acoustisch probleem met bureau

Pagina: 1
Acties:

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
ik heb enige weken geleden nieuwe boxen gekocht en nu heb ik onlangs mijn kamerindeling omgegooid, waardoor mijn bed naast me bureau staat. Als ik nu op me bed zit dan heb ik echt ongezond abnormaal veel bas.. blijkt dat me ene bureau deel onwijs staat mee te trillen.. ik dacht dat het wel op te lossen was door de boxen op een eiermatje te zetten of iets dergelijks.. maar me bureau blijft zelfs meetrillen als ik de boxen optil..
iemand creatieve ideeen om dit op te lossen?

pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.grib.nl/djookbox/overzicht.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.grib.nl/djookbox/mengpaneel.jpg

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

klown

geek

en op het onderste plaatje aan de linkerkant is je bed?

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• nikao
jeps.. en het bureaudeel met het mengpaneel erop is dus de grootste boosdoener...

Verwijderd

Ehmzzzz
Je bureau op van die anti-trilvoetjes voor luidsprekers zetten, en je luidsprekers ook.
Vervolgens alle schroefjes van je bureau aandraaien, en misschien onder het blad een soort extra tafelpoot plaatsen.
Ik brainstorm maar ff :)

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
En hoe ziet jou computerkamer eruit? deel 1 >:)

• nikao
Op dinsdag 26 maart 2002 21:57 schreef SLC-Axe het volgende:
Ehmzzzz
Je bureau op van die anti-trilvoetjes voor luidsprekers zetten, en je luidsprekers ook.
Vervolgens alle schroefjes van je bureau aandraaien, en misschien onder het blad een soort extra tafelpoot plaatsen.
Ik brainstorm maar ff :)
spikes lijkt me niet veel helpen aangezien optillen ook weinig helpt..
ik ga morgen die ruimte onder me bureau es opvullen met wat slaapzakken en dergelijke.. kijken of dat misschien wat helpt

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

die basboom zal wel komen door resonantie van de luchtkolom onder je buro... als je de inhoud daarvan veranderd zal de resonantie freq. ook verschuiven, of je kunt hem 'breken'. Dat kan de rede zijn dat je blad ook meetrilt.. of het kan iets anders zijn... Misschien dat je speakers gewoon te hard staan (aangezien het probleem er nog is als je je speakers optilt...)

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Kan ook zijn dat de poot, of het blad van je bureau net op hun eigenresonantie zitten, en daarom onwijs tekeer gaan.

Oplossing is in dat geval vrij simpel: verander de eigenresonantie van die panelen. Beplak ze met bitumen-tapijt of iets dergelijks.

Wat me meer waarschijnlijk lijkt is dat je nu te maken hebt met een fenomeen wat een 'staande golf' heet. In kort is een staande golf een golf van een bepaalde frequentie (+harmonischen) die tussen je bureau en de muur ontstaat, en zichzelf niet opheft. De oplossing is ook in dit geval simpel: verplaats je bureau een stukje. 10-30 cm kan in dit geval wonderen doen. Je kunt ook de muur verplaatsen...

/typo/

Specs? Zie ondertitel...

• nikao
in princiepe past er precies een golf van rond de 100Hz tussen de box en me muur.. (is 3 meter nog wat ) maar zoals je op de foto's ziet staan de boxen wat naar binnengericht.. of maakt dat niet uit?

verder over die eigenfrequentie.. wordt die ook niet anders doordat je er dingen opzet?.. (of juist weghaald natuurlijk)

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

De eerste staande golf die ontstaat bij geluid is die van een HALVE golflente, dan pas die van de hele golflengte, dan 2x golflengte, 4x golflengte enzovoorts. Dit betekent dus dat in een ruimte van 3 meter de eerste staande golf op (bij een geluidssnelheid van 330 m/sec) f=(330/3m)/2=55 Hz ontstaat.

Even weer on topic:

De eigenresonantie van iets wordt voornamelijk bepaald door de LENGTE en DIKTE van iets en in mindere mate het materiaal waar het van gemaakt is, en wat je ook op een resonerend iets zet gaat alleen maar meetrillen, maar zal die resonatie niet opheffen (tenzij het iets erg massiefs is). Wat wel kan helpen is de resonerende oppervlakken op te delen in kleinere vlakken, door bijvoorbeeld een poot van je bureau aan de muur vast te schroeven, of door een balk op willekeurige hoogte tussen de twee poten te plaatsen.

Overigens maakt de plaatsing van de luidsprekers bij frequenties beneden ongeveer 100Hz weinig tot niets uit, omdat deze niet richtingsgevoelig zijn.

Je geeft zelf al aan dat je d'r eerst geen last van had, en nu wel. Dit betekent dus dat de eigenresonantie van je bureau an sich geen probleem is. Daarom vermoed ik dus dat er nu ergens tussen de muur en je bureau een staande golf zit die je bureau tot resonantie aanzet. Denk aan de afstand tussen zijkant en muur, en achterkant en muur. Verplaats daarom je bureau eens een beetje naar voren, naar achteren, en de zijkant, om zo kijken wanneer het weg is.
Nogmaals: we praten niet over geweldige afstanden. Een paar centimeter is meestal wel genoeg.

Veel succes.

Specs? Zie ondertitel...

Pagina: 1