VPN over ADSL, lastig probleem

Pagina: 1
Acties:

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Topicstarter
Ik heb een heel vervelend probleem bij het inbellen naar mijn werk. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Het gaat om het volgende:
Ik heb een basic ADSL-account bij XS4all. Ik bel in via een dedicated gateway (luxe naam voor een ordinaire PC met 2 NIC's, die fungeert als netwerk-server/router/file-printserver etc). De verbinding met XS4all is probleemloos, ik kan perfect emailen, internetten en gamen (met behulp van de standaard ICS van Windows XP) op alle PC's (3) in mijn thuisnetwerk. De netwerkkaart voor het thuisnetwerk heeft een vast IP-adres, en de NIC voor ADSL is gewoon ingesteld volgens de richtlijnen van XS4all.

Het probleem begint als ik een verbinding met mijn werk probeer te maken (op die gateway). Op die PC staat Outlook geinstalleerd.
We hebben de mogelijkheid om in te bellen op het netwerk op mijn werk, om zodoende email te lezen, de fileserver te benaderen etc. Inbellen gaat perfect. Alle protocollen ingesteld, encryptie aangezet, helemaal op de manier zoals het bij mijn andere collega's ook is ingesteld (zij hebben ook ADSL). Ik zie ook dat er verbinding is met het netwerk, krijg keurig 2 icoontjes in de systray, maar er kan op de één of andere manier gewoon geen netwerkverkeer plaatsvinden. Als ik Outlook opstart, zie ik dat de icoontjes in de systray blauw oplichten (er wordt dus wel degelijk gepolled), maar ik krijg dan een foutmelding dat de Exchangeserver onbereikbaar is. Een netwerkdrive mappen: Idem dito. Timeout errors.

Wie kan mij inzicht geven wat ik fout doe/wat ik vergeet?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

juiste gateway ingesteld ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 14:56 schreef Koffie het volgende:
juiste gateway ingesteld ?
Gateway voor de Mxstream-verbinding, bedoel je (10.0.0.1xx)? Ja.
In de settings voor die VPN-verbinding kan ik geen Gateway instellen, alleen een Ip-adres.

Verwijderd

probeer eerst eens te pingen. Krijg je dan ook time-outs? Je kan een sniffer installeren ofdat pakketjes die je wegstuurt ook weer terug komen (ping)

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 16:18 schreef martijntje het volgende:
probeer eerst eens te pingen. Krijg je dan ook time-outs? Je kan een sniffer installeren ofdat pakketjes die je wegstuurt ook weer terug komen (ping)
Pingen lukt inderdaad niet. Zowel op IP-adres als op DNS niet. Zou ik lokaal iets in mijn IP-adressen moeten veranderen?

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 16:22 schreef Garibaldi het volgende:

[..]

Pingen lukt inderdaad niet. Zowel op IP-adres als op DNS niet. Zou ik lokaal iets in mijn IP-adressen moeten veranderen?
je zou dus eigenlijk de lijn moeten sniffen. Je kan dan zien waar je pakketjes heen gaan (welke gateway) en ofdat de pakketjes terug komen.

hoe ziet je route tabel eruit?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer je adsl verbinding eens uit te zetten en dan in te bellen

Mischien is je XP gewoon in de war over de netwerken enzo
welke IP-range gebruiken ze op het werk, en welke jij thuis?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Over wat voor VPN variant hebben we het hier?

Ik gebruik thuis zelf een win2k server met RRAS/PPTP, en daar kan ik over een ADSL verbinding prima mee werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Even een aantal vragen beantwoorden:

- "hoe ziet je route tabel eruit?"

Is dat die tabel die je ziet als je in het modem kijkt via 10.0.0.138?

- "Probeer je adsl verbinding eens uit te zetten en dan in te bellen
welke IP-range gebruiken ze op het werk, en welke jij thuis?"

Zonder die ADSL verbinding kan ik geen VPN opzetten, ik moet dus via MxStream inbellen om die VPN-tunnel te maken. Die IP-range, daar zit wellicht iets in. Ik gebruik nl. dezelfde IP-range thuis als op werk, nl. de gebruikelijke 192.168.x.x.

- "Over wat voor VPN variant hebben we het hier?
Ik gebruik thuis zelf een win2k server met RRAS/PPTP, en daar kan ik over een ADSL verbinding prima mee werken."

We praten inderdaad over een PPTP VPN-verbinding. Hoe staan jouw settings mbt ADSL en je netwerk?

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op dinsdag 26 maart 2002 23:38 schreef Garibaldi het volgende:
Even een aantal vragen beantwoorden:

- "hoe ziet je route tabel eruit?"

Is dat die tabel die je ziet als je in het modem kijkt via 10.0.0.138?
Nee, dat is de tabel die je op je VPN client krijgt bij het intikken van het commando: route PRINT
- "Probeer je adsl verbinding eens uit te zetten en dan in te bellen
welke IP-range gebruiken ze op het werk, en welke jij thuis?"

