[LINUX] | Grep word ?

Pagina: 1
Acties:

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022
Met linux kun je met een grep commando iets filteren.
Met grep laat i dan de ZIN zien waar het woord in staat waar je naar gezocht hebt.
Nu wil ik niet de hele zin zien maar echt alleen dat woord.
Ik wil namelijk zoeken of dat woord ergens in voor komt, if yes .. bla bla bla ..

Is dit mogelijk ??

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:38
met "grep -c" kan je "counten" en krijg je een getal terug (ipv regel-output) met het aantal regels waarop je match is gevonden. Krijg je dus "0" terug, dan komt het niet voor, neem ik aan...

Simpel "man grep" :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

je kan de output filteren met awk.Bv grep word|awk /word/
of grep word| awk '{print $2}' (voor als het woord altijd op de tweede kolom staat).

Beter is awk /word/ <files>

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022
Op woensdag 27 maart 2002 09:47 schreef GarBaGe het volgende:
met "grep -c" kan je "counten" en krijg je een getal terug (ipv regel-output) met het aantal regels waarop je match is gevonden. Krijg je dus "0" terug, dan komt het niet voor, neem ik aan...

Simpel "man grep" :)
Thanx, ik denk dat ik hier wel wat mee kan :)

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
In plaats van grep -c zou je ook grep -q kunnen gebruiken, dat onderdrukt _alle_ output van grep, zodat je aan de return code (op te vragen met ${?}, maar ook gewoon direkt te gebruiken in een if statement of in een && of || constructie) kunt zien of het grep commando iets gematcht heeft of niet. Mijn persoonlijke mening is dat dat netter is, tenzij je niet alleen wilt weten _of_ er gematcht werd maar meteen ook hoeveel keer.