Toon posts:

MSI 845 Ultra: lite version raid? wtf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met een MSI 845 Ultra-ARU, meer specifiek met de raid features?

Ik heb net het plankje gekocht, ervan uitgaande dat ik 2 verschillende arrays kan maken. Nml. array 1 in striping mode (snel besturingssysteem), en array 2 voor mirroring (data). (daar heb ik dus 4 drives voor nodig).

Nu heeft dit plankje blijkbaar een *lite* versie van de Promise Controller onboard, waardoor er enkel een single array mogelijk is. Aangezien ik net een defecte harddrive te weinig heb kan ik niet verifiëren of dit ook zo is, en of dit plankje waardeloos zal zijn voor mij.

:?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 15:12

Shuriken

Life is all about priorities

Je kan de bios van je plankje aanpassen. Dan vervang je de bios van de promise door een Full version ipv Raid.

Ik heb het zelf ook gedaan op een KT7 Turbo board van msi. Wat voor controller zit erop die 845?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Een Promise PDC20276 ATA133 RAID.

Lijkt me raar dat je via een normale bios update dit zou kunnen aanpassen.

• Shuriken

Shuriken

Op mijn plankje was het niet zon probleem. De bios is nl. modulair opgebouwd.

De raid bios is feitelijk gewoon een los componentje.

Dat kan je er dmv een programma van Award genaamd CBROM uithalen. En daarna de full raid component erin stoppen.

Echter in jou geval word het wat moeilijker. Er is nl. nog geen Full Raid bios beschikbaar.

Dus je zal het voorlopig met de Lite versie moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de moraal van dit verhaal: MSI verkoopt plankjes met beperkte functionaliteit, en vindt het niet nodig om de consument hiervan op voorhand in te lichten. Nergens op de verpakking of online staat dat het om een LITE versie van de RAID controller gaat, je merkt het enkel van zodra je in de bios gaat rotzooien.

Genoeg redenen voor mij om een ander plankje aan te schaffen. Iemand tips?

• Shuriken

Shuriken

UHm de meeste fabrikanten die er een promisekaart op hebben zitten hebben er een Lite bios opzitten.

Als je een volledige raid oplossing onboard wil dan moet je zoeken naar een board met een Highpoint controller.

Epox EP-4BDA2+
Abit BD7-Raid
Soyo P4 Fire Dragon

Die IMHO toch een stuk minder presteren.

Andere oplossing is uiteraard een losse Promise kaart en een Non Raid mainboard. (dat heb ik dus, naast dat andere boardje)

• Shuriken

Shuriken

Ik heb nog even gechecked. Zowel Asus als Gigabyte leveren de plankjes ook uit met een Promise Lite bios.(Kan je zien aan de drivers die meegeleverd worden)

Ik denk dat dit twee redenen heeft.
A) de plankjes worden niet extreem duur
B) geen directe concurrentie voor de Promise Fasttrack kaarten.

*** Als je die MSI plank echt kwijt wil mail me dan ff :9 ***

Pagina: 1