Harde schijven er uit halen als comp aanstaat

Pagina: 1
Acties:

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Ik heb een aantal harde schijven in een slee zitten. Nu wordt ik soms gek van de herrie die enkele blowertjes maken.
Hoe schadelijk is het voor de harde schijf om dan een slee er uit te trekken zonder dat ik daar mijn computer bij uitzet?
En wat nu als deze schijf net werd gebruikt voor data transfer? Is het dan slechter, en hangt mijn windows dan?

Kvind het niet iets om even leuk uit te testen, want dalijk crasht er dus iets.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Verwijderd

Reken maar op een crash.

Ik heb zelf met een slechte powerconnector wel eens meegemaakt dat de stroom-toevoer naar mijn HDD werd onderbroken. Ik hoorde dan de harde schij uitgaan en weer aanspringen.
Op dat moment hing Windows (XP). (Een enkele keer gaf windows een fout maar kon ik doorgaan.)
Je harde schijven, mainboard en besturingssysteem zijn niet hotswappable geschikt. De harde schijf hoeft niet direct kapot te gaan maar ik zou het als ik jou was er niet op gokken. Het is zéér riskant.
Aangezien je PC waarschijnlijk toch wel zal gaan hangen zou ik zeggen: Zet de Pc eerst uit en koppel dan de HDD los.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Blowertjes vervangen lijkt me :)
Zijn ze overigens van de schijven? Lijkt me heel wat minder schadelijk om ze uit te schakelen dan je eigen voorstel... :D

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
ga RAID 5 draaien :P

Dan kan het wel !

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 01:02 schreef DaPoztMaster het volgende:
ga RAID 5 draaien :P

Dan kan het wel !
Oh ja?

Niet dat je dan dataverlies zal krijgen. Maar ehm... Ondersteund jou mobo hotswapping dan :?
Je apparatuur moet er namelijk ook tegen kunnen.
(een goedkope mobo hangt direct als je een apparaat ontkoppelt!)

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Ja, inderdaad de coolertjes van mijn slee maar eens smeren (de harde schijven hebben geen koelers)
En ik verwachtte al antwoorden zoals die nu zijn gepost, kheb inderdaad geen hotswappable ondersteunend mobo.
Het zou in mijn geval echt zijn, iets doen wat niet mag, en de kans zo klein mogelijk houden dat er iets kapot gaat. Maar blijkbaar is die kans dus erg groot juist.

Ofwel, we doen het niet :)

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 01:21 schreef 456 het volgende:

Ofwel, we doen het niet :)
Wise Choice!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Onze excuses voor het ongemak :9

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-03 23:40
kheb al vaak genoeg onder Win2k Prof gewoon terwijl ie aanstond swapdrive eruit getrokken, hangt helemaal niet ofsow, zelfs ooit 1x geflikt em savonds weer er terug in de schuiven, en dat ie gewoon weer verder ging :P[/me]
Maar de rest van de keren hangt ie wel als je em weer aansluit... :D

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Schijven verwijderen als ze gewoon draaien kan behoorlijk wat problemen opleveren.. Behalve crashes, en lost data kun je ook nog bad clusters krijgen..

Bovendien kun je je controller opblazen omdat er piekspanningen kunnen ontstaan!

Oh, en raid-5 wil niet zeggen dat je je schijven zomaar kunt verwijderen.. Raid-5 is alleen maar een manier om schijven te clusteren, dus gewoon een opslag-protocol..

Om schijven zo te kunnen wisselen heb je hot-swappable bays nodig.. (normaal gesproken een vrij prijzig geintje!)

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:34

Bally

1200 + 1500 Wp

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag niet meer crossposten.. je hebt hier al een topic over geopoend,
graag daarin verder gaan: [topic=450249/1/50] </font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

Hoop is uitgestelde teleurstelling

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-03 23:40
mjah, ik zorg wel altijd ff dat die schijf helemaal niet meer gebruikt wordt en gedownspinned is, en kheb et al redelijk vaak gedaan, nog nooit vette problemen mee gehad :)

Verwijderd

Als je een goede bracket hebt moet je eerst de spanning eraf halen met een sleutel, dan kun je em verwijderen.

Geen problemen dus.
Pagina: 1