Toon posts:

Terratec DMX 6fire 24/96 vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een terratec DMX 6fire 24/96 gekocht maar na het installeren kraakt mijn geluid als de pest en lijk het een halve maat langzamer te gaan.
ook is in mijn systeem menu maar 1 ding geinstalleerd zie verder geen andere dingen erbij geinstalleerd.
iemand ervaring hiermee?

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:00
Tja, standaard lijstje met suggesties:
- meest recente chipset drivers?
- meest recente 6fire drivers?
- meest recente RAID drivers (als je RAID hebt, uiteraard)?
- al een ander PCI slot geprobeerd (eentje die geen IRQs met andere sloten deelt, zie handleiding moederbord)?
- meest recente DirectX?

Zonder wat meer info over je systeem is het lastig meer concrete tips te geven...

Verwijderd

Topicstarter
AMD +1600XP
Abit KG7
40 GB maxtor
60GB maxtor
Asus GF3 Ti200
Terratec DMX 6fire 24/96
realtek 10-100
Windows ME

heb overal de laatste drivers van genomen maar het hielp niets.

klopt het dat ik mijn systeem menu maar 1 icoon krijg?
met SB audigy had ik wel een stuk of 5 van die icoons.

Verwijderd

latency omlaag doen

Verwijderd

Heb PRECIES dezelfde problemen... beetje afgezaagd, maar heb je al een oplossing gevonden?

ik heb het volgende al geprobeerd:
ACPI uit (heeft me al meerdere installs gekost)
verschillende pci sloten
zit nu in een unshared slot
eigen irq (5 & 9 geprobeerd)
laatste drivers en control panel
al mn hardware heeft laatste drivers gehad (en ook juist niet > geprobeerd)
problemen zowel onder Winxp als win2000
latency omlaag helpt dus ook niet
in dxdiag hw versnelling aangepast
dma ingeschakeld op hd's
heb idd raid (onboard) maar zou geen consequenties mogen geven

overige specs:
300W voeding noname (maar wel uit ervaring redelijke kwaliteit)
Gigabyte 8PE667 Ultra2
Pentium 4 2,53
2x 512 MB Samsung PC2700
Club3d tnt2 32mb (wordt 9500pro )
Terratec 6Fire LT
Promise onboard raid 0 >> 2x 80 gb seagate barracuda V
op ide1 >> 40 gb seagate barracuda IV
op ide2 >> 50 speed asus cdrom
onboard Intel LAN

wie o wie??
(wacht inmiddels nog steeds op reactie van terratec)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
al geprobeerd de samplerate te veranderen? als ik hem op 'locked' zet is het ook bal hier, momenteel unlocked op 96 kHz werkt prima

ik draai Windows XP overigens met de laatste drivers

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Het krakende geluid zit hem in de VIA 686B chipset. daar is die chipset helaas berucht om.
probeer de 4in1 driver vanaf versie 4.31 , maar dat is geen garantie !!!
kijk even op www.viaarena.com bij techsupport/audio/faq.
men spreekt alleen hierover een Soundblaster maar die Dmx 24/96 6 fire heeft precies hetzelfde gekraak. Ook bij Terratec support heeft men mij dit bevestigd
Bij mij had het updaten geen effect en was het na 6 weken meer dan zat.
Met een nieuw moederbord waren uiteindelijk alle problemen verholpen...............

Verwijderd

Hier lees het maar :

When the 686b southbridge was first released, motherboard manufacturers and VIA discovered a problem when trying to transfer files between the primary and the secondary IDE channels on motherboards using ultra-DMA, when a Sound Blaster Live was plugged in and drivers activated. This issue was caused because too much noise is transferred across the PCI bus by the Sound Blaster Live driver set. In an attempt to fix this issue, some motherboard manufacturers modified their BIOS. In some instances, these modifications to the BIOS caused a data corruption error even when not using a Sound Blaster Live. VIA released a patch which resolves this issue, which is incoroporated in the 4in1 drivers from the 4.31 version onwards. Motherboard manufacturers were advised to change the modifications made to thier BIOS to elimate the data corruption issue. If you are experiencing data corruption or lock up when transferring files between two IDE drives: 1) Make sure you have the latest BIOS from your motherboard manufacturer. 2) Make sure you have the latest 4in1 drivers 3) Make sure when you set up your system that you install the 4in1 drivers both before and after you install the SBL to make sure that the drivers see your SBL and install the correct patch. The patch will only install if the SBL is installed.

Verwijderd

El Salvador
wellicht kun je die onboard audio in de bios eens uitzetten of effe via een jumpertje
of gewoon je moederbord terugsturen

Verwijderd

het is geen via chipset en onboard geluid staat uit.... had ik allemaal al gelezen idd

Verwijderd

jup ik ook alles geprobeer heb ook de terratec...bij mij is juist de sound gepitched (vesnelt)

echt irritant...maar dat heb ik alleen met games....met muziek niet..

voor de rest werkt ie perfect ;)

Verwijderd

El Salvador
gewoon teruggaan met dat moederbord

Verwijderd

El salvador
weet je wat ook nog kan ?
een geaard stopkontakt..............
of een pc die staat op vloedbedekking van zuiver scheerwol ........

