Toon posts:

DOS-box in Win2K -> printen naar USB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om vanuit de DOS-box van Win2K te printen naar een USB-printer? Ik heb hier namelijk geen USB kabel voor mijn printer en kan het dus niet uitproberen, maar vraag me dit af daar mijn laptop geen lpt-poort heeft.
Iemand een idee, of kan iemand dit even voor me proberen?

Verwijderd

Win2k heeft geen "echte" dosmode meer, het is een soort in windows screen, daarom denk ik dat printen naar een USB printer geen probleem is.

Verwijderd

Het is volgens mij wel mogelijk.
Wellicht dat je er wel foufjes voor moet toepassen.

Het is al een aantal jaren geleden maar volgens mij moet het ongeveer zo (uit mijn hoofd):
(Als PRN: niet werkt)
MAP LPT1: \\"Netwerknaam deze pc"\"Printernaam"

Ik weet niet of ik de syntax zo goed heb. Misschien dat iemand dit kan aanvullen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet dus printen vanuit Exact voor DOS, maar hoe kan ik dan die commando's opgeven? Is er iemand die me dit duidelijk kan vertellen?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
als je echt puur uit dos wilt printen dan kan dit niet via usb
dos heeft geen ondersteuning voor usb

Tweakers Discord

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 19:25 schreef rAvers het volgende:
Ik moet dus printen vanuit Exact voor DOS, maar hoe kan ik dan die commando's opgeven? Is er iemand die me dit duidelijk kan vertellen?
Als je die MAP functie gebruikt zoals ik schreef (Als dit idd werkt) kun je in Exact gewoon als printer de LPT1: Poort kiezen voor output.
Die MAP functie zorgt ervoor dat alle commando's die naar LPT1: verstuurd worden eigenlijk naar de windows-driver gaan (En die kan wel naar USB printen :))

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke, maar ik start dat Exact op vanuit Win2K, en dan gaat ie automatisch in een DOS-box en daarna fullscreen, maar hoe geef ik die commando's dan? Met een .BAT file misschien? Zo ja, hoe ziet die er dan uit?

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
maak een bat file zou ik zeggen die eerst die lpt1 poort mapt en dan pas exact op start in full dos mode...

Ik zal ff kijken hoe het ook weer was :) brb

• ConZito
bat file zou zoiets als dit moeten zijn
code:
1
2
3
@echo off
net use lpt2 \\pcnaam\printernaam
c:\exact\exact.exe

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Je zult eerst de printer moeten delen natuurlijk :)

Dan kan je met
net use lpt2 \\servernaam\printernaam
een koppeling maken. Als je dit in autoexec.nt doet zal het altijd worden aangeroepen als er een dos prog opstart. Dat is eleganter dan een bat (of beter: cmd) bestandje.

In exact stel je nu in dat je wilt printen via lpt2 en met een beetje geluk werkt het. Maar je kan in exact nu ook gewoon zeggen dat je wilt printen naar het bestand \\servernaam\printernaam

Doe lpt2 ipv 1 zodat je geen last krijgt van de fysiek aanwezige lpt1

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, oke dit is het proberen waard. Maar ik vraag me nu af, kan ik die printer dan op lpt kabel(mijn eigen pc) en via USB(mijn laptop) aansluiten, of kan ik maar 1 van de 2 aansluiten?

Verwijderd

printerpoortjes/usb afvangen naar een printer die aangesloten is aan de zelfde pc gaat niet werken..
dus je moet je printer aan een andere pc hangen dan de "exact" pc en dan verwijzen met net use naar de pc die de printer heeft gedeelt..

suc6

edit:

overigens heeft exact voor dos een beetje een probleem om te printen icm w2k..
daar is een tool voor al weet ik zo de naam niet meer

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op dinsdag 26 maart 2002 20:17 schreef DRG het volgende:
overigens heeft exact voor dos een beetje een probleem om te printen icm w2k..
daar is een tool voor al weet ik zo de naam niet meer
Wat voor probleem? Ik heb er nooit problemen mee gehad - wel met geheugengebruik, maar met printen an sich niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op dinsdag 26 maart 2002 20:07 schreef rAvers het volgende:
Hmm, oke dit is het proberen waard. Maar ik vraag me nu af, kan ik die printer dan op lpt kabel(mijn eigen pc) en via USB(mijn laptop) aansluiten, of kan ik maar 1 van de 2 aansluiten?
Een tegelijkertijd wel, maar niet beide aansluitingen tegelijk.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:32

TeeDee

CQB 241

er is ook nog zoiets als lpr.exe

misschien dat daar het een en ander mee "gefriemeld" kan worden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Een afdruktaak verzenden naar een netwerkprinter

Syntaxis: lpr -S server -P printer [-C klasse] [-J taak] [-o optie] [-x]
          [-d] bestandsnaam

Opties:
     -S server    De naam of het IP-adres van de host die de lpd-service
            levert
     -P printer   De naam van de printerwachtrij
     -C class     Categorieaanduiding van taak voor op de burstpagina
     -J job  Naam van taak voor op de burstpagina
     -o optie     Geeft aan om welk type bestand het gaat (standaard wordt
            een tekstbestand verondersteld)
            Gebruik '-o l' voor binaire bestanden (bijv. Postscript)
     -x      compatibiliteit met SunOS 4.1.x en lager
     -d      verzendt eerst het gegevensbestand

Zit standaard in w2k prof.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
printerpoortjes/usb afvangen naar een printer die aangesloten is aan de zelfde pc gaat niet werken..
dus je moet je printer aan een andere pc hangen dan de "exact" pc en dan verwijzen met net use naar de pc die de printer heeft gedeelt..

suc6
Hmm das wel vervelend, is heir een oplossing voor?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 20:23 schreef F_J_K het volgende:
Wat voor probleem? Ik heb er nooit problemen mee gehad - wel met geheugengebruik, maar met printen an sich niet.
Ik heb ook geen probleem met printen hoor, en dat geheugenprobleem was ook simpel op te lossen...