Zonder die ADSL verbinding kan ik geen VPN opzetten, ik moet dus via MxStream inbellen om die VPN-tunnel te maken. Die IP-range, daar zit wellicht iets in. Ik gebruik nl. dezelfde IP-range thuis als op werk, nl. de gebruikelijke 192.168.x.x.
Dezelfde range maar wel andere subnetten (die netjes gescheiden zijn) is wel het makkelijkste. Anders zul je aan 1 van de 2 zijdes ook nog moeten gaan transleren. Compleet dezelfde ranges is practisch niet te doen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je maakt de VPN op de verkeerde PC; je moet 'm niet op de gateway maken maar op de client

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op woensdag 27 maart 2002 00:58 schreef Brahiewahiewa het volgende:
Je maakt de VPN op de verkeerde PC; je moet 'm niet op de gateway maken maar op de client
W'rom dat ??? Subnet to subnet VPN is veel cooler als client to subnet.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op woensdag 27 maart 2002 01:15 schreef Mark het volgende:

[..]

W'rom dat ??? Subnet to subnet VPN is veel cooler als client to subnet.
Omdat je dan wel moet zorgen dat naamresolutie gaat werken. Outlook zoekt de NetBIOS naam van de Exchange server; die vraagtie lokaal aan de WINS server die 'm niet kent, dan een broadcast die ook niks oplevert, dan een DNS query die op internet gaat zoeken, nergens die Exchange server te vinden.

Kun je natuurlijk wel je WINS server gaan repliceren met die op 't werk, of je DNS server zone transfers laten uitvoeren, maar 'k denk niet dat de systeembeheerders op 't werk daar erg blij van worden.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

maaruh hij kan ook niet pingen op ip adres, dus vergeet dat hele dns/wins verhaal maar even.

Ik heb hier ook een tijdje mee gekloot, maar bij mij werkt het nou wel, behalve de wins, zie subtitle!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:58
Ik neem aan dat je PPTP gebruikt. Das is ook niet geheel onbelangrijk.

Het probleem is dat je VPN over VPN moet aanleggen en dat wil nog wel eens goed fout gaan, hij legt vaak de tunnel 'naast' de oude. Waarom in hemelsnaam MXStream heeft gekozen voor deze :r-authorisatie methode is mij een raadsel en een bijzaak. Het probleem zit hem volledig in de routetabel. En in XP is die niet of nauwelijks te wijzigen. Als je nou gewoon even 'route print' in een 'cmd' window intypt dan kunnen we wat meer zien.

Trouwens die top-level programma's als outlook, verkenner en dat soort dingen zijn onhandig om je netwerk te debuggen. gebruik de command window (start > run > cmd) en kleine dos dingen als 'ping'; 'ping -t' voor een constante stream;'tracert' voor trace-route etc etc.

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Ok, die Routetable zal ik vanavond even posten (heb nu even geen gelegenheid daarvoor). Op mijn werk en bij XS4all denken ze ook aan een fout in de route table. We zitten iig waarschijnlijk wel op de goede weg.
In ieder geval alvast dank voor jullie reacties!

Verwijderd

Ik ben druk doende mijzelf hierin thuis te maken, maar ben nog niet zo ver. Ik heb dit thuis echter (met de nodige moeite) wel aan de praat gekregen.
Zoeken we het probleem niet verkeerd? Er vanuit gaande dat er inderdaad van PPTP gebruik gemaakt moet er op de 'dedicated gateway/router etc' port forwarding zijn voor TCP port 1723 (voor het maken en onderhouden van de tunnel) en voor TCP PROTOCOL 47 (voor het versturen van de data).

Wat mijn probleem een tijd is geweest dat mijn router wel port 1723 forwarding toestond, maar geen PROTOCOL 47 forwarding. Ergo: ik kreeg wel connectie, maar kon niets, zelfs niet pingen.

Of zit ik er volledig naast?

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 11:56 schreef malkis het volgende:
Ik ben druk doende mijzelf hierin thuis te maken, maar ben nog niet zo ver. Ik heb dit thuis echter (met de nodige moeite) wel aan de praat gekregen.
Zoeken we het probleem niet verkeerd? Er vanuit gaande dat er inderdaad van PPTP gebruik gemaakt moet er op de 'dedicated gateway/router etc' port forwarding zijn voor TCP port 1723 (voor het maken en onderhouden van de tunnel) en voor TCP PROTOCOL 47 (voor het versturen van de data).

Wat mijn probleem een tijd is geweest dat mijn router wel port 1723 forwarding toestond, maar geen PROTOCOL 47 forwarding. Ergo: ik kreeg wel connectie, maar kon niets, zelfs niet pingen.

Of zit ik er volledig naast?
Dit lijkt inderdaad verdacht veel op mijn probleem! Iemand anders nog aanvullende informatie hierover?

Verwijderd

Wat voor software heb je op de gateway/router??

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 12:18 schreef malkis het volgende:
Wat voor software heb je op de gateway/router??
OS = Standaard Windows XP Professional. Ik gebruik (voor nu) nog even geen firewall om uit te sluiten dat die roet in het eten gooit. Verder is er geen exotische software geinstalleerd. Gewoon een standaard platform dus.