Verwijderd

heb met vorrige geen last gehad, en ik weet bijna 99% zeker dat het iets softwarematigs is en/of moderboord/geluidskaart. geluid slaat namelijk soort van over en geeft tikjes. Echter zit er een software functie op (sensaura) en als ik dan muziek afspeel heb ik (bijna) nergens last van... maar dan krijg ik het gelazer met pcdj red omdat ik dan niet de uitgangen apart kan aansturen. (als je sblive mode inschakeld krijg je een ongelooflijke delay tussen links en rechts) en volgens mij is dat sensaura nog softwarematig ook... of heb ik dit nu fout?!?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
sensaura is een soort van spatial effect, wat je het beste gewoon uit kan schakelen dan hoef je daar geen rekening mee te houden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Kijk nog maar es goed naar de samplerate, ik weet vrijwel zeker dat het probleem 'm daar in zit. Probeer de volgende instellingen maar es: Master Clock op internal, 44100 Khz, locked samplerate.

btw, de 686B bug is alleen van toepassing in combinatie met een SB Live :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 19:04:
Kijk nog maar es goed naar de samplerate, ik weet vrijwel zeker dat het probleem 'm daar in zit. Probeer de volgende instellingen maar es: Master Clock op internal, 44100 Khz, locked samplerate.

btw, de 686B bug is alleen van toepassing in combinatie met een SB Live :)
Het lijkt idd beter te gaan alleen is de kwaliteit minder zo op eerste test, maja de eerste plop kan natuurlijk altijd nog komen....

ik laat post over 12 uur nog is (ff soundchecken) bedankt alvast! _/-\o_

Verwijderd

BOEHOE! :'(

Plops zijn er nog steeds...
Ik ben er 100% cker van dat het niet door slechte aarding komt... (draadje vanaf verwarmingsleiding naar case) en zelfs als dat het was klinkt de storing niet als een aarde cq elektrische storing. ook omdat het alleen hoorbaar is met afspelen van geluid... maar toch krijg ik twijfel omdat ik alles wil uitsluiten...

any sugestions further?

Verwijderd

"btw, de 686B bug is alleen van toepassing in combinatie met een SB Live"
Ja ik kan ook lezen :-) alleen vertelde ze bij Terratec dat zij er ook last van hadden.
dus vandaar... en dat klopt ook want ik had bij beide kaarten hetzelde probleem.
waar heb jij die kaart op aangesloten ?? op een versterker/hifi installatie ? , want die kabeltjes/ stekkertjes kunnen ook vervelend doen. Als die versterker al wat ouder is dan kunnen kunnen die knoppen vol met stof zitten en dus ook heel lelijk kraken.
Ik geloof niet dat na alles wat je geprobeerd hebt dit een software probleem is.
Wellicht is het die voeding...... who knows ? Een Enermax ging bij mij al na een dag kapot.
Bij mij was het probleem bij een nieuw moederplankje gelijk opgelost (Chaintech Apogee 333 + 300watt Zalman+ XP2100+512 mb Samsung+ Terratec DMX 6fire + Hauppage WinTV PVR+ ATI 8500+ DVD+ Brander + 1x 60gig 7200Maxtor + 2x120mm Fans+ Zalman Prockoeler
Alles in 1x geinstalleerd met de laatste drivers zonder enig probleem. Wel natuurlijk even de onboard audio uitgezet.
En verder zou ik het nu ook niet weten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 12:28:
waar heb jij die kaart op aangesloten ?? op een versterker/hifi installatie ? , want die kabeltjes/ stekkertjes kunnen ook vervelend doen. Als die versterker al wat ouder is dan kunnen kunnen die knoppen vol met stof zitten en dus ook heel lelijk kraken.
Ik geloof niet dat na alles wat je geprobeerd hebt dit een software probleem is.
Wellicht is het die voeding...... who knows ? Een Enermax ging bij mij al na een dag kapot.
Op een logitech Z-560 van 3 maanden oud op analoge uitgang(en) had geen last op vorig systeem met sb live! kaart, dus daar kan het niet aan liggen.

Begin steeds meer te te twijfellen aan de voeding idd, maar mobo denk ik niet >> systeem is verder reette stabiel...

Verwijderd

Tip : Zalman komt binnenkort met een hele stille 400 watt voeding.
Ik dacht zelfs deze maand.
suc6

Verwijderd

1 ding is zeker... aan de geluidskaart licht het niet >> in mn oude pc (asus cusl2 / p3 733 / 20gb maxtor / 512mb pc133) doet ie het geweldig!!

Na (nog) verder gezocht te hebben kon het weleens met mn onboard promise raid controller te maken hebben >> die pikt nogal wat pci- bandbreedte weg... heb via tooltje van promise de pci utilization op minimaal gezet maar dat mag nog steeds niet baten :-(

verloren zondagmiddagje mn raid-array slopen en installeren maar...

Verwijderd

installeer aub windows xp

hier geen problemen, en de drivers voor xp zijn verbeterd. die ouwe zijn niet zo geweldig.

op een xp draait xp echt wel hoor

en zorg ervoor dat de geluidskaart ver van de modem/scsi en videokaart af zit.

ik heb hem zelf ook en onboard raid en geen problemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 16:47 ]

Verwijderd

Na veel ge-etter - alles vervangen wat zo'n beetje vervangen kan worden - uitgeschakeld wat uitgeschakeld kon worden - meerdere installaties van 2k & xp - nu ook zonder raid - had ik 1 ding nooit uitgeschakeld.... |:(

geloof het of geloof het niet maar het is mn onboard intel gigabit lan die die tikjes veroorzaakte >> nu weer mn good old cheap realtek 8139 erin en gaan! 8)

Of dit nou aan de drivers licht / chipset of gewoon aan de onboardchip die het niet doet?? nobody knows > dan maar geen gigabit [mening] alsof je daar veel aan hebt zonder andere gigabit producten in je thuisnetwerk [/mening]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 16:46:

ik heb hem zelf ook en onboard raid en geen problemen.
Nu idd weer opnieuw mn raid opbouwen... formateren (160gb)... :O
Pagina: 1