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 20:30 schreef rAvers het volgende:

[..]

Hmm das wel vervelend, is heir een oplossing voor?
helaas niet...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dan toch misschien maar over naar Exact voor Windows dan... Maar eigenlijk toch liever niet. :(

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 20:23 schreef F_J_K het volgende:

[..]

check de site van exact maar eens.. er zijn wel problemen met exact voor dos en printen in w2k..
maar in bepaalde gevallen dan... laat ik het zo zeggen het bedrijf waar ik voor werk is exactdealer en ik heb dit verhaal niet uit m'n duim gezogen.. :)

edit:

idd een update naar de windows of globe versie zou een oplossing bieden..

Verwijderd

Topicstarter
En als ik dan zo'n portreplicator zou gebruiken, met een lpt-poort eraan, zou dat wel werken, of ook niet?

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 20:38 schreef rAvers het volgende:
En als ik dan zo'n portreplicator zou gebruiken, met een lpt-poort eraan, zou dat wel werken, of ook niet?
als het een legacy device is wel ( werkend onder dos )...

• ConZito
Meeste portreplicaters zijn legacy devices, een enkele dockingstation wil dat nog wel is niet zijn, maar die bieden dan ook nog een aantal extra functies...

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 20:48 schreef ConZito het volgende:
Meeste portreplicaters zijn legacy devices, een enkele dockingstation wil dat nog wel is niet zijn, maar die bieden dan ook nog een aantal extra functies...
ff controleren voor aanschaf dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt allemaal voor de hulp!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op dinsdag 26 maart 2002 20:35 schreef DRG het volgende:

check de site van exact maar eens.. er zijn wel problemen met exact voor dos en printen in w2k..
maar in bepaalde gevallen dan... laat ik het zo zeggen het bedrijf waar ik voor werk is exactdealer en ik heb dit verhaal niet uit m'n duim gezogen.. :)
Ik geloof je wel hoor :) Er schijnen ook mensen rond te lopen die nooit een BSOD hebben gezien, dan is het ook niet vreemd als ik geen problemen met printen in 2k heb.
Ja, maar dat kost geld, dan doet de administratieafdeling er maar een paar uurtjes langer over met de hand, krijg je dan te horen van de directeur |:(

Maar het is mijn probleem niet meer, ik werk even niet meer tijdens het afstuderen (sodeju, wat wordt je daar arm van).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 20:35 schreef DRG het volgende:
edit:

Uit betrouwbare bron heb ik anders vernomen dat Exact Globe ontzettend kut is tegen valt...

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:14
Het is niet zo moeilijk...

Je printer sharen en dan kan je hem gewoon aansturen vanuit Exact. In het Exct menu, bij printers aangeven dat je naar een bestand print, en dan als bestand \\server\share aangeven. Werkt perfect.
Hierbij is server dus de computernaam. Het is dan alleen de vraag of je de printer ook dos begrijpt, of dat het een win-only printer is.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 15:57 schreef jvdmeer het volgende:
Het is niet zo moeilijk...

Je printer sharen en dan kan je hem gewoon aansturen vanuit Exact. In het Exct menu, bij printers aangeven dat je naar een bestand print, en dan als bestand \\server\share aangeven. Werkt perfect.
Hierbij is server dus de computernaam. Het is dan alleen de vraag of je de printer ook dos begrijpt, of dat het een win-only printer is.
Ja, oke maar je kan dan toch niet op dezelfde pc printen als waarop Exact staat... of wel?

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 16:09 schreef rAvers het volgende:

[..]

Ja, oke maar je kan dan toch niet op dezelfde pc printen als waarop Exact staat... of wel?
Tuurlijk wel. Waarom niet :?

Edit:
ConZito > Je hebt mij goed verbeterd :) Het was idd "NET USE" en géén "MAP". Volgens mij gebruik je het commando "MAP" i.c.m. Novell :)

"NET USE LPT1: \\"vul de naam van de PC in"\\"vul de naam van de printer in" moet volgens mij wel werekn onder Exact.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, hier bedoelt DRG toch te zeggen dat het niet kan?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu in autoexec.nt staan:

net use lpt2: \\laptop\deskjet

Waarbij:
deskjet = naam van de primter die ik bij het delen heb ingevoerd
laptop = naam van de pc(volgens systeem/netwerk-identificatie)

Maar dit werkt niet, wat doe ik fout?

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:14
Op woensdag 27 maart 2002 23:13 schreef rAvers het volgende:
Heb nu in autoexec.nt staan:

net use lpt2: \\laptop\deskjet

Maar dit werkt niet, wat doe ik fout?
Wat voor fout krijg je? En als je de fout niet ziet, type het commando nogmaals in op de prompt.
Pagina: 1