[DELPHI] Query gegevens weergeven in Messagebox?

Pagina: 1
Acties:

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Ik heb al in de help rond gezocht en of het hier al eens besproken is maar heb het niet kunnen vinden.

Ik zou graag in een message box de huidige waarde van een bepaalde query weergeven.

In de trent van:
De tabel: (query) komt voor in de de database.

De code die ik nu in de messagebox type was de volgende

application.MessageBox('De tabel ' qryAu_TabellenUpdate.FieldByName('Tabelnaam').AsString ' komt voor in de tabel ','Melding',MB_OK);

De hele opbouw kan wel fout zijn (is ASP manier), maar kon er niets over vinden in de help.

Iemand enig idee wat precies de juiste syntax is?

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
showmessage('De tabel '+ qryAu_TabellenUpdate.FieldByName('Tabelnaam').AsString '+ komt voor in de tabel ','Melding',MB_OK);

too fly for a white guy

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 18:56

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 27 maart 2002 10:50 schreef blijhoofd_bennie het volgende:
application.MessageBox('De tabel ' qryAu_TabellenUpdate.FieldByName('Tabelnaam').AsString ' komt voor in de tabel ','Melding',MB_OK);
application.MessageBox(pchar('De tabel '+ qryAu_TabellenUpdate.FieldByName('Tabelnaam').AsString+ ' komt voor in de tabel'),'Melding',MB_OK);

gok ik zo..

Heb je al enige kennis van Delphi? Want dit is redelijk "simpel" te noemen (om de magische letter RTFM maar niet te gebruiken :) )

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 10:59 schreef Creepy het volgende:

[..]

application.MessageBox(pchar('De tabel '+ qryAu_TabellenUpdate.FieldByName('Tabelnaam').AsString+ ' komt voor in de tabel'),'Melding',MB_OK);

gok ik zo..

Heb je al enige kennis van Delphi? Want dit is redelijk "simpel" te noemen (om de magische letter RTFM maar niet te gebruiken :) )
RTFM zijn letters ;), maar in de help onder messagebox kon het dus niet vinden en onder query's ook niet.

Maar om je vraag te beantwoorden. Ik ben nog niet zo'n delphie kenner, dit is voor mij weer nieuw terein.
Ik weet over bepaalde onderwerpen al wat meer, maar sommige onderwerpen die ik nog nooit eerder (in delphi) heb gebruikt niet (logisch natuurlijk).
Heb voor delphi met ASP gewerkt, en ik sta er soms van verstelt hoeveel werk het is om "simpele" dingen in ASP (querydata in een textbox te krijgen) meer typwerk is in Delphi. Omgekeerd is het natuurlijk net zo, maar ja verschil moet er wezen :)
Maar met een beetje oefening kom ik er wel (een keer hoop ik).

edit:

De oplossing werkt nog ff vergeten te melden,bedankt :)

• Creepy

Creepy

Op woensdag 27 maart 2002 11:16 schreef blijhoofd_bennie het volgende:

[..]

RTFM zijn letters ;), maar in de help onder messagebox kon het dus niet vinden en onder query's ook niet.
Oops.. tikfoutje :)
Maar om je vraag te beantwoorden. Ik ben nog niet zo'n delphie kenner, dit is voor mij weer nieuw terein.
Ik weet over bepaalde onderwerpen al wat meer, maar sommige onderwerpen die ik nog nooit eerder (in delphi) heb gebruikt niet (logisch natuurlijk).
Heb voor delphi met ASP gewerkt, en ik sta er soms van verstelt hoeveel werk het is om "simpele" dingen in ASP (querydata in een textbox te krijgen) meer typwerk is in Delphi. Omgekeerd is het natuurlijk net zo, maar ja verschil moet er wezen :)
Maar met een beetje oefening kom ik er wel (een keer hoop ik).
Tuurlijk kom je er wel! :)

In de help -> index -> strings staat een algemene uitleg over het gebruik van strings, hoe je ze aan elkaar koppelt, en in help -> index -> string functions staat een opsomming van de verschillende string functies, en waarvoor ze te gebruiken zijn.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 11:21 schreef Creepy het volgende:

