[486]Hoever kan ik gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Gegroet allen,

Ik heb een tijd geleden van een oud huisgenoot een 486 in onderdelen gekregen onder het motto "Maak er maar wat leuks van." Nu ben ik van plan het apparaat om te toveren tot een simpele DOS (6.2)/Linux(RH 6.2) machine om eens lekker mee te gaan experimenteren.

Nu is alleen mijn vraag: Hoe ver kan ik gaan wat beterft de hardware die ik erin/aan hang..

Ik heb hier liggen:
- 1 HD van 1 Gb (voor DOS)
- 1 HD van 2 Gb (voor Linux)
- netwerkkaart (NE2000 compatible)
- 32 Mb RAM

verder in de planning:
- 48 speed CDrom speler (eerst effe een DVD speler in mijn eigen PC bouwen)
- evt. soundcard

Mijn geschiedenis is niet zo goed dus ik hoop van dezen en genen die er vele malen meer verstand van hebben dan ik wat meer inzicht in te krijgen..

Bij voorbaat dank!! :)

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBart
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 20:38

BigBart

Memento Mori

Hardeschijven worden misschien niet volledig herkent omdat er in je bios een bepaalde max is die men ondersteunt. Gewoon proberen of ff je bios checken (vrees alleen dat er geen nieuwere bios meer te krijgen zal zijn).

Dan de kaarten die je er in wil hangen zijn denk allemaal PCI2.1 bij de oude 486 is de standaard nog PCI1.0 en ISA. Had zelf ook zo'n probleem. Leuk PCI netwerkkaartje wilde ik in mijn 486 (firewall/router) hangen ging niet, maar heb nog ergens een paar ISA kaartjes kunnen kopen namelijk bij Eynstein http://www.eynstein.nl :)

RAM geheugen moet wel lukken, maar er waren in die tijd twee soorten (weet niet welke), maar de ene soort moest per twee geplaatst worden ofzo. :?

Weet niet of je echt profijt zult hebben van een 48x cdromspeler :P maar dat is verder geen probleem.

Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 17:24
die 48 speed cd-rom speler is vette overkill voor een 486'er IMO. Een 24 speed is volgens mij genoeg.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 23:04 schreef BigBart het volgende:
Hardeschijven worden misschien niet volledig herkent omdat er in je bios een bepaalde max is die men ondersteunt. Gewoon proberen of ff je bios checken (vrees alleen dat er geen nieuwere bios meer te krijgen zal zijn).

Dan de kaarten die je er in wil hangen zijn denk allemaal PCI2.1 bij de oude 486 is de standaard nog PCI1.0 en ISA. Had zelf ook zo'n probleem. Leuk PCI netwerkkaartje wilde ik in mijn 486 (firewall/router) hangen ging niet, maar heb nog ergens een paar ISA kaartjes kunnen kopen namelijk bij Eynstein http://www.eynstein.nl :)

RAM geheugen moet wel lukken, maar er waren in die tijd twee soorten (weet niet welke), maar de ene soort moest per twee geplaatst worden ofzo.
Hmm... dus als ik echt lekker wil hobbyen kan ik misschien beter voor een P133 gaan kijken ofzo?

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Linux kan je volgens mij zelfs schijven van 40 GIG in een 486 hangen hoor.. no problemo. Het eerste wat Linux doet is nl de bios uit het geheugen flikkeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Op maandag 25 maart 2002 23:06 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
die 48 speed cd-rom speler is vette overkill voor een 486'er IMO. Een 24 speed is volgens mij genoeg.
Zijn die nog te koop dan?
En dan nog als je die bak ooit wilt upgraden kan het altijd nog van pas komen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:57

Duinkonijn

Huh?

Op maandag 25 maart 2002 23:04 schreef BigBart het volgende:

RAM geheugen moet wel lukken, maar er waren in die tijd twee soorten (weet niet welke), maar de ene soort moest per twee geplaatst worden ofzo. :?

Weet niet of je echt profijt zult hebben van een 48x cdromspeler :P maar dat is verder geen probleem.
edo / fp :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 23:36

maontje

better off Playing

Moet volgens mij wel kunnen hoor 2Gig kan het bios van een 486 wel aan.

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op maandag 25 maart 2002 23:06 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
Double (2x) speed is al zat ;)

Over die Hd's: Moet denk ik wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Mja.. momenteel is het zelfs zo erg dat mijn diskdrive niet eens herkend word (weigert althans te starten van de bootdisks van DOS 6.2).. Misschien nog wat kabelwerk wat niet helemaal op zijn plaats hangt...

Ik blijf het proberen.. Ik zal effe deze topic in mijn favorieten gooien zodat ik hem altijd nog omhoog kan halen..

