Toon posts:

[Art Experiences online] Interviews voor thesis...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

Voor een afstudeer project aan de HKU, ben ik opzoek naar namen of email adressen van NEDERLANDSE gasten die online art produceren.

Wat ik wil doen is de werkmethodiek van deze mensen analyseren en behandelen in een thesis, daar komt et heel erg kort op neer.

Veel online art wordt geproduceert in de UK, londen enzo... Allemaal kick ass stuff en byzonder koel, alleen wil interviews irl gaan houden en dus niet via foon of email. Dit om zo goed mogelijk te kunnen anticiperen op vraagstukken die tijdens et geven van een interview naar boven kunnen komen.

Daarom ben ik op zoek naar mensen die mij links kunnen geven, of een E-amil adres van nederlandse gasten die dus online art maken in de vorm van gmunk, yugop, etc.

Het gaat dan vooral om de facetten hoe zij rekening houden met de gebruiker als et gaat om usability ...

//edit

et gaat dus om digitale kunst, heb al gekeken naar site www.digitalekunst.nl, en ga onder andere Rob Coenen benaderen hiervoor

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Tja ik weet het niet, maar zodra je over "pseudo" art gaat spreken boeit de usability me niet echt meer, dus ik denk dat als je online "art" spreekt je niet echt perse rekening houdt met usability anzich.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 11:20 schreef Yellow het volgende:
Tja ik weet het niet, maar zodra je over "pseudo" art gaat spreken boeit de usability me niet echt meer, dus ik denk dat als je online "art" spreekt je niet echt perse rekening houdt met usability anzich.
http://www.yugop.com

is online art experience te noemen, hoe fout de benaming ook is... noem et digitale kunst...

je hebt te maken met user input, dus ook met de benadering van de gebruiker, dus ook de bruikbaarheid van een gebruiker....
hoeveel ruimte geef je, wat is interactief? wat is lineair... dus er is zeker wel te spreken over dingen als usability in de zin van 'bruikbaarheid'

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

* XangadiX denkt dat Yellow daar wel een punt heeft, maar kan eigenlijk niet zo snel een paar nederlanders verzinnen die echt 'art' maken...

wat is art anyway?

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
Over de benaming;
Dat is ook een interessant discussie punt... kan daar ook wel een thesis over schrijven:

"aan de hand van welke aspecten zijn online producties te definieren met bewoordingen die eigelijk alleen gelden voor traditionele kunstvormen..."

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op dinsdag 26 maart 2002 11:23 schreef XangadiX het volgende:
wat is art anyway?
Sterk punt!

Ik denk dat zodra we op het gebied van 'art' komen de usability van ondergeschitk belang is. Sowieso is er volgens mij alleen sprake van usability als de 'art' ook interactief van opzet is.

//off: speaking of interactief: hoe is het met jouw werkstuk Xan?

Enniewee om niet in een overloze discussie van wat wel en geen kunst is te verzanden...

Kunst:

Elke link in de sig. van 2
http://www.milov.nl maakt 'art'
http://www.cosh.net maakt 'art' ( interview op http://www.digitalculture.nl )
http://www.shamrock.com maakt 'art'
http://www.shapesquad.com maakt 'art'
http://masterplan.ooo.nl/p2001.html (delta en consorten) maakt 'art'

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 11:40 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Sterk punt!

Ik denk dat zodra we op het gebied van 'art' komen de usability van ondergeschitk belang is. Sowieso is er volgens mij alleen sprake van usability als de 'art' ook interactief van opzet is.
Er is een reden waarom dit soort dingen aanwezig zijn op het web, user interactie is van belang om het product af te maken. Je hebt te maken met gebruikers, hij moet wel interactief zijn, anders post je et niet op het internet.

Uitgezonderd van Lineaire Flash filmpies, maar ik heb et over interactieve producties.... En in hoeverre je deze kunt definieren als kunst is een tweede.

Ik bedoel een developer maakt een product om te kunnen delen, dit product is interactief, dus moet je wel rekening houden met de user / gebruiker van deze productie....

Beetje een paradox eigelijk, als je erover nadenkt, de artists hebben schijt aan de gebruikers van hun productie ( om et woord 'art' eigelijk te bannen uit de zinsnedes ).

