[linux] digicam troubles

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ik heb een probleem (oh ja joh :P )

Ik heb dus een digicam gekocht. Een hele mooie Kodak DX3500. Helaas schijnt Kodak niet te kunnen programmeren voor Linux of ze weigeren het (een mailtje helpt dus ook niet).

Nu wil ik (je voelt het al aankomen) die camera dus laten werken onder Linux. Ik ben natuurlijk niet helemaal achtelijk (nahja, remember meeting.... :P ) dus heb al heftig gezocht met google.

Daar heb ik een leuk pakketje gevonden die beweert mijn camera te ondersteunen. MMPTP heet het. Nou, dit werkt dus helemaal niet
code:
1
2
3
[whizzi@bermuda whizzi]$ mmptp -d
Gettingen handles for storage 10001
Failure receiving response from /dev/usb/mmptp: Broken pipe

Ook als root werkt dit niet. Het vreemde is, dat als ik dus op de camera zeg versturen, dat ik 1x de info kan inlezen, maar niks downloaden vanaf de camera.

Ik natuurlijk nog steeds niet gek en zoek verder. Kom ik het pakket GPhoto tegen die beweert in een testfase te zitten m.b.t. ondersteuning van me camera. Ik dus download, compiled etc.. had nog een nieuwe libusb nodig enzo.. bla bla..
uiteindelijk kreeg ik dus heel mooi onder KDE een grafisch venster. Maar ook hier zag ik nergens een Kodak DX3500 in de lijst staan, laat staan de ondersteuning voor USB :(

Nu wordt ik dus wel gek zeg maar. :P
usbview ziet de camera dus wel gewoon goed, da's het meest irritante...
Ik gebruik Redhat 7.2 met kernel 2.4.7-10. Weet iemand hoe ik deze camera aan de praat krijg onder Linux???

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Even snel gezocht via Google:

jPhoto - fotosoftware met oa ondersteuning voor jouw camera - http://jphoto.sourceforge.net/
Een tutorial (wel in het spaans, maar het is te volgen) hoe je de DX3500 aan de praat moet krijgen in Linux - http://www.escomposlinux.org/faro/kodakdx3500.php

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
jphoto had ik dus ook al :)

alleen die manual niet, ff vertalen en dan es kijken wat ie doet :D

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op dinsdag 26 maart 2002 20:07 schreef WHiZZi het volgende:
jphoto had ik dus ook al :)

alleen die manual niet, ff vertalen en dan es kijken wat ie doet :D
Je had het over gphoto, toch :?

Dat is iets anders als jphoto ;)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 20:14 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Je had het over gphoto, toch :?

Dat is iets anders als jphoto ;)
beide geprobeerd :)

jphoto doet het dus ook niet :(
Ook niet na handleiding volgens ;(

Het lijkt wel of mijn systeem de boel niet goed detecteerd
gphoto2 --list-ports (als root) geeft 39 tty poorten weer, maar geen USB poorten.
ook
gphoto2 --camera "USB PTP Class Camera" --port usb: -P

geeft 'Unknown Port' aan. Terwijl usbview het nog steeds doet..

vaag... (overigens, mijn andere PC, waar een USB keyboard aan hangt, doet hetzelfde.. dus aan de PC licht het iig niet!)

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
ok, jPhoto doet het nu dus wel :? :? :? :?

Pagina: 1