In de tussentijd discusieert u allen rustig verder.. Ik ben zeer benieuwd.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ram kan zelfs nog 30pins zijn of 72 pins.
En weet je of er uberhaupt PCI sloten inzitten? alle 486's die ik ooit heb gezien van binnen heb gezien hadden alleen maar ISA.
Ja ik weet wel dat er ook waren met PCI sloten maar die zijn dan vermoed ik zeker niet 2.1 compliant.
Maar igg succes ermee. Moet een goeie linux bak van te maken zijn. Aantal vrienden van mij hebben dat ook als server.
(Ikzelf heb lekker een p233 windows server :z )
Wat die harddisk betreft mijn 486'je met alleen ISA sloten en 30pins ram, oud modelletje kon zelfs 4 gig schijven aan mist opgedeeld in paritities niet groter dan 2 gig. Anders zag ie ze niet na de BIOS, helemaal fijn draaide het niet soms crashte de HD (Doet ie nu nooit meer in de 233mmx :) ) en kon ik de zooi weer partitioneren maar ik denk dat 2 of 1 gig best moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Laatst online: 01-08 12:26
btw. een 48x cdrom is geen overkill. 24x en lager gaan lopen kloten met gecopieerde cd's. en who cares of het over kill is man. B-)

[edit: ok ok .. niet ALLE cdroms doen dat. maar 4 van (mijn) 5 cdroms onder de 24x deden vaak(niet altijd) moeilijker dan >24x cdroms)

*sugt*

zo beter ?

[/edit]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Laatst online: 02-10-2010
Op maandag 25 maart 2002 23:52 schreef sarcast het volgende:
btw. een 48x cdrom is geen overkill. 24x en lager gaan lopen kloten met gecopieerde cd's. en who cares of het over kill is man. B-)
Hmzz ik heb in mijn AMD systeem een NEC 10x zitten maar die leest alles!! Ook gecopierde cdz. (keb geen andere cds ;))

En nu ga ik slapen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

486 algemeen (afwijkingen zeker mogelijk maar als vuistregel):

Geheugen:
72p FP per enkele module plaatsen
72p EDO werkt MEESTAL niet
30p FP per 4 plaatsen.

Sommige mobo's doen moeilijk met mengen van vormen, andere weer niet (is geen lijn in te trekken, hangt van chipset af)

HDDs herkend: hangt vaak meer van de (veelal) losse IDE controllers af dan van de mobo, 540MB/1GB/2.1GB zijn veel voorkomende grenzen. Die HDDs zouden dus kunnen lukken.

CD speler lukt indien ondersteund door controller, soundcard gaat meestal (ISA zeker, VLB zie je niet zoveel en PCI kan afhankelijk van type)

Hoe dan ook is met 486jes spelen leuk en je kunt meer risico's nemen (als je mobo geroosterd wordt ofzo heb je voor €5 een nieuwe), zou dit dus beter aanraden als experimenteerbak dan een willekeurige P133

Mijn eigen testbak is een 486 mobo met ALi1 chipset, 3 PCI, 1 ISA en 2 VLB/ISA sloten, 12MB FP en een 486DX4-100 erop met VLB VGA (Cirrus Logic) en Multi I/O (UMC). Alles wat geen AGP nodig heeft is hierop te testen zonder een van m'n volwassene systemen te riskeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 486 mobo's kunnen wel wat aan, bij mij draait een Cyrix DX4-100 met 32 mb edo en een 4gb Quantum Bigfoot + Cyberdrive 40x als Novell Netware 3.12 server werkt prima zonde biosupdate (is wel die grafische van ami)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Maar de vraag is of Dos 6.2 dat ook aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op donderdag 28 maart 2002 18:49 schreef judgem het volgende:
Maar de vraag is of Dos 6.2 dat ook aankan...
dos gaat tot 512 want dat is de limiet van fat16
teminste...dacht dat het zo zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 28 maart 2002 18:52 schreef veldmuis het volgende:

[..]

de limiet van fat16 is 2gb hoor!
Dos kan dus ook max 2GB per partitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Op donderdag 28 maart 2002 18:52 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Nee zoals hierboven al is gezegd gaat fat16 tot 2 gb.
Een fat32 partitie moet minimaal 512 mb zijn |:(

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Nu alleen nog zien of de overige hardware ondersteund wordt.. Met name de netwerkkaart ben ik wel benieuwd naar want ik zou hem graag in mijn netwerkje willen hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:35

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 29 maart 2002 02:47 schreef judgem het volgende:
Nu alleen nog zien of de overige hardware ondersteund wordt.. Met name de netwerkkaart ben ik wel benieuwd naar want ik zou hem graag in mijn netwerkje willen hangen...
PCI kaartjes met een 8029as chip werkten bij mij altijd prima.

486DX4 100, 32mb FP, 2GB HD / 540MB HD, 2x realtek 8029as, Yamaha opl3sa2 isa sound, ATI 3d rage II 4mb pci, 24x CD-Rom.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Mijn moederbordje heeft helaas geen PCI sloten dus zal ik wat met ISA moeten proberen...

Maar inmiddels ben ik met heer Hefeistos al het een en ander aan het bekokstoven.. Dat gaat helemaal goedkomen! :)

Pagina: 1