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

nog vergeten en absoluut art:

http://drunkmenworkhere.org/
http://www.hoogerbrugge.com/
Op dinsdag 26 maart 2002 11:43 schreef drLiter het volgende:
[..]
Er is een reden waarom dit soort dingen aanwezig zijn op het web, user interactie is van belang om het product af te maken. Je hebt te maken met gebruikers, hij moet wel interactief zijn, anders post je et niet op het internet.
Er worden genoeg stills gepost die van mij het predikaat kunst mogen dragen...
Op dinsdag 26 maart 2002 11:43 schreef drLiter ook het volgende:
over interactieve producties.... En in hoeverre je deze kunt definieren als kunst is een tweede.

Ik bedoel een developer maakt een product om te kunnen delen, dit product is interactief, dus moet je wel rekening houden met de user / gebruiker van deze productie....
Als een kunstenaar (developer) iets maakt met als doel 'kunst' te maken, m.a.w. expressief bezig te zijn zal hij of zij denk ik niet meteen de (eind)gebruiker in het achterhoofd hebben bij de ontwikkeling van dit proces en de totstandkoming van de uiteindelijke creatie.
Op dinsdag 26 maart 2002 11:43 schreef drLiter tevens het volgende:
Beetje een paradox eigelijk, als je erover nadenkt, om te denken dat developers schijt hebben aan de gebruiker van de productie ( om et woord 'art' eigelijk te bannen uit de zinsnedes ).
De paradox ontgaat me een beetje.
Ik denk alleen dat je een onderscheid moet maken tussen een functionele productie en een productie die niet direct een functioneel doel heeft, kunst dus :)

Flickr

• XangadiX

XangadiX

//off: helaas heb ik het op de lange baan moeten schuiven :(
geen programmeurs, geen support meer vanuit school...

NEway, ik ben het niet met je eens dat je 'art' uit de zinsnede moets schuiven das onzin. Zeker niet omdat 'art' niet gebruikersvriendelijk zou mogen zijn ? Das dikke onzin.

Een kunstenaar is dan misschien een apart type, hij is en blijft een ambachtsman die reflecteerd op wat hij om zich heen ziet. Als hij daarna besluit om te reageren, te verbeelden, op interactieve wijze is er geen enkele reden dat hij dat op gebruikersonvriendelijke manier zou moeten doen. Een timmerman moet ook geen tafels gaan maken die de hele tijd omvallen. Dat kunstenaars op internet maar wat aanprutsen en wazige gebruikersonvriendelijke en vaak crashende sites online gooien betekend meer dat ze hun ambacht niet verstaan (net zoals veel fotografen, schilders en beeldhouwers tegenwoordig...)

Stoer; Marduq

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op dinsdag 26 maart 2002 11:55 schreef XangadiX het volgende:
k*t ;(
Een kunstenaar is dan misschien een apart type, hij is en blijft een ambachtsman die reflecteerd op wat hij om zich heen ziet. Als hij daarna besluit om te reageren, te verbeelden, op interactieve wijze is er geen enkele reden dat hij dat op gebruikersonvriendelijke manier zou moeten doen.
Maar handelt de kunstenaar naar de invloeden om zich heen en reflecteerd hij/zij dat gene wat hem/haar intrigeert dan wel bezig houdt of stelt de kunstenaar de gebruiker als uitgangspunt en verbeeld hij/zij daar naar?
Op dat moment vraag ik me af in wat voor mate er nog sprake is van een kunstenaar en niet van een functioneel ontwerper.

Flickr

Verwijderd

Topicstarter

NEway, ik ben het niet met je eens dat je 'art' uit de zinsnede moets schuiven das onzin. Zeker niet omdat 'art' niet gebruikersvriendelijk zou mogen zijn ? Das dikke onzin.
Dat niet gebruiksvriendelijkheid dat is niet de mening die ik deel...
Een kunstenaar is dan misschien een apart type, hij is en blijft een ambachtsman die reflecteerd op wat hij om zich heen ziet. Als hij daarna besluit om te reageren, te verbeelden, op interactieve wijze is er geen enkele reden dat hij dat op gebruikersonvriendelijke manier zou moeten doen. Een timmerman moet ook geen tafels gaan maken die de hele tijd omvallen. Dat kunstenaars op internet maar wat aanprutsen en wazige gebruikersonvriendelijke en vaak crashende sites online gooien betekend meer dat ze hun ambacht niet verstaan (net zoals veel fotografen, schilders en beeldhouwers tegenwoordig...)
Ik heb het overigens et niet een maken van digitale kunst als still, et gaat mij meer om de kunst van het interactief maken met user interactie....
Op dinsdag 26 maart 2002 11:51 schreef DeFeCt het volgende:

