Bandbreedte beperken per proces

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
na aanleiding van dit topic:
[topic=447515/1/25]
heb ik me kapot gezocht naar zoiets maar het blijkt gewoon denk ik tenminste niet te bestaan.

nou zul je je afvragen waarom ik dit hier post

nou ik heb totaal geen aanleg om te programmeren.

nou dacht ik misschien hebben tweakers die wel de aanleg er voor hebben zin/tijd om zoiets inelkaar te "flansen"

ik denk dat er een zeer grote vraag naar is niet alleen door mij maar ik denk voor veel mensen die kabel of adsl hebben en dat sharen met een (irritant) zusje en (digetische) vader.

Het hoeft denk ik echt geen geavanceerd super programma te zijn wat mij betreft gewoon command line ofzow .

maar ik denk wel persoonlijk dat het gebaseerd moet zijn op:

1. per proces bandbreedte limiet in te stellen
2. of per poort.

nou denk ik (met 0% programmeer kennis) dat optie 2 makkelijker zou zijn.

nou ik hoop dat iemand of jullie hierover willen nadenken.

ik denk dat er zelfs zoveel animo voor is (zeker onder de gevorderde computer gebruikers) dat er betaald voor zou willen worden. maar ik denk dat dat iets is voor eventueel iets in de toekomst.

• Attilla
^ kickje

Verwijderd

ja inderdaad ik ben server en me broertje is client en word er nog wel eens ziek van wat voor brandbreedte hij weg trek hoe kan ik dit beperken bij hem?

ik gebruik gewoon winxp voor inetnet sharing

• Attilla
Op dinsdag 26 maart 2002 15:07 schreef ExTrEmE22 het volgende:
ja inderdaad ik ben server en me broertje is client en word er nog wel eens ziek van wat voor brandbreedte hij weg trek hoe kan ik dit beperken bij hem?

ik gebruik gewoon winxp voor inetnet sharing
als je dan sygate gebruik daarmee kan het.

maar ik gebruik zoals veel mensen een (semi) pro alcatel dus ik kan dat niet.

en ook mensen die @home of chello hebben met 1 client daarmee kan het niet.

• CaineTanathos
  • Laatst online: 07-07 22:00
jep same problem here :)
Maar ik denk dat het met windows 2K/XP niet mogelijk is
onder linux (en unix ,bsd) is dit wel mogelijk

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

is het niet in te stellen via QoS :?
ik ga ff rondkijken op xp
ik zou dat nl. ook wel willen dat ik mijn upload een beetje kan limiteren want we zitten hier met 2 personen op 1 @home lijn :(

Imperfectionist.

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 16:00 schreef Ra5a het volgende:
is het niet in te stellen via QoS :?
Volgens mij werkt QoS alleen met programma's die dat zelf ook ondersteunen. Verder moet de hele keten (tot aan je doel-ip) ook QoS draaien om er echt gebruik van te maken.

QoS (Quality Of Service) is ook meer bedoeld om een gegarandeerde bandbreedte te krijgen in plaats van die te beperken

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 26 maart 2002 16:12 schreef mmmuttley het volgende:
QoS (Quality Of Service) is ook meer bedoeld om een gegarandeerde bandbreedte te krijgen in plaats van die te beperken
Dan moet je het dus omdraaien he? Niet de bandbreedte toewijzen aan het proces wat je wil beperken, maar de bandbreedte toewijzen aan het proces wat je niet beperkt wil hebben. Wat er over is, is dan voor de rest

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Attilla
Op dinsdag 26 maart 2002 16:19 schreef Ortep het volgende:

[..]

Dan moet je het dus omdraaien he? Niet de bandbreedte toewijzen aan het proces wat je wil beperken, maar de bandbreedte toewijzen aan het proces wat je niet beperkt wil hebben. Wat er over is, is dan voor de rest
dat is ook mogelijk natuurlijk, maar dan heb je het probleem als je een netwerk heb dan zouden de andere mensen niks meer kunnen doen.

maar ik denk dat het programma er ongeveer als volgt zou moeten uitzien...

een soort gateway dus je lokale computer zet je naar gateway 127.0.0.1 en dan laat je dat programma de gateway zijn denk ik dan en dan bijvoorbeeld alles wat op poort 412 doorheen gaat (Direct Connect) dat mag max 5kb/s up en 50kb/s down ofzow. enz enz.. maar nog maals ik heb 0% programmeer kennis dus dit kan ook gewoon ontzettend stom zijn wat ik nu zeg.

