Kwm linux command

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Ik ben een beetje nieuw in de linux wereld, dus ik heb jullie hulp nodig :7

na de installatie (best een hoop werk) tik ik in:

[[kapteijn@linux:/home/kapteijn]] > kwm

om de KDE op te starten (grafische interface, tenminsten, dat wil ik.. ik wil een grafische linux :)

dan krijg ik de melding (na een hoop denkwerk):

kwm: connot connect to X server

wat moet ik doen om een grafische interface op te starten? ik heb de handleiding van S.u.s.e linux 5.3 <tevens mij linux versie> voor mij liggen, maar ik word er niet wijzer van...

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 23:34
startx

• Icey
bij het intikken van startx krijg ik:

there is no link /var/x11r6/bin/x to /usr/x11r6/bin/xf86_xxxx witch is binary of the installed X-server
please link the files above or install the X-server and run Xf86config again
-I'm aborting now-

XFconfig86 heb ik opnieuw gedraait, geen resultaat...

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ik ben ook nog maar een n00b met linux, maar is het niet gewoon het probleem dat X de verkeerde instellingen heeft voor videokaart en monitor? ik ken SuSe al helemaal niet, maar in mijn redhat moet je Xconfigurator doen, en dan die shit instellen...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Icey
tja, ik heb wel mijn beeldscherm en videokaart ingesteld, maar omdat ik geen flauw idee had van de settings (ik weet niet wat voor videokaart het is, onboard op een compraq 466) heb ik overal maar standaart shit ingevuld, onderanderen beeldscherm = svga enzo.

Verwijderd

Inderdaad, startx is het commando om je grafische interface op te starten.
Ik gok dat Suse wel default naar kde, en dat je dus wel kde voor je kiezen krijgt.

Maar Suse 5.3, dat is 4 jaar oud ongeveer. Simpelweg antiek.
Heb je een speciale reden om zoiets ouds te draaien?

Er zijn genoeg mensen die nu nog Windows 95 of OS2 gebruiken, dat is ook antiek, maar in Linux gaat de ontwikkeling zo snel...
Als je nieuw installeert, neem dan ook een nieuwe distributie.
Suse is inmiddels bij 7.3, en 8.0 gaat volgende maand uitkomen.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eh, wat voor distributie draai je? Lijkt er een beetje op dat XFree86 nog versie 3.x is..., en das wel een beetje heel oud (relatief ;) ).
Zoals de foutmelding al aangeeft moet je nog een symlink maken (man ln) van de goede xserver naar x.

• Icey
5.3 is de versie die ik heb gewonnen, een hele lange tijd geleden op een beurs, een andere versie heb ik niet. en om met mijn casema modem een heleboel te downloaden... :'(

• Icey
Op dinsdag 26 maart 2002 19:27 schreef banaan-X het volgende:

Zoals de foutmelding al aangeeft moet je nog een symlink maken (man ln) van de goede xserver naar x.
hoe doe ik dat presies, zoals je al doorheb.. ik ben een totaale noob, ik leer wel beetje bij beetje, maar dit boek helpt mij weinig (99% gaat over de game emulators, de rest over de dingen die je NIET moet doen ;))

• Icey
Ik tikte net in:

LN /var/x11r6/bin/x /usr/x11r6/bin/xf86_xxxx

dan krijg ik de melding LN: /var/X11R6/bin/x: no such file or directory

ik heb jullie hulp weer nodig :7

• Icey
Iemand anders nog ideeen?

Verwijderd

Ln gebruike je als:
ln -s realfile symlink
waarbij realfile dan waarschijnlijk /usr/X11R6/bin/XF86_SVGA is, en symlink /var/X11R6/bin/X is.
Je typt zelf kleine letters, maar volgens mij zijn het toch echt hoofdletters.
En op deze manier maak je een symlink aan naar de SVGA server. Er zijn meerdere servers, dat kun je zien met ls -l /usr/X11R6/bin/XF86*

Het zou kunnen dat je de SVGA server niet hebt geinstalleerd, dat zou je dan via Yast moeten doen.

Trouwens, als je een pci videokaart hebt kun je ook bekijken wat voor videokaart je precies hebt:
cat /proc/pci

• Icey
het is een onboard, maar ik zal het vanmiddag ff uitproberen.. ik hou jullie op de hoogte :)

• Icey
jipieee, alles werkt, bedankt guys!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 26 maart 2002 19:35 schreef Icey het volgende:

[..]

hoe doe ik dat presies, zoals je al doorheb.. ik ben een totaale noob, ik leer wel beetje bij beetje, maar dit boek helpt mij weinig (99% gaat over de game emulators, de rest over de dingen die je NIET moet doen ;))
Je wilt dus spelletjes gaan spelen/emuleren met Suse 5.3 van 2 jaar oud (ofzo)? Ik zou als ik jou was toch echt even een recente distributie kopen (zie FAQ voor CD's van ongeveer 5 euro - ik wil ook wel iets voor je branden, ICQ maar ff dan). Al was het maar omdat in de nieuwste RedHat / Mandrake / Suse alles wel veel makkelijker in te stellen is voor een beginner.
Pagina: 1