[XML/ASP] Artikels site

Pagina: 1
Acties:

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
** GEEN SCRIPT REQUEST **

Wat is wijsheid? Het volgende moet gerealiseerd worden.. een 'data verzameling' met daarin allemaal nieuws artikels, (titel, categorie, samenvatting, inhoud, datum etc) en op verschillende plaatsen op de site een template, bijv op de homepage alleen de bovenste 3 titels, op de hoofdpagina alle titels + samenvatting, en op de artikel pagina alle gegevens. Het zijn ongeveer 20 artikels per dag.

De enige vorm van een database die kan gebruikt worden is een mdb bestand (niet aan te raden dus), site draait op iis dus met asp etc.

Hoe kan je dit tactisch oplossen mbv xml? Zet je alle data in 1 xml bestand? of maak je 1 xml bestand aan voor alleen de titels + samenvattingen en voor iedere dag een apart xml bestand met de gehele artikels?

In welke hoeveelheid kan een xml bestand geraadpleegd worden als een database? Reken op zo'n ~5 simultanious requests, totaal van paar duizend hits per dag.

Is dit reeël? (En ja, ik ben me bewust van ms sql, msde etc.. even puur gericht op xml!)

Verwijderd

De enige vorm van een database die kan gebruikt worden is een mdb bestand (niet aan te raden dus
Wel hoor Access kan best veel aan, je moet Access alleen niet te zwaar stressen. En als je een goede database hebt zijn 1000 hits per dag echt niet te zwaar voor Access.

Maar goed...

Je XML verhaaltje kan volgens mij wel. Je ken ook de MS-XML-DOM gebruiken (kan volgens mij ook server-side). Ik zou het wel in 1 bestand houden om dat als je het in verschillende bestanden ze de server telkens een ander bestand moet 'inlezen'.

Moet je op MSDN maar es zoeken op XML DOM. Werkt client side echt super, maar vereist een activeX install :(

Veel plezier

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hmm .. artikelen..

weinig updates en alle updates worden door jezelf/kleine groep gedaan? Voor de rest is er voor de bezoekers weinig 'interactie'?

Mischien is het een ID om een soort site generator te maken. Hierbij sla je wel al je artikelen op in de DB, maar maak je een programma die mbv de gegevens in de db en enkele templates een site genereerd. Je hebt dan een statische site waarbij je toch simpel gegevens toe kunt voegen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Neem ook hier eens een kijkje als je met site-generatoren en wellicht in combinatie met XML wilt gaan werken.

Ik bespreek hier kort een Ant build file waarmee ik mijn site genereer uit XML bronnen en XSL Transformaties. Werkt behoorlijk goed :) . Ant doet dit allemaal lazy, waardoor alleen de laatste wijzigingen worden doorgevoerd in de site. Je kunt zo op een heel gemakkelijke wijze je site onderhouden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Zeer interessant, dat Ant! Zit nu je presentatie door te nemen ;)

Maar zoals je al enigzins geraden hebt, er zijn wel enkele updates per dag. Ik heb het een beetje fout neergezet. Er zijn namelijk ongeveer 20 updates per dag. De totale site bevat rond de 30 "grote" artikels (met een A4'tje content), en nog zo'n 30 kleinere artikels, welke een paar regels hebben.

Het onderhouden wordt niet door mij gedaan, maar door de nieuws redactie, dit zijn mensen die 0% verstand hebben van HTML, laat staan ASP/XML etc, dus het moet zo basic mogelijk gehouden worden. Dit moet niet moeilijk zijn lijkt me, artikels toevoegen is een kwestie van een formuliertje invullen, en het publiceren (bijv. dmv Ant) moet ook met "1 druk op de knop" kunnen gebeuren.

Ik dacht zelf in eerste instantie meer in de richting van de data in een mdb bestandje, en dit "on command" een xml file met de artikels van die dag laten genereren (een soort "refresh data" knop dus in het cms bouwen). De site zelf wordt dan getransformeert (server-side) wat verder geen belasting op het mdb bestand heeft.

Hmm? :Y)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 01:03 schreef oZy het volgende:
Zeer interessant, dat Ant! Zit nu je presentatie door te nemen ;)

Maar zoals je al enigzins geraden hebt, er zijn wel enkele updates per dag. Ik heb het een beetje fout neergezet. Er zijn namelijk ongeveer 20 updates per dag. De totale site bevat rond de 30 "grote" artikels (met een A4'tje content), en nog zo'n 30 kleinere artikels, welke een paar regels hebben.

Het onderhouden wordt niet door mij gedaan, maar door de nieuws redactie, dit zijn mensen die 0% verstand hebben van HTML, laat staan ASP/XML etc, dus het moet zo basic mogelijk gehouden worden. Dit moet niet moeilijk zijn lijkt me, artikels toevoegen is een kwestie van een formuliertje invullen, en het publiceren (bijv. dmv Ant) moet ook met "1 druk op de knop" kunnen gebeuren.

Ik dacht zelf in eerste instantie meer in de richting van de data in een mdb bestandje, en dit "on command" een xml file met de artikels van die dag laten genereren (een soort "refresh data" knop dus in het cms bouwen). De site zelf wordt dan getransformeert (server-side) wat verder geen belasting op het mdb bestand heeft.

Hmm? :Y)
Mwoahja Access moet je niet onderschatten hoor! Tuurlijk gaat het niet goed bij miljoenen records. Maar 30 records erbij per dag moet die makkelijk kunnen trekken. Ook qua snelheid. Je wilt je data niet allemaal in 1 XML bestand hebben daar zijn databases voor gemaakt.
Gewoon nieuws v/d dag? -> Haal gegevens uit database, zet ze in een DOM, XSL transformatie eroverheen en uitprinten die hap.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
oZy: Maar zoals je al enigzins geraden hebt, er zijn wel enkele updates per dag. Ik heb het een beetje fout neergezet. Er zijn namelijk ongeveer 20 updates per dag. De totale site bevat rond de 30 "grote" artikels (met een A4'tje content), en nog zo'n 30 kleinere artikels, welke een paar regels hebben.
Tja, met 20 updates per dag kan je idd een database gaan kiezen, maar dat is niet strict noodzakelijk. In principe verandert een database in het systeem ook niet erg veel aan de mogelijke opzet :) .

De 'statische' opzet (die uiteraard zo z'n voordelen heeft) is namelijk nog steeds uitstekend mogelijk. Als jij uit deze database XML kunt genereren, kan je Ant inzetten om de zaak te transformeren en te uploaden. Het gebruik van Ant kan je ook gewoon verstoppen achter een GUI, dus lastig hoeft dat niet te zijn.

Het grote voordeel van het gebruik van Ant is dat je een fraaie, compacte en duidelijk manier hebt om te beschrijven op welke manier je site wordt opgebouwd. Ant wordt tegenwoordig bijvoorbeeld ook verdacht vaak genoemd in discussies over een XML-Pipeline language. Zo'n taal is op dit moment in voorbereiding bij het W3C. Sun Microsystems heeft een voorstel voor een XML-Pipeline language ingestuurd, waarvan de implementatie gebruik maakt van .... juist: Ant :) .

Als je het proces van de opbouw van je site beschrijft in imperatieve code, is het proces een stuk minder duidelijk en lastiger aan te passen, zelfs al gebruik je nog XSLT om je XML content te transformeren naar bijvoorbeeld XHTML.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1