Verwijderd

Een andere term (naast QoS) die betrekking heeft op dit onderwerp is Traffic Shaping. Geen idee of hier een applicatie voor is, maar je kunt iig meer info inwinnen via Google

• Attilla
Op dinsdag 26 maart 2002 16:44 schreef mmmuttley het volgende:
Een andere term (naast QoS) die betrekking heeft op dit onderwerp is Traffic Shaping. Geen idee of hier een applicatie voor is, maar je kunt iig meer info inwinnen via Google
heb jij mijn first post wel helemaal goed gelezen...

daar zeg ik dat ik me de klere heb lopen zoeken maar dat dat nergens te vinden is ook niet onder die zoek term.

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

[maar ik denk dat het programma er ongeveer als volgt zou moeten uitzien...

bijvoorbeeld alles wat op poort 412 doorheen gaat (Direct Connect) dat mag max 5kb/s up en 50kb/s down ofzow. enz enz..
Dit zou zeker mogelijk moeten zijn want diverse andere file share proggie hebben een ingebouwde bandbreedte manager zoals WinMX/Kazaa/EDonkey etc.

Is er geen tweaker die wat van programmeren afweet die zoiets kan schrijven dat je het per prog/port kan instellen onder WINDOWS. En dan natuurlijk voor zowel inkomend als uitgaand.

Dit alles voor de ADSL 'slachtoffers' die geen download meer overhouden als er iemand van ze gaat zitten uppen en dus wel 'gedwongen' worden om het file sharen enigszins te misbruiken door te leechen ;(

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 26 maart 2002 16:32 schreef [Airwolf] het volgende:
dat is ook mogelijk natuurlijk, maar dan heb je het probleem als je een netwerk heb dan zouden de andere mensen niks meer kunnen doen.
Nee hoor, je zou dan aan het 'priority' proces bv 3 Mb kunnen toewijzen. Als hij het wil, dan krijgt hij het, desnoods ten koste van anderen. Als hij maar 1 Mb gebruikt, dan krijgen de anderen wat over is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• ErHa

ErHa

Op woensdag 27 maart 2002 13:11 schreef ErHa het volgende: Is er geen tweaker die wat van programmeren afweet die zoiets kan schrijven dat je het per prog/port kan instellen onder WINDOWS. En dan natuurlijk voor zowel inkomend als uitgaand.
Nog maar even een verzoekje aangezien veel ADSL-ers hier erg dankbaar voor zouden zijn. Zelf ben ik nooit verdergekomen met programmeren dan
10 print hallo
20 goto 10
dus je begrijpt: zelf kan ik het niet :(

• ErHa

ErHa

een duwtje in de rug dan maar 8-)

• desphex559
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02-2025
Op dinsdag 26 maart 2002 15:32 schreef CaineTanathos het volgende:
jep same problem here :)
Maar ik denk dat het met windows 2K/XP niet mogelijk is
onder linux (en unix ,bsd) is dit wel mogelijk
Dit is wel mogelijk..kijk maar eens je je settings van je netwerkkaart

• ErHa

ErHa

Op zaterdag 30 maart 2002 23:25 schreef desphex het volgende:
Dit is wel mogelijk..kijk maar eens je je settings van je netwerkkaart
Zou je ook kunnen melden hoe dit dan moet. Dan heeft de rest er misschien ook wat aan :P

• Attilla
Op zaterdag 30 maart 2002 23:44 schreef ErHa het volgende:

[..]

Zou je ook kunnen melden hoe dit dan moet. Dan heeft de rest er misschien ook wat aan :P
precies

Verwijderd

Ìk denk dat je beter op google kunt zoeken naar 'load balancer software'. Dan vind je het zo wel... :)

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Je kan de bandbreedte inderdaad afknijpen met QOS. Lees je rfc er maar eens op na. volgensmij gebeurd dit op layer 3 niveau, wat betekend dat alleen je IP er rekening mee moet houden, en niet de bovenliggende applicaties.

Dat betekend dus dat je met QOS in principe je bandbreedte moet kunnen afknijpen/aanpassen/verdelen. Hoe ? geen id, zlef ook nog niet geprobeert.

• ErHa

ErHa

Is er ondertussen al een handige tweakert die een stukje software voor windows in elkaar geknutseld heeft en die dat wil delen met de rest..... :>)

Hoewel ik moet zeggen dat het echt stukken beter is na de upload verhoging van mxstream zo'n 2 weken geleden bij mij

Pagina: 1