In de help -> index -> strings staat een algemene uitleg over het gebruik van strings, hoe je ze aan elkaar koppelt, en in help -> index -> string functions staat een opsomming van de verschillende string functies, en waarvoor ze te gebruiken zijn.
Ok staat genoteerd, nogmaals bedankt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:53
Op woensdag 27 maart 2002 11:16 schreef blijhoofd_bennie het volgende:
Heb voor delphi met ASP gewerkt, en ik sta er soms van verstelt hoeveel werk het is om "simpele" dingen in ASP (querydata in een textbox te krijgen) meer typwerk is in Delphi.
Ik weet niet hoe het in ASP gaat, maar Delphi heeft daar mooie data-aware controls voor :) Je sleept een TDBEdit op je form, een TDataSource er bij, je kneupt de edit aan je datasource en je datasource aan je TQuery. Klaar. Kun je evt meteen editten ook :) (Is uit te zetten dmv de readonly property.)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 13:34 schreef Paul Nieuwkamp het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het in ASP gaat, maar Delphi heeft daar mooie data-aware controls voor :) Je sleept een TDBEdit op je form, een TDataSource er bij, je kneupt de edit aan je datasource en je datasource aan je TQuery. Klaar. Kun je evt meteen editten ook :) (Is uit te zetten dmv de readonly property.)
Dat is zo, maar wie zeg dat ik dat wil (soms wil ik dit niet)

Maar dat is 1 van de pluspunten (soms), maar er zijn gewoon bepaalde onderdelen die je in ASP een behoorlijk stuk makkelijker doet
voorbeeld in een textfile wat zetten uit een recordset vind ik persoonlijk makkelijker in ASP
writeln en recordset noemen bijvoorbeeld, dit vergt bij delphi wat meer werk.

Ook vind ik ASP de taal in het algemeen veel duidelijker lezen, maar ja dit kan ook persoons gebonden zijn (en heeft ook indirect met de ervaring van mij met delphi te maken)

• Creepy

Creepy

Op woensdag 27 maart 2002 15:08 schreef blijhoofd_bennie het volgende:

[..]

Dat is zo, maar wie zeg dat ik dat wil (soms wil ik dit niet)

Maar dat is 1 van de pluspunten (soms), maar er zijn gewoon bepaalde onderdelen die je in ASP een behoorlijk stuk makkelijker doet
voorbeeld in een textfile wat zetten uit een recordset vind ik persoonlijk makkelijker in ASP
writeln en recordset noemen bijvoorbeeld, dit vergt bij delphi wat meer werk.

Ook vind ik ASP de taal in het algemeen veel duidelijker lezen, maar ja dit kan ook persoons gebonden zijn (en heeft ook indirect met de ervaring van mij met delphi te maken)
Dingen zoals writeln heb je ook in Delphi, dus met dat "meer" werk zal het wel meevallen. Het werkt anders, dat wel.. maar ik denk dat voor dingen zoals bestanden lezen/schrijven, simpel een DB connectie maken enzo dat de hoeveelheid werk niet veel scheelt. De manier waarop wel, maar VB en Delphi zijn dan ook 2 compleet verschillende ontwikkelomgevingen.

Ik zelf vind de syntax van Delphi (Object Pascal) duidelijk dan die van VB, maar dat ligt weer aan mijn Delphi ervaring :)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik ben nog niet zo'n delphie kenner, dit is voor mij weer nieuw terein.
Ook vind ik ASP de taal in het algemeen veel duidelijker lezen
|:( Ik vind Nederlands in het algemeen veel duidelijker lezen dan Chinees, maar misschien komt dat wel doordat ik niet zo'n Chineeskenner ben.

Wat ik wil zeggen: ik denk dat jij dingen in Delphi soms omslachtiger aanpakt dan nodig, simpelweg omdat je niet weet hoe het eenvoudiger kan. Lees eens een boek over Delphi, dan zul je zien dat het best meevalt. :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 18:25 schreef tomatoman het volgende:

[..]

[..]

|:( Ik vind Nederlands in het algemeen veel duidelijker lezen dan Chinees, maar misschien komt dat wel doordat ik niet zo'n Chineeskenner ben.

Wat ik wil zeggen: ik denk dat jij dingen in Delphi soms omslachtiger aanpakt dan nodig, simpelweg omdat je niet weet hoe het eenvoudiger kan. Lees eens een boek over Delphi, dan zul je zien dat het best meevalt. :)
Wat is dat nou voor reactie? Dat je NL makkelijker lezen vind.
De code per programmeertaal is anders en daarom kun je de ene taal wel duidelijker vinden dan de andere :?
Bijvoorbeeld jij kunt programmeren in Delphi maar C++ vindt je helemaal niets en dat komt over het algemeen dat het anders werken en lezen is.

Sommige dingen kunnen misschien makkelijker, maar sommige ook niet, ik pas de manieren van programmeren toe die hier op stage veelal worden gebruikt. Anders zeggen ze wel hoe ik het het beste kan doen wanneer het niet juist of te omslachtig is.
Pagina: 1