Toon posts:

[W2k] Licentieprobleem icm. Citrix, W2K, Neoware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft een windows 2000 domain, windows 2000 clients, 2 citrix metaframe 1.8 servers, en een 29 tal neoware 3000 thin clients.

Het probleem is dat na verloop van tijd de terminal server licenties verlopen op de thin clients, en deze worden niet verlengd door de licentie server.
Hierdoor zijn we regelmatig bezig met het 'factory resetten'
van deze thin clients.
Dit probleem ligt ook nu bij Microsoft, Citrix en neoware
op de tafel, en ook zij hebben er nog steeds geen oplossing voor.
Dit probleem speelt nu zo'n jaar, en blijkt toch wel een complex probleem te zijn.

Ik verwacht hier niet een oplossing, maar ik hoop langs deze
weg meer mensen te spreken, liefst in de functie van systeem beheerder of soortgelijk, die hier mee te maken hebben, of hebben gehad.

Wat hun ervaringen, workarrounds, oplossingen etc. zijn.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
Met welk type licenties heb je problemen?
TS CAL of de gewone CAL?

Welke SP en fixes heb je draaien op je server, ook die "fix" voor licensing?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 11:01 schreef paulhekje het volgende:
Met welk type licenties heb je problemen?
TS CAL of de gewone CAL?

Welke SP en fixes heb je draaien op je server, ook die "fix" voor licensing?
Het zijn TS CAL's

Alle door MS en Citrix uitgebrachtte en geadviseerde SP's
hotfixes, ook nog niet gereleasde hotfixes, zijn toegepast.
Ook is al meerdere keren de clearinghouse gecontact voor nieuwe licenties toe te voegen.
De licentieservice is al eens van een 'special release' voorzien.

Deze acties zijn ook doorgesproken met MS, Citrix etc.

Op dit moment is MS bezig een test omgeving op te stellen om dit probleem te reproduceren.
Ik verwacht geen oplossing hier maar alle opmerkingen zijn
zeker welkom.
En ik hoop dat ik wat 'lotgenoten' tref :)

Verwijderd

Topicstarter
Er schijnt een oorzaak gevonden te zijn.

De citrix servers staan in load-balancing, en de neowares connecten al naar gelang de drukte op 1 van beide servers.
Als een licentie over 7 dagen dreigt te verlopen, geeft W2K licentieserver een tijdelijke verlenging van de licentie.
Als daarna de neoware weer aanlogt EN dat doet op de zelfde citrix server dan word de tijdelijke verlenging omgezet in een vaste verlening.
Connect de neoware echter op de andere citrix server, ziet de licentieserver NIET dat het wel om dezelfde neoware gaat, en geeft dus GEEN vaste verlenging.
De oorzaak hiervan ligt bij MS en Citrix....
De citrixserver vraagt namelijk een tijdelijke verlenging voor een neoware, en de licentieserver geeft die af op naam van DIE citrixserver.
De citrixserver zorgt dat de juiste neoware de tijdelijke danwel vaste verlenging krijgt.
Op het moment dat dus de tijdelijke verlenging verkregen is, maar de neoware connect de volgende dag op de andere citricserver dan weet de licentieserver niet dat het dezelfde neoware is en geeft geen vaste verlenging.

Het probleem is dus op te lossen door citrix die ervoor dient te zorgen dat niet de naam van de citrixserver naar de licentieserver gaat, maar de naam van de neoware !!

MS en Citrix zijn nu bezig hiervoor een oplossing te bedenken, wij verwachten over enkele dagen meer hiervan te horen, en ik houd jullie op de hoogte indien dat gewenst is.

Anders sluit ik de draad hierbij af.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Grappig dat het al en jaar speelt en nu je een post doet het probleem meteen opgelost lijkt! :)
Zeker een jaar uit je neus zitten vreten en toen maar eens de telefoon gepakt 8-)
hihi

WAZUUUUUUUP!!!!!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

mischien leest ms ook got

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Op vrijdag 29 maart 2002 17:51 schreef reddog33hummer het volgende:
mischien leest ms ook got
Zou dit probleem ook met andere thin clients voor kunnen komen denk je ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Pagina: 1