De paradox ontgaat me een beetje.
Ik denk alleen dat je een onderscheid moet maken tussen een functionele productie en een productie die niet direct een functioneel doel heeft, kunst dus :)
Nou paradoxaal in de zin van, als reactie op jouw opmerking, dat usability inferieur is als et aankomt op interactie...

Je maakt een product ( interactief product heb ik et dan over, die gepresenteerd wordt als 'kunstvorm' ), en in dat product staat de gebruiker centraal... die maakt dus deel van dat product imho. Nou en als een ontwikkelaar of artiest geen rekening houdt met de gebruiker, is et nogal paradoxaal in mijn ogen ...

• XangadiX

XangadiX

was het niet Duchamp die zei dat een kunstenaar een werk maar half af maakt, pas als de, toen nog, toeschouwers het zagen en er op reageerden was het werk af.

Ik denk dat dat ook op gaat voor een interactief product. Het concept is van de kunstenaars, als hij daarna zijn idee aan de toeschouwers kwijt wil door middel van interactie, moet die interactie wel werken, gebruikersvriendelijk zijn, denk ik. Tenminste als hij zijn concept wil overbrengen.

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 12:19 schreef XangadiX het volgende:
was het niet Duchamp die zei dat een kunstenaar een werk maar half af maakt, pas als de, toen nog, toeschouwers het zagen en er op reageerden was het werk af.

Ik denk dat dat ook op gaat voor een interactief product. Het concept is van de kunstenaars, als hij daarna zijn idee aan de toeschouwers kwijt wil door middel van interactie, moet die interactie wel werken, gebruikersvriendelijk zijn, denk ik. Tenminste als hij zijn concept wil overbrengen.
Juist dat bedoel ik! ... daarom vind ik het in mijn ogen heel erg interessant in hoeverre zij een zelfde productie proces hanteren als het gaat om projectmatig omgaan met usability voor dat soort producties....

Ik heb in ICQ conversaties als et woord saai horen vallen, hoe kijk jij daar tegenaan? Vind jij et een beetje interessante materie?

Verwijderd

Topicstarter
Ff voor Xangadix, ik heb met jou al een gesprek hierover gehad met je over ICQ..

Jij bent ziek van et vraagstuk of iets nou Kunst is of niet...

En je bent bang dat ik daarin verval met mijn thesis...

Over mijn thesis, wat ik wil behandelen zijn online producties... geen stills en geen lineair materiaal. Nee interactieve producties, die een boodschap aangeven, of een bepaalde emotie te weeg willen brengen.

Vorig jaar voor me paper heb ik criteria gedefinieerd die dienen als toetsmogelijkheid van een product op usability.

Nu deze gedefinieerd zijn wil ik deze graag toepassen op online producties... in hoeverre gelden deze usability 'stelregels' ook voor dit soort wat meer 'kunstzinnnig georienteerde' producties. En zijn deze definieerbaar?

Die materie, die in mijn ogen heel erg 'hot' is, is als onderzoeksmateriaal zeer interessant, omdat je de onderzoeksmethode analyseert. Maar ook op een andere manier duidelijk probeert te scheppen in het definieren van onder welke categorie et eigelijk zou moeten vallen.

En dan krijg je inderdaad de vraag, is iets kunst of niet?
Ik moet er dus enkel zorg voor dragen, dat ik een dusdanig gekadert onderwerp of onderzoeksvraag aanpak, waardoor ik mezelf niet klem schrijf.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 13:20 schreef dadj het volgende:
http://www.teleacnot.nl/sites/digitale_kunst/frames/fr_index.htm
David dude, das etzelfde als www.digitalekunst.nl ... en die heb ik al gelinkt,
maar als jij deze thread zo leest... wat is jouw mening...

after all heb je zelf meegewerkt aan et project... Digi kunst...

