Iets ernstig verkloot een vraag voor Experts

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb iets goed verkloot.

Ik heb mijn hardeschijf verkocht en wilde het bij die persoon installeren, maar er is iets goed misgegaan.

Ik heb alle combinatie geprobeerd (met de master en primary etc.)

Maar nu worden de cdroms niet meer herkent, dus we hebben alles weer terug gezet zoals het wat (hd op prim. master; Brander op sec. master CDrom op sec. slave.

Diskette doet het ook niet meer.

Maar nu krijgen we en fout meldingen. De brander laat de computer gewoon overnieuw opstarten , cdrom ---> uitzondering op OE blabla (iets met scsihlp(3) +3, zoiets)

Zonder beide cdrom opstarten doet ie het wel, dus het ligt aan de cdromspelers (allebei een andere foutmelding)

Bios ingegaan nog steeds geen sikkepit.

Who can help us. Als je meer informatie nodig heb VRAAG!

Verwijderd

Ok. laten we bij het begin beginnen als ik het goed begrijp heb je alles geprobeerd wat slaves en masters betreft maar heb je dit alles geprobeerd alleen met die nieuwe harde schijf of ook met alleen de cd-rw, cd romspeler en de 'oude' harde schijf???? Probeer eerst hier een oplossing te zoeken probeer desnoods de cd-rom op primary master te zetten, (dan moet je nattuurlijk wel ff in de bios laten booten van sec. master)
Als er nu nog geen oplossing is kan het best wezen dat het moederbord naar de kloten is vraag met niet hoe dit komt.. maar daar ga ik dan van uit... als je de resultaten van het proberen ook ff post dan kan ik je misschien verder helpen.... PS. suc6

Verwijderd

OH ja zitten de flat kabeltjes wel goed???

met het roode lijntje op pin 1

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Euhm.. Tenzij je extreem rare dingen hebt gedaan, mag je ervan uitgaan dat je moederbord nog gewoon leeft.

Verder is het zo dat als je alles EXACT zo terugzet als het was, dat het weer moet werken. Kennelijk betreft het hier een soort conflict. Check dus:
- of de kabel goed is aangesloten (pin 1 op pin 1) op moederbord en beide cdrom-spelers
- of de master/slave instelling ECHT zo is als ie was
- of de bios-instellingen goed zijn (veiligst is alles op autodetect zetten)

Als dit allemaal ok is dan *zou* het moeten werken.

Als het niet werkt nadat je dit alles gecontroleerd hebt, kijk dan even of het bios 'm correct detecteert.

Ik neem aan dat het hier een toy-OS betreft (win95/98/ me)

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Liquid
  • Niet online
1) Win 98.
2) Verwisselen van Sec. en Prim. check
3) Boot Hd+CDrom/CD writer op prim. en de rest op sec. check
4) Boot+CDrom/Cd writer op sec. en de rest op prim. check
5) terug gezet zoals ie was. check
6) alles AutoDetect. check

Niets werkt, behalva als ik de cdrommetje disconnect of in de bios niet laat zien. Of als ik in config.sys Lastdrive verander in tot E (verschillende partitie) Dus zodat je een melding krijgt dat er niet genoeg station letters aan wezig zijn voor CD Drives.

Ik heb ook partities verwijderd maar toen mist ik Lastdrive ook omlaag halen (dus Lastdrive=C) Hoedan ook ik moet zorgen dat de cds niet gedetecteerd worden ---> geen foutmeldingen en windows start gewoon normaal op.
cdspelers wel detected ---> Blue screen of Death (cd-reader)

comp word vanzelf rebooted (sony writer)

Still nothing... ;(

Verwijderd

je bios geeft alle apparaten weer bij het opstarten?
zo ja,begin gewoon eens bij het begin

opstartdiskette erin en met fdisk de partities verwijderen en opnieuw invoeren (wel doen zoals het hoort)
daarna overnieuw opstarten en de hele reut formateren en win overnieuw installen

als er nu iets niet werkt heb je of jumpers verkeerd staan of je bios niet goed ingesteld of je flatkabels niet goed aangesloten
dat er iets kapot is sluit ik maar uit

Verwijderd

h.d.op primaire master

cdwriter op secundaire master
cdrom op secundaire slave

writer op master om minder last te hebben van buffer underruns

harde schijven dus niet bij je cdroms
hier vertraag je je harde schijf mee

Verwijderd

er is ook nog de kwestie met de eerste en tweede connector op je flatcable(dus niet je pri en sec ide )
je kan cd niet zo makkelijk van connector veranderen (vind windows niet leuk)

als vanuit je bios alles het goed doet maar in windows de boel vastloopt
dan moet je effe proberen in je configuratie/system scherm de cddrives's en hd's verwijderen

als je dan opnieuw opstart deelt windows ze op nieuw in

mocht dat niet werken moet je windows opnieuw installeren nadat je de Registry files heb gedelete (system.dat en user.dat)

suc6

[edit]
als het dan nog niet werkt moet het zoals hierboven staat ff fdisken partities verwijderen, nieuwe maken en formatteren
en dan weer windows installeren...
[edit]

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Flamez, weet je dat heel erg zeker? Ik twijfel daar namelijk sterk aan. Volgens mij maakt het namelijk geen RUK uit, windows KAN dat niet eens merken - de IDE controller kan dat niet eens merken..

