vb <> andere programmeertaal

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 19:34
doet vb onder voor een andere programmeertaal? Als jullie zouden moesten kiezen waarin jullie zouden programmeren, waarin zouden jullie dan een proggie maken en waarom?

Verwijderd

Hangt er een beetje vanaf wat je moet programeren he?

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Ligt ook aan je eigen kwaliteiten, VB doet in mijn ogen niet onder voor een andere taal. Maar het kan altijd beter/netter/sneller etc

oogjes open, snaveltjes dicht

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 17:02
Ik gebruik VB om snel iets te testen. Voor kleine toepassingen vind ik VB wel geschikt.

Ik programmeer voornamelijk in C++ en dat bevalt me best. Ik onderhoud een multithreading toepassing en ik denk dat dit in VB niet mogelijk is.

Momenteel ben ik Java aan 't leren. Mooie propere taal. Ik zou ze iedereen aanbevelen om te leren.

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 06:28 schreef ddkiller0900 het volgende:
doet vb onder voor een andere programmeertaal? Als jullie zouden moesten kiezen waarin jullie zouden programmeren, waarin zouden jullie dan een proggie maken en waarom?
VB heeft een aantal nare dingen (in VB6 that is) en een aantal zeer aantrekkelijke dingen. Als je in een situatie zit waarbij de aantrekkelijke zaken van VB (easy COM development icm databases) opwegen tegen de nadelen van VB (single threaded apartments, geen inheritance/polymorfism/sommige taalconstructies zijn krom (IMHO)), dan is VB zeer aan te bevelen, want het scheelt veel tijd en dus geld.

Veel mensen doen VB af als een prutsertaal(tje!) en bij voorbaat te traag voor de applicaties waar ze aan werken. Veelal is VB echter meer dan snel genoeg voor bv middle-tier components, waarbij de feitelijke tijdrovende logica in het DBMS is geplaatst en kun je door gebruik te maken van VB's pluspunten veel tijd winnen.

Als we gaan praten over VB.NET, dan vind ik de taal eigenlijk niet meer te gebruiken, en verkies dan C# (maar dat is denk ik persoonlijk, qua kracht ontlopen ze elkaar niet meer, VB heeft iets meer functionaliteit in statements).

• Scare360
  • Laatst online: 21:54
Ik heb altijd neerbuigend gekeken naar VB alszijnde geen volwaardige programmeertaal. Na op mijn stage gedwongen te zijn geworden VB toe te passen ben 100% om. VB is niet object georienteerd, maar daar is hard aan getimmerd in VB.NET. VB is in mijn ogen ideaal om in notime interfaces op te maken, echt "RAD" ontwikkelen dus. Niks mis mee, maar wel verloren tijd gezien er momenteel veel betere alternatieve zijn om tijd in te investeren. Mocht je al een VB goeroe zijn...lekker doorgaan. Alle mensen die zeggen dat VB niks is hebben eerder een gebrek aan ervaring en dus niets van aantrekken. Je moet alleen niet te veel van VB verwachten, maar gelukkig is VB daar ook helemaal niet voor bedoeld.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Op woensdag 27 maart 2002 12:53 schreef paulgielens het volgende:
Je moet alleen niet te veel van VB verwachten, maar gelukkig is VB daar ook helemaal niet voor bedoeld.
Zelfs dat is in feite VB kleineren, er kan heel veel met VB en qua development vaak sneller en makkelijker. Programmatechnisch kan VB misschien iets minder, maar volgens mij is elk applicatie te realiseren in VB.

oogjes open, snaveltjes dicht

• RetepV
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Om kort te zijn: het grootste pobleem met VB is dat je van die ongeloofelijk vage foutmeldingen krijgt. als programmeertaal is het heel erg handig en snel te leren, maar ALS je ergens een fout hebt gemaakt, kan het ook zijn dat je dagen aan het zoeken bent.

