Toon posts:

Slackware server met beheer voor gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Draai momenteel slackware maar ben nu opzoek naar een programma voor de gebruikers om hun eigen account te kunnen beheren, bijv. het aanmaken van pop3 accounts en dat soort ongein.

- Plesk is leuk maar 800 dollar is beetje duur
- slash is leuk maar moet je een hele server bij kopen, beetje duur.

- webmin is leuk maar is volgens mij alleen voor admin
- engardelinux is leuk maar dit is compleet linux en alleen voor admin...

Iemand enig idee? Moet absoluut veilig zijn...

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:36
Absoluut veilig is gewoon geen control panel gebriuken. Of je moet overgaan naar users in een database/directory service. Zo kun je toch mensen mail/ftp/whatever bieden zonder voor deze mensen system accounts aan te maken. Niets is zo erg als een dombo die een account aanmaakt waarvan usernaam/password zo te raden is waarmee je gewoon een shell kunt krijgen op je server.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 15:27

jep

Webmin is niet alleen voor de admin, je kunt het ook gebruiken om users subdomains aan te laten maken, of pop boxes of aliases. Dit alles kun je gewoon beperken op domeinen e.d, best netjes.. maar ik weet niet of dit handig is (webmin is nogal eens onveilig gebleken).

Ik weet niet hoe je kennis van perl/html is? Het is namelijk helemaal niet moeilijk te maken.

Een simpel idee is: laat gebruikers hun gewenste aliases in een database poepen, en activeer bij 'submit' een script dat van deze database gegevens een complete file opbouwt voor virtualhosts of email aliases.

Dit moet je natuurlijk afvangen op de website, zodat ze geen ongeldige waardes in gaan vullen :).

Verwijderd

Als het alleen om mail gaat en je draait qmail is qmailadmin wel aardig. Natuurlijk ff apache met ssl installeren.

www.inter7.com is de link voor qmail admin.