[LCD] Probleem met LCD aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:36

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem.

Ik ben bezig met het aansluiten van een LCD 40x40 maar in de Tutorial

hebben ze het over de potmeters, maar ik snap niet welk pootje wat is.

Mijn potmeter ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://duck.ath.cx/lcd.jpg

de onderste 2 worden met elkaar zonder weerstand geschakeld zodra je de potmeter open draaid.

Hier een stukje uit de Tutorial.
we beginnen met de 10K ohm potmeter.

Pin 12 van de LCD moet verbonden worden met het middelste pootje, nou lijkt het mij het slimste om eerst wat elektra snoer te pakken, en dat vast te solderen aan het pootje, en dan het snoertje aan PIN 12. eerst kijken welk floppy snoertje pin 12 was: dat is dus de elfde. Nou soldeer snoer 11, aan het middelste pootjes elektra snoer. het bovenste pootje potmeter 10K Ohm is voor de stroom voorziening, hier gaan we dus de schakelaar aan vast maken, we verbinden het bovenste pootje, met de ene kant van de schakelaar, en dan de andere kant met de 5volt, deze soldeer je dus, aan het RODE snoertje van je MOLEX plug, de onderste moet worden verbonden met de AARDE, dus deze soldeer je aan de ZWARTE plug.

Nu nemen we de 100 ohm potmeter,het onderste pootje moet aan de AARDE worden gesoldeerd, soldeer deze dus weer aan de ZWARTE plug, het middelste pootje moet aan het onderste pootje gesoldeerd worden,
het onderste pootje heeft nu dus inderdaad 2 snoertjes aan zich. Het bovenste pootje moet aan C gesoldeerd worden, dat wordt dus een losse kabel naar C.

Nou, we zijn al bijna klaar, nog maar een paar snoertjes, we beginnen met PIN 13, (floppy 14) die moet ook aan de aarde vast, en die soldeer je dan dus aan, de zwarte MOLEX, je kan weer het beste eerst wat elektra snoer nemen. Daarna moeten LCD pinnen 14 en A alle bij op de 5volt. Dus weer even wat elektra snoer aan FLOPPY snoeren 13 en een losse elektra kabel aan A , en soldeer deze snoeren dan aan de 5volt, dus de RODE molex plug.
hier heeft hij het over bovenste en onderste pootjes, welke bedoeld ie? ik snap het niet!

Wie had dit probleem ook? en wie weet de oplossing?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05
>> [forum=22].

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:23

nrg

Mmm, das dus mijn LCD.
En ík heb die potmetertjes gekocht..

Volgens mij zijn het gewoon normale potmetertjes..
Ik vroeg bij de electronica boer naar potmetertjes, dus ik kreeg potmetertjes :P

Najah, S_K komt r wel uit ;)
hoop ik