Ik heb altijd de kabels gewoon vrijelijk verwisseld enzo, NOOIT problems mee gehad.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Ben het met Burat eens. was vroeger wel anders met floppy etc. maar tegenwoordig, met hudige gen. hd's etc. geen problemen met plaats op kabel (uitgezonderd SCSI->terminator;)).

Verwijderd

burat het is toch echt zo ... iig in win98
het probleem doet zich vooral voor met cd drives
bij HD's gebeurt dit minder omdat windows generic drivers gebruikt voor de HD's

windows reserveert de adressen (bijv. ide 1 connector 1) eenmalig voor een specifieke drive en kent bijbehorende drivers toe.
hang je dan een andere drive eraan, dan gebruikt hij nog steeds de drivers van de vorige drive... resultaat crash
(zo ongeveer +/- weejewel )

eigenlijk hetzelfde als met je videokaart

dus drives verwijderen en windows opnieuw de drives laten herkennen

en mocht dat nog niet lukken kun je nog proberen de ide controllers te verwijderen (en op nieuw door windows laten installeren)

• Liquid
  • Niet online
diskette zal moeilijk gaan aangezien het niet meer werkt.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>h.d.op primaire master
cdwriter op secundaire master
cdrom op secundaire slave[/quote]zo staat ie nu, maar nog steeds dezelfde foutmeldingen.

De bios herkent alle veranderingen die ik maak. Bij opstarten --> autodetect gaat alles goed, tot dat win98 inkicked ;(

Btw. hoe krijg ik mijn diskette aan het werk. Dat kabeltje moet toch met zoals die van de hd en cdrom, met het rooie kantje aan de rechterkant (als je er van achter tegen aan kijkt, pin 1 dus)

• Liquid
  • Niet online
Flamez, dus jij zegt dat we de cdroms moeten disconnecten. en dan de computer opstarten.

Windows start op, geen problemen. Uitzetten.
CDroms connecten, en alles zou weer goed moeten zijn?

De 2e manier, als ik de ide controls verwijder en weer overnieuw moet installeren, moet je dan niet de windows cdrom erin duwen.....

Verwijderd

Ezelbruggetje: Rood tegen rood
Uitleg: De rode draad van de voedingsconnector en de rode (of blauwe) draad van de flatcable komen naast elkaar.
bij drives cdrom's zip's floppy's.
Systeem overklokt?, zet hem dan even default.
Mijn Maxtor schijf bv verdomd het om UDMA te lullen als de PCI clock > 35 Mhz.

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 22:14
Ok iedereen heeft nu dus de fout in de kabels en de aansluitingen van cd's gezocht.. heb ik ook heel lang mogen doen voor dat ik mijn compu aan de praat kreeg... probeer in elk geval je cd rom en cd-r connector te wisselen en kijk dan eens voor de grap naar de connector op de IDE controller (zeer waarschijnlijk je Mamaplaat. Toen hij daar bij mij fout op zat kreeg ik het zelfde probleem als jij nu hebt.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 17 september 2000 23:55 schreef Liquid het volgende:
Flamez, dus jij zegt dat we de cdroms moeten disconnecten. en dan de computer opstarten.

mmmmja

Windows start op, geen problemen.

nu naar start/instellingen/configuratiescherm/systeem/apparaatbeheer... en daar cd roms verwijderen

Uitzetten.
CDroms connecten, en alles zou weer goed moeten zijn?
hopelijk

De 2e manier, als ik de ide controls verwijder en weer overnieuw moet installeren, moet je dan niet de windows cdrom erin duwen.....[/quote] :) ja die kans zit er wel in

• Krypt
  • Laatst online: 25-08 23:30
Met LASTDRIVE=E doet ie ut wel??
Omdat ie dan zegt dat ie te weinig drives heeft voor zun cdroms...

hmm. lijkt erop dat je realmode drivers hebt draaien voor die cdroms...
Zet daar us een REM voor in de config.sys..
kijken offie ut dan wel doet.. sommige realmode drivers conflicteren met Win9x..

hebbik ook gehad

su6

Pvouput live

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-08 15:47
Gewoon van dat systeem afblijven de volgende keer. ;)
Pagina: 1