"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Het is gewoon VideoRam XXXX... Staat in je Xlog (/var/log/XFree.0.log, maar dat wist je natuurlijk al) misschien een error
Verwijderd
mischien gebruik je een X driver voor een kaart die niet bedoeld is om met meer dan 64 k te werken (monochrome ofzo)
Of je moet voor je alpha in bios aan geven hoeveel ram de kaart moet hebben en of hij in monochrome mode moet staan of in color emulation mode (kies dan hoedanook voor color emu)
en stel dat je kaart gewoon ram gebruikt (naast zijn initiele 64k) dan kan het zijn dat je je kernel moet vertellen dat hij de eerst meg met rust moet laten (ik ben de kernel parameter vergeten, en het lijkt me ook een beetje stug, want volgens mij heb je agp nodig om z'n constructie te kunnen gebruiken) maar ik ken alpha niet zo goed.
Of je moet voor je alpha in bios aan geven hoeveel ram de kaart moet hebben en of hij in monochrome mode moet staan of in color emulation mode (kies dan hoedanook voor color emu)
en stel dat je kaart gewoon ram gebruikt (naast zijn initiele 64k) dan kan het zijn dat je je kernel moet vertellen dat hij de eerst meg met rust moet laten (ik ben de kernel parameter vergeten, en het lijkt me ook een beetje stug, want volgens mij heb je agp nodig om z'n constructie te kunnen gebruiken) maar ik ken alpha niet zo goed.
Verwijderd
je kan toch via dat dpkg --reconfigure XF86Config (weet het niet precies uit mijn hoofd) je instellingen van X weer doorlopen en dus ook je video kaart met daarbij de vraag hoeveel geheugen je hebt.
Dat reconfigure slaat helaas de keuze van de hoeveelheid memory over..
Ik denk dat de chip (onboard, 1 mb dram) gewoon niet wordt ondersteund (wel door xfree 3.3.6 officieel, maar die versie van x lijkt broken in woody voor alpha)
in /var/log/XFree.0.log staat alleen dat ie 1024 kb videoram wel leest 9aangezien ik de videoram 1024 optie bij device heb toegevoegd), maar daarna zegt ie 64kb used en wat verderop bij het laden van de vgahw module krijg ik dat hij de generic 320x200 gaat gebruiken...
Ik denk dat de chip (onboard, 1 mb dram) gewoon niet wordt ondersteund (wel door xfree 3.3.6 officieel, maar die versie van x lijkt broken in woody voor alpha)
in /var/log/XFree.0.log staat alleen dat ie 1024 kb videoram wel leest 9aangezien ik de videoram 1024 optie bij device heb toegevoegd), maar daarna zegt ie 64kb used en wat verderop bij het laden van de vgahw module krijg ik dat hij de generic 320x200 gaat gebruiken...
Dat klopt wel, meen ik, heb ik zelf ook last van... Heel vervelend, maar dat ligt gewoon aan XFree, die enkel een nogal suffe VGA emu kan voor kaarten op de alpha, als je kaart niet door een juiste driver ondersteund wordt... Oplossingen : Terug naar XFree3.3.6 of zelf XFree4.2 erop zien te krijgen...
Het werkt dan toch ook niet met 4.2?
Hmm, xfree 3.3.6 herkent mn mem en zou via de XF86_SVGA server mn kaart ondersteunen..ik zie hem echter niet staan bij de drivers die in deze server zijn gecompiled
Waarschijnlijk zit je gevangen tussen X 3.3.6 en X 4.xx
Je moet (wil je versie 4 gaan gebruiken) er voor zorgen dat je geen versie 3 zooi meer hebt.
Dus dpkg -l | grep 3.3.6 moet geen restjes van X opleveren.
je hebt wel nodig:
xserver-xfree86
debconf
vervolgens doe je een dpkg-reconfigure xserver-xfree86
(als je geen nuttige vragen krijgt moet je eerst een "dpkg-reconfigure debconf" doen. En de instellingen op "ask again" en "medium" zetten.
En het is logisch dat hij maar 64k ziet met de vga-driver.
VGA= 320x200@8bit
Als je gebruik wilt gaan maken van X versie 3, dan moet je xserver-svga installeren en die gebruiken. Maar ik raad je aan om eerst versie 4 aan de praat te prutsen.
Je moet (wil je versie 4 gaan gebruiken) er voor zorgen dat je geen versie 3 zooi meer hebt.
Dus dpkg -l | grep 3.3.6 moet geen restjes van X opleveren.
je hebt wel nodig:
xserver-xfree86
debconf
vervolgens doe je een dpkg-reconfigure xserver-xfree86
(als je geen nuttige vragen krijgt moet je eerst een "dpkg-reconfigure debconf" doen. En de instellingen op "ask again" en "medium" zetten.
En het is logisch dat hij maar 64k ziet met de vga-driver.
VGA= 320x200@8bit
Als je gebruik wilt gaan maken van X versie 3, dan moet je xserver-svga installeren en die gebruiken. Maar ik raad je aan om eerst versie 4 aan de praat te prutsen.
Pagina: 1