ic kapot of niet

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 22:25
Iemand ervaring hoe snel een ic kapot gaat of juist niet kapot. ivm kortsluiting op een print

Specs

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 22:46

Greyfox

MSX rulez

Dat ligt helemaal aan het type.
CMOS IC's zijn eerder stuk dan TTL.

MSX 2 rulez more

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Dat ligt voornamelijk aan de gebruikte technologie voor de chip. Als de chip met TTL logica gemaakt is, dan valt het allemaal wel mee. CMOS logica echter kan al kapot gaan als je hem aanraakt, helemaal als je statisch geladen bent (nylon trui aan bijvoorbeeld).

Of je moederbord een kortsluiting overleeft ligt voornamelijk aan het ontwerp van het moederbord zelf. Met een paar simpele diodes in de voedingslijn kun je een moederbord kortsluitvast maken. Hoe hoger de kwaliteit van je moederbord, hoe meer kans je hebt dat de ontwerpers er kortsluitvastheid in hebben gebouwd.

Wat is er precies mis met je moederbord?

Ik heb wel eens gemerkt dat de flash-eprom corrupt kan raken als er een kortsluiting op het moederbord is geweest.

Macbook Pro

• venomous
Het is een cmos ic LM3914. Het was het zogenaamde VU meter schema maar ergens maakte ie kortsluiting en heeft ie een aantal leds opgeblazen en een condensator maar nou weet ik dus niet of die lm kaput is en aangezien dit ic redelijk prijzig is om zomaar opnieuw te kopen wilde ik weten of ie kapot is en hoe eventueel te testen of ie kapot is

Specs

Verwijderd

hmmm

had je toevallig een verkeerde condensator ?

k wou namelijk ook beginne met dat VU meter te soldere tot k er achter kwam dat ik een 6.4V condensator had ipv een 25 volt...

alsje btw nog tips hebt..

post f :)

• venomous
condenstator was goed ik weet totaal niet wat er aan de hand is met mijn schakeling maar een tip wilde je gebruik een led print en geen draadjes.

Specs

Verwijderd

hmmmzm

nja k ga zaterdag f weer naar conrad .. f glure naar andere zon led ding dan ..

enig id hoe dat eruitziet ? :)

en f andere condensator hale..

xx
Pagina: 1