Toon posts:

Hoe met linux default routeautomatisch veranderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een servertje met ADSL, maar daarbij ook nog ISDN. ADSL is hierin de default route, en deze connectie staat dan ook permanent aan. Maar als deze zou uitvallen, dan zou ik graag dat de default route naar de ISDN modem word overgezet (zodat het netwerk erachter toch nog een beetje kan internetten....). Ondertussen zou ik willen als de default route op ISDN staat dat het test op een nieuwe verbinding met ADSL. En zodra deze eris de default route daar weer op te zetten.
Ik zou in geen geval weten hoe je dit moet doen. Ten 1ste omdat als je een script maakt die pingt, en dan geen antwoord meer krijgt, en dus overschakelt naar ISDN, hoe die automatisch weer de ADSL verbinding moet checken. Heeft iemand hier ervaring/ideeen mee?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 26 maart 2002 20:06 schreef JelleAret het volgende:
Hallo,

Ik heb hier een servertje met ADSL, maar daarbij ook nog ISDN. ADSL is hierin de default route, en deze connectie staat dan ook permanent aan. Maar als deze zou uitvallen, dan zou ik graag dat de default route naar de ISDN modem word overgezet (zodat het netwerk erachter toch nog een beetje kan internetten....). Ondertussen zou ik willen als de default route op ISDN staat dat het test op een nieuwe verbinding met ADSL. En zodra deze eris de default route daar weer op te zetten.
Ik zou in geen geval weten hoe je dit moet doen. Ten 1ste omdat als je een script maakt die pingt, en dan geen antwoord meer krijgt, en dus overschakelt naar ISDN, hoe die automatisch weer de ADSL verbinding moet checken. Heeft iemand hier ervaring/ideeen mee?
In win2k/XP:
Bij de netwerkinstellingen en dan advanced kan je meerdere default gateways opgeven.
Win2k gebruikt dead gateway detection en gaat dan de andere default gateway gebruiken.
Je hoeft dit maar op 1 interface in te stellen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja, das leuk maar (sorry, had ik niet gezegd) ik gebruik Linux voor m'n servertje....

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 26 maart 2002 20:14 schreef JelleAret het volgende:
Ja, das leuk maar (sorry, had ik niet gezegd) ik gebruik Linux voor m'n servertje....
Sorry :(

Je had het wel gezegd zie ik nu.
In je topic titel :(

Als je wil kan je toch simpel scriptje schrijven dat je default gateway voor ADSL pingt en indien niet actief dan de default route aanpast naar die voor ISDN ?
en dat zet je dan in een crontabje

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op dinsdag 26 maart 2002 20:06 schreef JelleAret het volgende:
Hallo,

Moet je dan niet iets met de Metric uithalen :?

Volgens mij gaat ie eerst de route proberen met laagste metric, doet ie ut niet gaat ie naar de eerst volgende hogere.
code:
1
route add default gw 10.0.0.138 metric 10

En dan zie je met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@athos:/home/pir/pgp > route -F
Kernel IP routing table
Destination     Gateway    Genmask     Flags Metric Ref    Use Iface
195.190.240.240 *          255.255.255.255 UH    0  0     0 ppp0
10.0.0.0      *        255.255.255.0   U     0  0     0 eth1
192.168.1.0     *          255.255.255.0   U     0  0     0 eth1
lan.adslweb.net *          255.255.255.0   U     0  0     0 eth0
default    195.190.240.240 0.0.0.0     UG    0  0     0 ppp0
default    10.0.0.138   0.0.0.0    UG    10     0     0 eth1
root@athos:/home/pir/pgp >

* capedro heeft het nog niet eerder gedaan... alleen van horen zeggen.... laat even weten of het werkt ;)

EDIT:
Op dinsdag 26 maart 2002 20:17 schreef Predator het volgende:

[..]

Sorry :(

Je had het wel gezegd zie ik nu.
In je topic titel :(

Als je wil kan je toch simpel scriptje schrijven dat je default gateway voor ADSL pingt en indien niet actief dan de default route aanpast naar die voor ISDN ?
en dat zet je dan in een crontabje
Is denk ik geen optie... dat zal te lang duren wanneer de ADSL verbinding weg is :7

My weblog

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 26 maart 2002 20:22 schreef capedro het volgende:

[..]

Moet je dan niet iets met de Metric uithalen :?

Volgens mij gaat ie eerst de route proberen met laagste metric, doet ie ut niet gaat ie naar de eerst volgende hogere.
...
* capedro heeft het nog niet eerder gedaan... alleen van horen zeggen.... laat even weten of het werkt ;)

EDIT:
[..]

Is denk ik geen optie... dat zal te lang duren wanneer de ADSL verbinding weg is :7
code:
1
ping -c 1 [gateway]

Duurt max 30 secs hoor en zet een mooie exit status die je verder kan gebruiken in de script.

Metrieken zijn in principe voor dynamische routing protocollen. Niet voor dit soort dingen.
De default route gaat automatisch ook niet verwijdert of gedeactiveerd worden.
Hij zal blijven die met laagste metriek gebruiken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1