[EL] Rheostat + led vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb al vele schema's gezien door search, maar allemaal dimt de led met de fan mee (parallel aan fan) of is de led altijd aan (geen nut dus).

Wat ik wil is een schakeling waarbij de fan + led uit staan als de knop helemaal linksom is gedraaid. Tikje naar rechts (klein klikje hoor je dan) en de led springt aan. In die stand krijgt de fan dus minimale spanning (deze wil ik op 5V gaan zetten ofzo). Verder naar rechts gaat de fan harder draaien tot aan 12V (zal in praktijk iets minder worden) maar de led blijft dan gewoon aan. Gaat niet feller branden oid.

Het idee dus wat je bij volume knoppen ziet op elcheapo versterkers. 1e klikje = led aan, volume 0 en verder blijft de led aan alleen gaat het volume dan omhoog.

De rheostat die hiervoor gebruikt gaat worden, zal dus die 0 stand moeten hebben met een klikje naar de beginstand. Als de rheostat in beginstand staat (5V over de fan dus) moet de led gelijk (op bijv. 3V) gaan branden en zich verder niks aantrekken van de stand van de rheostat.

Ideeën ?

• Mephix
oke.. zelf nog ff zitten denken. Een relais parallel aan fan die bij 4V al opkomt en er geen moeite mee heeft om 12V over zijn spoel te krijgen. Met de relais contacten zou ik dan dus die led kunnen schakelen, in zijn eigen cirquit en dus onafhankelijk van de spanning over de fan.

Kraam ik nu onzin uit of kan dit werken? En zo ja, zijn hier dan ook wat simpelere oplossingen voor ipv een stel van die lompe relais ertussen ?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

als je een geschikte rheostat kunt vinden best wel

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Mephix
Op dinsdag 26 maart 2002 19:41 schreef Oxigun het volgende:
als je een geschikte rheostat kunt vinden best wel
Nou, ik denk dat ik meer met het probleem zit dat er een relais tussen moet die bij 5V al bekrachtigd wordt en zonder problemen 12V aan kan.

Verder vind ik relais niet echt een nette oplossing. Ik doe het liever met transistors ofzo maar daar ben ik geen held in :)

• Mephix
Ik vind het een beetje vreemd dat hier niet op gereageerd wordt. Ik bedoel, naar mijn idee is dit echt een mooie rheostat manier.. mooier dan al die andere, dus als we dit werkend krijgen.

Mooi.. denk dan ff mee >:)

• Mephix
Ik had nu dus zoiets in gedachten, waarbij de rheostat dus ook als schakelaar functioneerd. De waardes kloppen nog niet. Is dit ook met transistors te regelen i.p.v. relais?

Afbeeldingslocatie: http://www.klimop-hessisch.com/schema.jpg

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Is het niks om de led zo te schakelen dat die ook meer volt krijgt als je fan meer volt krijgt. Hierdoor zal je led nl harder branden als je fan harder draait en omgekeerd. Als je dan een potmeter met totale uitstand erbij pakt ipv normale (al maakt het niet echt veel uit, want weerstand helemaal opkrikken maakt het spanningsverschil al zo goed als 0).
Je zou het dan ook met het schema van bit-tech kunnen doen
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/articles/80/image006.jpg
Ik heb die iig gebouwd en ben erg tevree. Als ik knop helemaal naar links draai staat ledje volledig uit en fan ook. Hoe verder ik naar rechts draai hoe harder de fan draait en hoe feller de led brandt.

• Mephix
dat is dus zo'n schakeling die je overal ziet, welliswaar iets ingewikkelder gemaakt. Maar ik wil juist dat de led niet feller of minder fel gaat branden, maar alleen aan gaat op het moment dat de rheostat ingeschakeld wordt

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Transistortje... Die gaat geleiden bij 0,7V...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zag nog iets op circuitsonline wat misschien handig kan zijn.

circuitsonline

Hierdoor kan je een constante spanning naar je led sturen onafhankelijk van de inputspanning. Als je die nou combineert met uit-switch oid moet het wel lukken denk ik.

• Mephix
OMG.. ik heb dat schema ff nagebouwd (met iets andere transistors) in MultiSim. Een voltmetertje over de led en de spanningsbron op willekeurige waarden tussen 5V en 24V gezet.

Spanning over de led: 2,4V op alle instellingen..

Nais ! zeker bruikbaar..
Pagina: 1