ij ons bedrijf zijn we bezig met het aanmaken van een grote database (meer dan 100Gb). Deze Oracle database wordt samengesteld uit een 15 tal andere databases. Het aanmaken van deze database moet op den duur dagelijks gebeuren.
Dit betekent dat er twee databases aktief zijn: een query database en een laaddatabase.
De database bevat veel spatial (ruimtelijke) data en elke tabel wordt gepartitioneerd (15 keer). Bij het laden van de databases kun je dan meerdere partities gelijk vullen en
vervolgens ook de index aanmaken (parallel).
Hardware:
UNIX GS server van Compaq (8 processoren)
32 Gb mem
HSG80 SCSI RAID controller (bestaande uit twee losse controllers die elk UW SCSI zijn)
24 x 36 Gb 15000 rpm schijven
De vraag is nu hoe deel ik mijn storage in?? Twee globale mogelijkheden:
- 1 grote 0+1 raid set
- per partitie (of per twee) een 0+1 raid set
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede, lijkt mij sneller. Maar bij Oracle kennen ze
tegenwoordig de term: SAME (Stripe en Mirror Everything): 1 grote bittenbak dus.
Kan iemand mij aangeven wat sneller is?
Als iemand vragen heeft over bovenstaand verhaal, stel ze gerust.
Dit betekent dat er twee databases aktief zijn: een query database en een laaddatabase.
De database bevat veel spatial (ruimtelijke) data en elke tabel wordt gepartitioneerd (15 keer). Bij het laden van de databases kun je dan meerdere partities gelijk vullen en
vervolgens ook de index aanmaken (parallel).
Hardware:
UNIX GS server van Compaq (8 processoren)
32 Gb mem
HSG80 SCSI RAID controller (bestaande uit twee losse controllers die elk UW SCSI zijn)
24 x 36 Gb 15000 rpm schijven
De vraag is nu hoe deel ik mijn storage in?? Twee globale mogelijkheden:
- 1 grote 0+1 raid set
- per partitie (of per twee) een 0+1 raid set
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede, lijkt mij sneller. Maar bij Oracle kennen ze
tegenwoordig de term: SAME (Stripe en Mirror Everything): 1 grote bittenbak dus.
Kan iemand mij aangeven wat sneller is?
Als iemand vragen heeft over bovenstaand verhaal, stel ze gerust.