Verwijderd

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q309524

Bovenstaande is de link naar een knowledge base artikel waarin beschreven staat hoe je PPTP forwarding voor ICS installeert. Ik ga ervan uit dat je het zo ook hebt gedaan...

BTW:
1- werkt het wel voor collega's die ook op deze manier inloggen?
2- werkt het wel als je probeert de vpn connectie op de router te maken? (Dan weten we in elk geval zeker dat het in *forwardin* o.i.d. zit)

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Dit ga ik vanavond meteen uitproberen. Het ziet er iig hoopvol uit. En nee, ik heb het niet op deze manier gedaan, ik heb gewoon een 2e VPN verbinding aangemaakt die ik over die 1e verbinding heenleg. Maar als ik het artikel zo lees, moeten er wel een aantal zaken aangepast worden.
Nuttig! Zeer bedankt!
Oh ja, voor die andere collega's werkt het feilloos, maar die hebben maar 1 machine met 1 NIC. 3 gebruiken Planet als provider, en maar 1 XS4all.

Verwijderd

Ben benieuwd, hou me op de hoogte!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

of je zet het ip van de server in je lmhosts file

<ip van server> servername #pre en evt. #dom:domain op je werk.

zoek ff op lmhosts edit die .sam file.. haal extensie weg en klaar moet u zijn..

en ff rebooten..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 20:09 schreef CyBeR het volgende:
Probeer je adsl verbinding eens uit te zetten en dan in te bellen

welke IP-range gebruiken ze op het werk, en welke jij thuis?
Ladies and gentlemen: We have a winner!

Het is opgelost!

Dit bleek dus het probleem te zijn. Ik gebruik in die gateway dus 2 NIC's, en de 2e NIC (voor mijn netwerk thuis) heeft als IP-range 192.168.x.x. net als de rest van mijn PC's thuis. En daar zat dus het probleem, omdat het interne netwerk op mijn werk ook die range gebruikt. Toen ik de NIC voor het thuisnetwerk had gedisabled, was het probleem verholpen, en had ik in 1 keer verbinding met de mailserver, de fileserver, you name it.

Wat zou een alternatieve IP-range voor mijn thuisnetwerk kunnen zijn? Of kan ik het oplossen met een andere insteliing van mijn subnetmasks?

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Koffie, zou je de topictitel kunnen aanpassen, zodat duidelijk is dat het probleem is opgelost? Zodoende kunnen andere mensen -die een dergelijk probleem hebben- hier weer van leren via de search optie?

Verwijderd

je kan gewoon in een andere Ip range gaan zitten.

heeft je bedrijf 192.168.1.0/24
dan ga jij gewoon in 192.168.10.0/24 zitten

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 23:19

Surfer

~

Of je neemt voor thuis een ip range uit het 10.x.x.x netwerk. Dat is ook een private range die je zonder probs kunt gebruiken.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 18:44 schreef SrFr het volgende:
Of je neemt voor thuis een ip range uit het 10.x.x.x netwerk. Dat is ook een private range die je zonder probs kunt gebruiken.
Geeft dit geen problemen met het IP-adres van MxStream verbinding, aangezien dit ook in de 10.x.x.x range zit?

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 23:19

Surfer

~

Op woensdag 27 maart 2002 19:07 schreef Garibaldi het volgende:

[..]

Geeft dit geen problemen met het IP-adres van MxStream verbinding, aangezien dit ook in de 10.x.x.x range zit?
Als het goed is, zit je MxStream verbinding in het 10.0.0.0/24 netwerk (weet niet zeker, heb zelf geen ADSL). Het netwerk loopt dus van 10.0.0.0 tot 10.0.0.255.

Als je nu voor je interne netwerkje iets van 10.10.10.0/24 gebruikt (van 10.10.10.0 tot 10.10.10.255) zit je OK. Als het maar met 10.x.x.x begint...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Nou, ik ben er inmiddels achter dat een andere IP-range (10.10.x.x of 192.168.10.x) niet gaat werken. Op de een of andere manier loopt de TCP/IP van XP dan helemaal in de stress, waardoor mijn interne netwerk + ICS dan niet meer werken. Door tijdelijk de NIC voor het thuisnetwerk te disablen kan ik in ieder geval een verbinding maken naar de zaak, mail ophalen, shares benaderen etc.
Iedereen die geholpen heeft, heel erg bedankt!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

mijn situatie (die werkt)

mijn netwerk range: 192.168.1.x
netwerk op de zaak: 192.168.2.x
mxstream: 10.0.0.x

ik heb dus ook nog in c:\windows\system32\drivers\etc een lmhosts bestandje neergezet met daarin:

192.168.2.1 inetserv #PRE #dom

inetserv is de server op de zaak..

en dat werkt feilloos.. ik heb connectie met de zaak... internet en mijn interne lan..

probeer het maar eens uit..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Pagina: 1