Toon posts:

[Sub] Zandgevulde kast: zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ooit lang geleden samen met een vriend een luidsprekerbox gebouwd met zandgevulde wanden. Constructie was 15mm spaanderplaat -> 20mm zand -> 15mm spaanderplaat. Dit ding klonk verreweg beter dan de originele 22mm dikke gebracete spaanderplaat kast.

Zou dit voor een subwoofer in het gebied 15-80Hz ook nog zin hebben? Ik zat te denken aan ca. 15mm MDF -> 15mm zand -> ca. 15mm MDF. Ik moet nog uitrekenen hoeveel gewicht dat extra toevoegt, maar veel meer dan 25kg zal het niet zijn bij een 80-100L kast.

Verwijderd

Ik heb wel vaker gelezen dat mensen dubbelwandig maken met daartussen zand, ook zijn er lui die er beton tussen storten.

In hobbyHIFI stond eek keer dat verschil tussen 18 en 22mm MDF bijna nihil was, betonplaten trillen het minst mee :).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ook voor dit topic geldt:

zin en onzin zie site

http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/index.htm

8-)

ARME AOW’er

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
Heej das een interessant topic, ff kijken
en ja hoor tis weer dabit die het opent :)
Ik weet wel over beton dat het niks is als je moet gaan sjouwen, een collega heeft een dubbele kist getimmert, op de plaats van de drivers multiplex geplaatst, multiplex van wege het in en uit draaien. Of het veel scheelt heeft hij niet vertelt.
Met zand vullen lijkt mij handig, omdat 2x22 mm MDF veel te zwaar is, als je dan je sub naar boven moet sjouwen kan je het zand er uit halen.

btw welk zand kan je het best nemen, van dat witte zand dat je in vogelkooien gooit :?

Reality beats fiction by far!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

zand is toch om trillingen om te zetten in warmte?

Overigens zie ik de zinnige toepassing van spaanplaat bij hi-fi niet echt. Neem dan meteen MDF: harder