, die heeft een echt mooi beeld :9~ (25 ms response time). Alleen jammer dat ik een 17" wil, en die iets boven mijn studenten-budget uitgaan ;(

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op woensdag 27 maart 2002 10:58 schreef Remy het volgende:
TFT schermen hebben een optimale resolutie, voor 17" modellen zoals de AS4314UT is dat 1280x960 (uit m'n hoofd te weten). Alles daaronder wordt geinterpoleerd weergegeven, wat ten koste gaat van de kwaliteit/scherpte van het beeld. Je moet die monitor dus eigenlijk alleen op z'n optimale resolutie gebruiken, niet daaronder.

De refreshrate maakt niet uit bij TFT schermen, het beeld staat altijd stil dus het verschil tussen 60 en 75 merk je niet (correct me if I'm wrong). Dat je je muiscursor kwijtraakt, ligt aan de response-time van het scherm, dat is een betere maat voor de verversingssnelheid van het beeld. Hoe lager die tijd, hoe sneller de pixels hun nieuwe kleur aannemen, dus hoe beter je beeld.
And i will correct you :P Alleen 1280x960 zal iiyama nooit als optimale reso aanbieden...Eerder 1280x1024 :)

• Bu588
OK, ik twijfelde al of ik de goede noemde, maar was te lui om op de IIyama site te gaan kijken >:)

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Misschien heb je een aardige leverancier zodat je hem kan omwisselen voor een AS4315UT deze heeft volgens de IIyama folder een reactiesnelheid van 25 msec.

/dev/null

Pagina: 1