Dit is in ieder geval de reden waarom ik (als software ontwikkelaar) VB niet als een professionele ontwikkeltool zie. In C++ maak ik zelf al minder fouten doordat C++ zelf al heel (nou ok, Java is strikter) strikt is, en ALS er een fout optreedt heb ik die vaak ook snel gevonden.

edit:

Die opmerking over multithreading wil ik toch ontkrachten. Het is namelijk heel simpel om DLL-calls te maken, en _beginthread() en _endthread() zitten gewoon in kernel32.dll. Je kunt ze dus gewoon vanuit VB gebruiken. Enige probleem dat je dan nog overhebt is dat VB variabelen VARIANT's zijn en dat de meeste kernel calls met 'C'-veriabelen werken (dwz. UINT, DWORD, char *, etc.). Dus moet je meestal zelf een intermediate DLL schrijven om eerst de VARIANT's die vanuit VB komen om te bouwen naar C variabelen en vanuit de DLL de werkelijke kernel-call te doen. En andersom natuurlijk ook, terugkeervariabelen van DLL-calls zul je om moeten bakken naar VARIANT's. Erg veel werk en toch wel aardig inefficient.

Macbook Pro

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 08:09
VB werkt enkel niet alleen met Variants, vanaf je een variabele expliciet definieert als een bepaald type is het geen variant meer.
In de declaratie van de functies die je van de dll wil gebruiken moeten wel soms wat aanpassingen gebeuren tegenover de C header.
Praktisch is het ongeveer als volgt :
int word byval as long
char word byval as byte
*char word byval as string
alle andere pointers worden byref ipv byval
Verder zijn al een heel deel declaraties te vinden door gebruik te maken van win32.tlb (op internet te vinden) of de windows api viewer (meegeleverd met vb6)
Het moeilijkst zijn denk ik callback functies maar zelfs daar heb ik eens iets over gelezen hoe je dat kon doen (in de msdn library in de hardcore visual basic boek geloof ik)

Als je vb eenmaal goed kent zie je dat het nauwelijks onderdoet voor andere talen.
De tijd die je wint tijdens het ontwikkelen compenseert de meeste nadelen al.
Alleen jammer dat het gebruik van pointers erg moeilijk is in VB.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:14
VB is alleen geschikt om snel een klein progje in elkaar te flansen. Echt rommelen, dus >:)

Ook de taal zelf leent zich veel te makkelijk voor het maken van programmeerfouten die later moeilijk zijn terug te vinden (zoals het impliciet definieren van variabelen)

Dit is puur een MS variant van Delphi... (niet kwa syntax, overigens, maar puur om Delphi programmeurs (of moet ik flansers zeggen :) ) om te krijgen naar VB)

VB had eigenlijk gewoon een macro-taaltje moeten blijven, zoald VBA dat is, sterker nog... Eigenlijk is dat nog steeds zo >:)

VB is typisch een MS taaltje. Snel iets moois in elkaar rommelen (net als Windows) met echte integriteit ontbreekt :)

Edit: Jammer dat er nu niemand meer reageert. Zoveel pro-VB reacties bij elkaar kan natuurlijk nooit goed doen... ff tegengas geven :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 14:16

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 27 maart 2002 19:16 schreef GarBaGe een flame
Zo wat dacht je, ik spuug ook ff lekker ongefundeert mijn mening uit?
Dit is puur een MS variant van Delphi... (niet kwa syntax, overigens, maar puur om Delphi programmeurs (of moet ik flansers zeggen :) ) om te krijgen naar VB)
:X Eerst was er Visual Basic, daarna kwamen de andere visuele RAD omgevingen.

Exact expert nodig?

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 10:54
(jarig!)
vb is makkelijk om snel wat code te maken en het algoritme te testen enzo..

als dat dan eenmaal werkt doe ik het nog even overnieuw in een andere programmeer taal

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Deze discussie hebben we vaak genoeg gehad.

Uiteindelijk loopt het toch weer uit op taal VS taal discussie zonder dat beiden kanten het licht ziet.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.