Verwijderd

Topicstarter
Nog even ter verduidelijking, heb gemerkt dat er nogal veel mensen mijn thesis ding niet snappen wat ik nu eigelijk wil behandelen, daarom nu ff nieuwe definitie :)

• Inleiding, uitleg over criteria en conclusies uit oude paper ....
• Interviewen van de ontwikkelaars van online producties (kunstzinnig georienteerd) Zij schijnen users niet belangrijk te vinden.
• Dan heb ik een gesprek met een Haagse Hogeschool professor die educeert in usability. (user erg belangrijk)
• Vervolgens wil ik de methodiek en werkschema's analyseren van de artiesten online, ook visueel in schema
• Huidige 'normale producties' analyseren op werkmethodiek (aan de hand van een lijn - fase model )
• Vervolgens sites analyseren die zgn kunstzinnig verantwoord zijn als ervaring. En analyseren vanuit optiek
developers en vanuit optiek professor.
• Vervolgens een uitleg, dat online art een moeilijke issue is, en mij daar niet aan wil branden :+
• Mijn conclusies uit de interviews en analyses voordragen.
• En eindigen met een eindconclusie... Mijn visie en de rest....

Zou ik jullie mening mogen over zo`n mogelijk soort verloop in mijn paper?

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Nouja mijn simpele vraag. Wanneer is iemand voor jou een artiest?

Ik betwijfel of je die vraag kunt beantwoorden naar een ieders tevredenheid.

Wat ik al zei via ICQ, fotografie bestaat al eeuwen, toch hebben mensen het er nog steeds moeite mee het te zien als kunst. Foto's in krant zijn geen kunst, maar is de persfoto van het jaar? Is dat wel kunst?

Ik wil dus weten wanneer je iets kunst noemt :)

* Yellow|A heeft door besprekingen tussendoor 2 uur gedaan over deze post

|{ brrr }] |

• XangadiX

XangadiX

'wat is kunst' is geen zinvolle vraag hoor yellow,
daar probeer ik drLiter nu ook al de hele dag van te overtuigen

Stoer; Marduq

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Dat weet ik, maar in zijn laatste post blijkt dat 'ie er nog steeds niet van overtuigd is en daarom wil ik het weten. :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Joan Heemskerk / Dirk Paesmans
nederland / belgie
http://www.jodi.org/
(nu woonachtig in spanje dacht ik zo.)

peter luining (amsterdam)
http://www.ctrlaltdel.org/
(ok. staat ook bij digitale kunst)

Deze dame woont in Amsterdam,
hoewel hier niet geboren.
http://www.mouchette.org

-----------------------------------------
Over kunst en smaak valt te twisten, en is puur persoonlijk.(ontwikkeld)
Je hebt mensen die bijv. van frans bauer een geweldige artiest vinden, anderen mensen weer Steve Reich.

Net-art is wel een lastig ding,
ten eerste je kan er bijna nog niks aan verdienen, een schilderij kan je kopen en aan de muur hangen. Op het web wil iedereen alles gratis. En kost het je geld.
Verder binnen tien jaar, hebben we andere computers, apperatuur, software. dus het is vaak 'tijdelijk' werk.

Andere kant kan je als 'kunstenaar' wereldwijd profileren, zonder afhankelijk te zijn van een of andere gallery.

Als je bij een aantal bedrijven binnenkomt, hangt er vaak kunst aan de muur. Design meubelen etc. Kom je op hun website, niks van dit alles.

-----------------------------------------

ohja, ugh. en m`n eigen site?!
http://www.xs4all.nl/~elout/
(Hoewel een aantal werken meer voor VJ toepassingen zijn gemaakt)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op dinsdag 26 maart 2002 20:42 schreef cel-ed het volgende:
ohja, ugh. en m`n eigen site?!
http://www.xs4all.nl/~elout/
(Hoewel een aantal werken meer voor VJ toepassingen zijn gemaakt)
//wederom off..

props! j2 stond al heel lang gebookmarked, nooit geweten dat er nog meer achter hing :)

Flickr

Pagina: 1