[SQL]Lastige update query

Pagina: 1
Acties:

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:08
Situatieschets : Heb 2 tabellen
tblDrankEenheid(DrankID, EenheidID, voorraad)
tblDrankDag(DagId, DrankID, EenheidID, hoeveelheid)

In DrankVoorraad komt dus de voorraad van een bepaalde drank per eenheid
In DrankDag komt per dag dus hoeveel van die bepaalde drank in die eenheid is verbruikt.

Ben nu bezig met een updatequery die voor elke drank en eenheid bij een bepaalde DagID de hoeveelheid aftrekt van de voorraad.

Heb deze query al gevonden die het op een bepaalde waarde zet, nu moet ik die waarde nog ophalen uit drankdag, maar daar kom ik niet uit
code:
1
2
3
4
5
gstrSQL = "UPDATE tblDrankEenheid SET voorraad= 5 "
gstrSQL = gstrSQL & "WHERE tblDrankEenheid.DrankID IN "
gstrSQL = gstrSQL & "(SELECT DrankID FROM tblDrankDag WHERE DagID = " & gintDagID & ") "
gstrSQL = gstrSQL & "AND tblDrankEenheid.EenheidID IN "
gstrSQL = gstrSQL & "(SELECT EenheidID FROM tblDrankDag WHERE DagID = " & gintDagID & ")"

PS :Die gintDagID gebruik ik om de juiste dag te selecteren.

[edit]verkeerde namen voor tabellen ingetikt |:(
De op te halen waarde is niet 5, die 5 moet de waarde zijn die wordt opgehaald uit drankdag. Had query al in elkaar geknutseld met een constante waarde, vandaar die 5

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Verwijderd

Situatieschets : Heb 2 tabellen
DrankVoorraad (DrankID, EenheidID, voorraad)
DrankDag (DagId, DrankID, EenheidID, hoeveelheid)
Ik zie alleen tblDrankEenheid en tblDrankDag en is je verhaaltje nog al onduidelijk.
nu moet ik die waarde nog ophalen uit drankdag, maar daar kom ik niet uit
En die waarde is voorraad= 5?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Iemand kan hier beter overnieuw beginnen bij het lezen van hoe bouw ik logische sql commando's, aangezien het in EEN simpele query gedaan kan worden.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• -Klimaks-
Ik weet het, ben niet echt een held in het schrijven van SQL, maar als je me nu eens een trap in de goede richting gaf, kon ik daar ff op voortzoeken.

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 16:20

Erikie

www.erikie.nl

koel, subselects. Maareuh, ff voor de gein.. Je gebruikt toch geen mysql (3.24)?. vanaf 4.0 zou die subselects werken, maar dat is nu ook (nog) niet het geval.

traktor scratch!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 26 maart 2002 18:27 schreef -Klimaks- het volgende:
Ik weet het, ben niet echt een held in het schrijven van SQL, maar als je me nu eens een trap in de goede richting gaf, kon ik daar ff op voortzoeken.
Maak eerst eens EEN SELECT statement waarbij je je drank voorraad + verbruikte voorraad op een bepaalde dag terug krijgt.

Back In Black!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 26 maart 2002 18:28 schreef Erikie het volgende:
koel, subselects. Maareuh, ff voor de gein.. Je gebruikt toch geen mysql (3.24)?. vanaf 4.0 zou die subselects werken, maar dat is nu ook (nog) niet het geval.
De code die wordt gegeven duidt op ASP, dus naar alle waarschijnlijkheid wordt er gewoon een MSSQL of ACCESS gebruikt.

Back In Black!

• -Klimaks-
Idd, access. Bedankt voor de trap, ik laat nog wel weten wat ik er mee gebrouwen heb

• -Klimaks-
Probleembje opgelost mbv een recordset. Beetje simpeler en levert imho duidelijkere code af. Bedankt voor de hulp

Pagina: 1